כלים יישומיים למורים

הוראה-למידה דיפרנציאלית לקידום הכיתה ההטרוגנית

הוראה-למידה דיפרנציאלית לקידום הכיתה ההטרוגנית, אראלה למדן, מכללת אחוה

אראלה למדן, מכללת אחוה.

המאמר מסביר מהי הוראה דיפרנציאלית ומהם עקרונות היסוד והנחות היסוד של הוראה זו. כמו כן הוא מציג מבנה שיעור המתקיים בהוראה דיפרנציאלית ואת אופני ההתייחסות של המורה לשונות בין התלמידים.

> למאמר

עקרונות בניווט כיתה – ארגון הסביבה הלימודית

עקרונות בניווט כיתה – ארגון הסביבה הלימודית, ד"ר איתן אלדר, מתוך הספר "ניתוח יישומי של התנהגות – עקרונות והליכים"

ד"ר איתן אלדר, מתוך הספר "ניתוח יישומי של התנהגות – עקרונות והליכים".

במאמר מובאים בקצרה ובבירור עקרונות לארגון הסביבה הלימודית, היבטים יישומיים להגברת התנהגות רצויה ולהגברת שיתוף פעולה ודוגמאות למצבים בעייתיים בזמן השיעור והצעות לפתרונם.

> למאמר

חוברת טיפים מעולם התוכן של ניתוח ההתנהגות

חוברת טיפים מעולם התוכן של ניתוח ההתנהגות, הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים

הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים.

טיפים מקצועיים מטעם הארגון הישראלי למנתחי התנהגות מוסמכים. בחוברת שלל נושאים, לדוגמה: כיצד לתת משוב יעיל, ניתוח התנהגות ושילוב בגן, ניתוח התנהגות בבית הספר וקידום ילדים עם צרכים מיוחדים.

> לחוברת

עלון למדריכים – "מהכלה למעשה"

עלון למדריכים – "מהכלה למעשה", משרד החינוך, אגף א' לחינוך יסודי

משרד החינוך, אגף א' לחינוך יסודי.

עלונים מרתקים העוסקים בנושאים הקשורים להכלה והשתלבות כגון איתור צרכים בבית הספר, מוטיבציה ללמידה, הוראה בכיתה הטרוגנית, עיצוב סביבה אוניברסלי ועוד. העלונים מעניקים ידע תאורטי רב בשילוב כלים מעשיים להכלה והשתלבות בבית הספר ובכיתה ומובאים בהם קישורים לסרטונים, להרצאות, למאמרים, להצלחות מהשטח ועוד. העלונים מיועדים למדריכי הכלה אך מומלץ לכל מורה לקרוא אותם וללמוד מהם. העלונים מתורגמים לערבית.

> לעלונים

מודל מייקר להתאמת ההוראה לתלמידים מחוננים ומצטיינים

מודל מייקר להתאמת ההוראה לתלמידים מחוננים ומצטיינים, ד"ר גילמור קשת, בלוג האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, המנהל הפדגוגי, משרד החינוך

ד"ר גילמור קשת, בלוג האגף לתלמידים מחוננים ומצטיינים, המנהל הפדגוגי, משרד החינוך.

ברשומה זו מתארת ד"ר גילמור קשת את המודל של מייקר המתייחס לתוכן, לתהליך הלמידה ולתוצרי הלמידה כדי לתת מענה לתלמידים מחוננים ומצטיינים. ד"ר קשת מדגימה את המודל ביחידת הלימוד ונותנת כלים לתכנון הוראה דיפרנציאלית.

> למודל

חמישה שלבים (ועוד ארבעה דגשים) לבניית תוכנית למידה אישית לכל תלמיד/ה

חמישה שלבים (ועוד ארבעה דגשים) לבניית תוכנית למידה אישית לכל תלמיד/ה, הגיע זמן חינוך

הגיע זמן חינוך.

תוכניות למידה אישיות שמקורן בחינוך המיוחד כובשות בסערה את עולם החינוך. בשנים האחרונות מורים וגופים חינוכיים חדשניים אימצו אותן גם לתלמידים בחינוך הציבורי הרגיל. במאמר מוצגים חמשת השלבים לבניית תוכנית הלימודים כולל דוגמה לטופס תוכנית לימודים (שאפשר להדפיס אותו ולהשתמש בו).

> למאמר

"לגעת מבעד לשריון"

"לגעת מבעד לשריון"

משרד החינוך.

החוברת מבוססת על תוכנית שמטרתה להקנות כלים יישומיים לבית הספר ובעיקר למורים להתמודדות עם תלמידים בעלי הפרעות קשב וריכוז ADHD. התוכנית מעודדת שיח בין עולמו הפנימי של תלמיד עם הפרעות קשב וריכוז ובין מעטפת חייו. כמו כן היא מקנה לבית הספר ולמורים ידע, כלים ואופני התמודדות מתוך מיפוי הדרכים להתמודדות עם תהליך ההוראה בכיתה ומתן אסטרטגיות מתאימות.

> לחוברת

פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים

פיתוח מיומנויות תקשורת לתלמידים עם צרכים מורכבים

משרד החינוך, אגף א' חינוך מיוחד.

החוברת יכולה לשמש כלי עזר יעיל בידי הצוותים החינוכיים והטיפוליים במסגרות השונות לפיתוח ולהרחבה של כישורים תקשורתיים, להתאמת מערכות תקשורת ולהטמעתן בחיי היום יום של התלמיד.

> לחוברת

עקרונות בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

עקרונות בהוראת תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית

משרד החינוך, אגף א' חינוך מיוחד.

המסמך מיועד לצוותים רב מקצועיים העוסקים בהוראה של תלמידים עם מוגבלות שכלית התפתחותית ומפרט את עקרונות ההוראה לאוכלוסייה זו.

> למסמך

איך תלמדו בהצלחה בכיתה עם פערים גדולים?

איך תלמדו בהצלחה בכיתה עם פערים גדולים?

הגיע זמן חינוך.

הכתבה מציגה דרכים יישומיות להוראה בכיתה שבה הפערים גדולים והתלמידים בעלי יכולות מגוונות.

> לכתבה

אבחון ומיפוי בית ספרי

אבחון ומיפוי בית ספרי

משרד החינוך.

רגע לחשיבה, להתבוננות ולשיח על מקומו של בית הספר ביחס לנושא ההכלה. השאלון יכול לסייע ולהיות תשתית לשיח מעמיק ותפיסתי, פדגוגי, ארגוני, רגשי ועוד.

> לשאלון

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.