דלג אל

הצהרת נגישות

איך להשתמש במפות בגיל הרך

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים, ידע מתחומי הליבה, ידע בין תחומי, ידע תהליכי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, ידע עולם
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מתמטיקה: תחושה מרחבית וגיאומטריה

אודות הפעילות

המפגש עוסק בשימוש במפות הרלוונטי לילדי הגן – עקרונות מיפוי המרחב התלת ממדי באמצעות ייצוג דו ממדי בגדלים שונים וחשיבות פיתוח היכולת ליצור ולפענח סמלים גרפיים שונים ומגוונים כבר בגיל הרך.

דגשים ומסרים מרכזיים 

פענוח והפקת מפות כאמצעי להעצמת הילדים 

העיסוק של הילדים במפות יתרחש אך ורק בהקשרים שבהם עיסוק זה ישרת את עשייתם:

  • יסייע בידיהם לאתר עצמים במרחב 
  • יאפשר להם לטייל עם מפה בסביבות מוכרות (הגן שלהם (ולא מוכרות (גן חיות) 
  • יאפשר להם לתכנן את מיקומם של אביזרים שונים בחלל מסוים בהתאם למטרות שונות 
  • יאפשר להם להגיע למקום לא מוכר (גינה חדשה בשכונה)

הנושאים המרכזיים שבהם תעסוק ההרצאה

  1. הייצוג של יחסים במרחב
  2. המפה ככלי להעצמת האינטראקציה של ילדי הגן עם עמיתים ועם סביבתם

הצעה לפעילות לאחר הרצאה

"מחפשים את המטמון":

  • יש להחליט אם המטמון יהיה בחצר הגן או במבנה.
  • מישהו מצוות הגן יחד עם קבוצת ילדים יחביאו את המטמון במקום מסוים.
  • בהנחיית איש הצוות הילדים יפיקו מפה של המרחב, ובה סימון מקום המטמון.
  • איש הצוות והילדים יזמינו קבוצה אחרת לחפש את המטמון על פי המפה.
  • בסיום המשחק אפשר לתת לילדים שירצו בכך לסרטט מפה אחרת לאותו מרחב ולהתנסות בניווט באמצעותה.

הרחבה נוספת בנושא ההרצאה

אולי תתעניינו גם ב...

תמונות מחפשות סיפור
הפעילות המוצגת בסרטון זה מדגימה כיצד אפשר להעריך את יכולותיהם השפתיות של ילדים על סמך סיפורים שהמציאו
الثقافة الخطابيّة للطفل
محاضرة حول موضوع الثقافة الخطابيّة للطفل.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.