דלג אל

הצהרת נגישות

חינוך דרוזי וצ'רקסי التعليم في الوسط الدرزي والشركسي

חזרה

‏‏‏‏‏הוראת השואה בחטיבת הביניים בחינוך הדרוזי והצ'רקסי

‏‏‏‏‏הוראת השואה בחטיבת הביניים בחינוך הדרוזי והצ'רקסי

מטרות הָעֶרְכָּה החינוכית

  • התלמידים ילמדו שהשואה היא מאורע היסטורי ייחודי לעם היהודי.
  • הנחלת תודעת זכר השואה בהיסטוריה האנושית.
  • התלמידים ילמדו על ערך האדם וערך האנושות ועל זכותו של כל אדם, שונה ושווה, לחיות.
  • הזדהות עם זכותו של העם היהודי להתקיים ככל העמים במדינה עצמאית.
  • התלמידים ילמדו שנושא זכויות האדם והאזרח הוא תולדה של אירועים חריגים בהיסטוריה כגון השואה.
  • התלמידים ילמדו שמשטרים חשוכים הובילו להתרחשות השואה.
  • התלמידים ילמדו שמשטרים כאלה עדיין קיימים בהיסטוריה המודרנית, והחשש לשואה נוספת קיים.
  • התלמידים ילמדו שמשטרים דמוקרטיים הם ערובה לקיום זכויות האדם ולשמירה עליהן.

דרך העבודה

בניית תוכנית לימודית וחינוכית המבוססת על עקרונות דידקטיים ועקרונות פסיכולוגיים לגיל חטיבות הביניים. השעות המוקצות: 9 שעות.

עקרונות העומדים בבסיס העֶרכּה החינוכית

  • למידה משמעותית בשני ממדים: הממד הקוגניטיבי – ידע היסטורי והממד הרגשי – התנסות חווייתית, רגשית וחברתית.
  • התמקדות בתופעה מרכזית בהיסטוריה של האנושות ושל העם היהודי.
  • העיסוק בנושא יבוא משילוב של תחומים שונים – היסטוריה כללית, היסטוריה של עם ישראל ואזרחות – דרך טקסטים על השואה.

תכנים – מושגים מהותיים

מושגים היסטוריים: קהילה, אנטישמיות, גזענות, נאציזם, גטו (וארשה), הפתרון הסופי, ועדת ונזֶה, ליל הבדולח
אזרחות: דמוקרטיה, משטר חשוך, זכויות האדם, שואה

  • השואה היא אירוע ייחודי בהיסטוריה.
  • הנאצים פועלים למימוש "הפתרון הסופי".
  • התמודדות היהודים עם הגורל שנכפה עליהם.
  • התמודדות בני העדה הדרוזית עם התקופות הקשות שעברו עליהם.

דרכי הוראה

  • הוראה פרונטלית
  • הצגה
  • דיון בדילמות ערכיות
  • למידה מחוץ לכיתה: ארגון ימי עיון לתלמידי חטיבות הביניים בבית לוחמי הגטאות וביד ושם
  • צפייה בסרטים בנושא השואה (מאושרים) וניתוחם
  • למידה בדרך החקר בנושא השואה
  • התמודדות עם טקסט היסטורי וטקסט ספרותי לפיתוח למידה משמעותית ופיתוח חשיבה היסטורית
  • כל תלמיד יציג בסוף השנה עבודה או ידבר מול הכיתה על ערך אחד שלמד והפנים במהלך השנה.
  • יום שיא בבית הספר להצגת עבודות החקר והתוצרים של התלמידים בנושא השואה
  • פעילויות מיד ושם לפי שכבת גיל

שיקולים לבחירה

  1. חשיפת נושא השואה לתלמיד הדרוזי והצ'רקסי
  2. התלמידים בחטיבת הביניים ילמדו סקירה היסטורית בסיסית על נושא השואה.
  3. למידת נושא השואה מזמנת דיון ערכי
  4. הזדהות התלמיד הדרוזי והצ'רקסי עם העם היהודי

סוגיות ומיקודים לדיון

  •  המדיניות הנאצית נגד העם היהודי
  • מאורעות "ליל הבדולח"
  • אלי ויזל, חתן פרס נובל לשלום
  • מחנות הריכוז, אושוויץ
  • יש לדון בעבודה בכיתה בסוגיות הערכיות לפי הגיל ודרך שיחה על הדמויות המוזכרות ביצירות.
  • הזדהות וההתמודדות עִם עַם שעבר הרבה פוגרומים ואבדות בנפש וברכוש

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.