דלג אל

הצהרת נגישות

ילדי גן מחפשים את הירח

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

הגן העתידי:
ידע מתחומי הליבה
סביבות למידה:
חצר הגן
מעגל השנה:
כל השנה

תחומי דעת ונושאים מרכזיים:

  1. מדע וטכנולוגיה: גרמי שמיים ומזג אוויר

אודות הפעילות

בכל שבוע שלישי של חודש עברי ניתן לצפות בירח בשעות הבוקר. ילדים מוזמנים לעקוב אחרי הירח בשמיים במהלך שבוע זה. בסרטון ניתן לראות את ילדי גן שדמית מחפשים את הירח בשמיים באמצעות מגוון כלים המונגשים להם בפינת חקר החלל בגן. בשונה מפעמים קודמות הפעם הם לא מצליחים למצוא אותו. מדוע? הגננת חגית משה מעודדת אותם לשוחח על כך ולהעלות השערות, תוך כדי שהיא מזכירה להם תצפיות שנעשו בעבר.

בכל תצפית בשמיים, ניתן לעודד את הילדים לתאר את מה שהם רואים ושומעים, להשתמש במשקפות ובמגדלות כדי לחדד את ההתבוננות, לצייר תופעה שמעניינת אותם, לרשום את התאריך העברי ולנסות להסביר את התופעה.

שאלות שכדאי לשאול לקראת תצפית על הירח בשעות היום

אלו כלים ניתן לשלב כדי לעודד תצפית על השמיים?
מרכז חקר שמכיל משקפות שמתאימות לילדים מעודד תצפית על ציפורים ועל דברים רחוקים. משקפות אלו מתאימות לתצפית על הירח ועל עננים. ילדים לעיתים מכינים משקפות בעצמם לצורכי משחק או למיקוד המבט. ניתן כמוכן, לבקש מהורי הילדים שברשותם טלסקופ להשאיל אותו לגן לבוקר של תצפית ממוקדת.

חשוב כמו כן לשלב מצלמות וטבלאטים ולנסות לצלם את הירח ולבחון האם קיימים הבדלים בין מה שאנחנו רואים לבין מה שהמצלמה רואה.
חשוב מאוד להזהיר את הילדים מתצפית על השמש באמצעות כלי תצפית או בעיניים חשופות!


מה קורה כשלא רואים את הירח? הזדמנות להעלות השערות...
בכל הזדמנות שמתעוררות שאלות של ילדים או שהגננת מאתרת שאלות שעולות מתוך ההתנסות שלהם, ניתן לבקש מהילדים להעלות השערות ולנסות להציע תשובות אפשריות לתופעות מפתיעות. בעקבות העלאת ההשערות השונות, אפשר לשאול את הילדים האם הם יכולים לחשוב על רעיון לניסוי/תצפית שכדאי לעשות בהקשר.

 

מתי מגיעה התשובה הנכונה?
לפעמים התשובה אינה מגיעה בזמן הדיון. חשוב לשקול כל מקרה לגופו מה נרוויח אם ניתן מענה מידי ומה נפסיד. לעיתים נרוויח שהסקרנות של הילדים תבוא על סיפוקה אך נפסיד את ההזדמנות שהשאלה תמשיך להדהד במוחנו (שלנו ושל הילדים) שנמשיך לחשוב עליה, שנעלה השערות שונות ונתמודד עם חוסר הוודאות. בכל מקרה, תפקיד הגננת הוא לרכז את התובנות של הילדים, להגדיר מה ברור לנו ומה עדיין פתוח ולזמן חומרים והתנסויות להרחבה והעמקה של החקר והבניית הידע.

אולי תתעניינו גם ב...

הצעות לפעילויות בעקבות שידורים במערכת השידורים הלאומית בשפה ואוריינות
במרחב הפדגוגי נמצא מאגר ההקלטות הלאומי ובו מגוון שידורים הממוינים לפי תחומי דעת. בעלון זה אפשר למצוא מגוון הצעות לפעילויות לבית ולגן בעקבות השידור.
אֶפְשָׁרִיבָּרִיא: התוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים
צוותי גני הילדים מוזמנים להשתתף בתוכנית הלאומית לחיים פעילים ובריאים אֶפְשָׁרִיבָּרִיא. התוכנית קמה ביוזמה משותפת של משרד הבריאות, משרד החינוך ומשרד התרבות ו...
סדר פסח בגן בשיתוף הורים
בסרטון אפשר להתרשם מחגיגת "סדר פסח" משותפת לילדים ולהורים וללמוד על העקרונות לתכנון ולניהול של סדר כזה
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.