דלג אל

הצהרת נגישות

שילוב תזונה בתבונה

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ידע בין תחומי, מיומנויות קוגנטיביות, מיומנויות תוך אישיות, מיומנויות אישיות, קהילתיות, יזמות ויצרנות, ביטוי אישי, למידה במרחבי חיים
סביבות למידה:
כל הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. חינוך גופני: חינוך לבריאות

ספר הניסוי "שילוב תזונה בתבונה"

ספר הניסוי של גן שפעל במסגרת גף ניסויים ויוזמות במשרד החינוך
הגננת: לימור ליבני
הגן: 'שלהב' הרצלייה
המפקחת: עדנה צימרמן
היועצת: רונית ויסברג, דיאטנית קלינית, מדריכה ארצית לחינוך לבריאות במשרד החינוך

ספר הניסוי המלא

הסיפור האישי
הגעתי אל נושא התזונה הנבונה אחרי שדיאטות שונות ומשונות שעשיתי הסתיימו במפח נפש. בטווח הקצר נשרו קילוגרם או שניים כמובטח, אך בתום ימי "הכאסח" חזרו למקומם. נוכחתי שאין דרכי קיצור, אני צריכה לעשות משהו אחר, לקבל אחריות אישית, להתחיל בתהליך... והתחלתי.
את שנת השבתון הקדשתי ללימוד אורח חיים בריא, פעילות גופנית ותזונה במכון וינגייט. לנגד עיניי ראיתי את ילדי גני שכבר בגיל ארבע חיים ב"עידן השפע" – עם חטיפים מטוגנים, ממרחי שוקולד, אוכל מהיר ומשקאות ממותקים. חיפשתי דרך להביא לילדי גן שלהב את התובנות החדשות ששינו את חיי ותרמו לאיכות חיי. כך נולד הניסוי "שילוב תזונה בתבונה" במסגרת גף ניסויים ויוזמות.
חשוב לי להדגיש שנוסף על עושר חוויות הלימוד בגן, בניתי תשתית לתהליך חינוכי המשלב את תחום התזונה כחלק מהותי מהווי הגן מבלי לפגוע בשגרת חיי הגן. הילדים מטמיעים הרגלי חיים בריאים והופכים לסוכני שינוי בבית, ההורים מאושרים, וגם אני.
הרקע לניסוי
בשנת 1997 הכריז ארגון הבריאות העולמי על ההשמנה מגֵפה. ילדי ישראל במקום החמישי במדד השוואתי של נתוני השמנה בעולם וחמישית מהם סובלים מעודף משקל כבר בגיל הגן. הרגלי אכילה לקויים עלולים לגרום למגוון רחב של בעיות רגשיות ובריאותיות כגון דימוי עצמי נמוך, ילדים מסוגרים יותר, בעלי חוסר ביטחון עצמי, סיבוכים מטבוליים, יתר לחץ דם, הפרעות בשומני הדם ונזקי שיניים. ניסינו באמצעות התנסויות חווייתיות של הילדים לסייע לשיפור ולהטמעה של הרגלי תזונה נבונים ואורח חיים בריא.
מטרות הניסוי
1. הקניית הרגלי אכילה בריאים והטמעת הממד הבריאותי בתזונה
2. הנחלת הרגלי אכילה בריאים לפי חמשת עקרונות התזונה הנכונה: מזון בריא; מגוון ומאוזן; במקום ובזמן; בכמות ובמידה; מים לרוויה
3. מתן כלים לזיהוי מיני מזון על פי מדדים של איכות
4. טיפוח קבלת אחריות של הילדים על בחירת המזון ואופן צריכתו.
פירמידת המזון
בחרנו לעסוק בפירמידה My Pyramid –"הפירמידה שלי – צעדים לבריאות טובה יותר" כי חשוב להתאים באופן אישי את השינויים באורח החיים ובאכילה.
פירמידת המזון היא המחשה גרפית של קבוצות המזון שמהן נבנה תפריט מאוזן מגוון ובריא.
הילדים לומדים לצרוך את מזונם מכל הקבוצות הנכללות בפירמידה: דגנים, שומנים, פירות וירקות, מוצרי חלב, חלבונים וקטניות. פירמידת המזון היא בסיס תאורטי לניסוי.
מוקדי העבודה בגן
שף בכיף – קבוצת ילדים מתחלפת מכינה ארוחת בוקר לכל הילדים.
"אני מכין לחברים שלי ארוחה טעימה ומזינה ובטח שגם אני אוכל... (אפילו שאני לא כל כך אוהב עגבנייה)".
מוצלחת בצלחת – קבוצת ילדים בשולחן אוכל מעודדת לטעום ומסייעת להעשיר את מגוון המזונות שצורך כל ילד. כל ילד מסמן ועוקב אחרי התקדמותו בלוחות: "מוצלח/ת בצלחת" ו"הארוחה המלאה".
"וואו, תראו כמה דברים חדשים טעמתי..."
מדען בגן – חמשת החושים פועלים במעבדת הגן כדי להבין ולהכיר את המזון "וואו... כמה שומן יש..."
המסעדה שלנו – פינת משחק סוציו דרמטי המַדמה מסעדה. הילדים מכינים תפריטים וממליצים על מאכלים מזינים וטעימים. "היום כדאי לך לקחת קינואה, גם בריא וגם טעים".
ערוץ הספורט וחצר כושר – שילוב פעילות גופנית בבוקר בחצר על מסלול ומכשירים. לעיתים גם ההורים מצטרפים...
"אוף אני מזיעה. עכשיו אשתה הרבה מים".
החממה – הילדים מגדלים מגוון מיני ירק ואוכלים אותם בארוחת הבוקר.
"אני זוכרת איך שתלתי את הגזר הזה".
פירמידת המזון (מוקד עבודה) – המחשה אינטראקטיבית בתלת-ממד של פירמידת המזון ללימוד קבוצות המזון. "רגע, פסטה זה דגנים?"
נכון לעכשיו
הניסוי בגן 'שלהב' החל לפני כעשור. עברנו דרך ארוכה והיום התזונאית והיועצת האקדמית של הגן רונית וייסברג ואנוכי מפיצות יחד את דרך "שילוב התזונה בתבונה" הן בהשתלמויות לגננות הן בהדרכה תוך גנית.
ספר הניסוי יכול לשמש מדריך עבודה לגננות
אנו מאמינות שאפשר לאמץ אורח חיים של התנהגות בריאותית לאורך זמן ולטפח בריאות אישית, חברתית וסביבתית במשפחה ובקהילה. המבוגר המשמעותי הוא מודל לחיקוי: הגננת , ההורה, המורה.

אולי תתעניינו גם ב...

אור מנחה את הילדים בנושא שלמדה בעצמה
הסרטון מציג את העקרונות העומדים בבסיסה של הגישה הדיאלוגית בגן הילדים ואת יישומם בגן
סימני דרך – חפש את החמץ (המטמון)
פעילות חוץ "חפש את החמץ" של שתי קבוצות המלוות באנשי צוות. ביצוע מסלול ומשימות במהלכו עד הגעה לנקודת הסיום לפעילות משותפת של שתי הקבוצות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.