דלג אל

הצהרת נגישות

החיפוש אחר מיסטר X

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היסטוריה, פדגוגיה, אוריינות דיגיטלית
פדגוגיות יעודיות:
למידה בדרך החקר, יצירתיות
מסגרות חינוכיות:
מרכזי מחוננים
שלבי חינוך:
יסודי
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
אלון כהנא
שפה:
עברית

מי באמת המציא את...? מחפשים את הסיפור האמיתי שמאחורי המיתוס המוכר

הכול מכירים את ההמצאות הגדולות ואת הממציאים שמאחוריהן. האומנם הם הממציאים הראשונים? הקורס עוסק בחיפוש האמת מאחורי הסיפור המוכר. כל שיעור מוקדש להמצאה אחת מתחומי המדע, הטכנולוגיה והאומנות. התלמידים נדרשים לחקור את ההמצאה ואת ממציאה ולהציג את הסיפור האחר. לבסוף התלמידים יוצרים דגמים של ההמצאות שאת סיפוריהן חקרו.
הקורס מפתח מיומנויות מחקר, ביקורת ותפיסת מורכבות של תהליכים: מיומנויות של חיפוש מידע, אימות והשוואת מקורות. כמו כן הוא מפתח חשיבה ביקורתית ומחייב פרזנטציה בפני קהל.
מבנה הקורס
בקורס 15 שיעורים והוא נפתח בחידון ובו רצף של 25 המצאות ושאלה אחת: מי המציא אותן. מובן שהתשובות שנקבל הן המיתוסים. נקיים דיון על אמינות המיתוס. בשיעורים הבאים יתמקד כל שיעור בהמצאה אחת ויכלול חקירה שלה וחיפוש הסיפור האמיתי מאחוריה. מהשיעור השישי ואילך, ייפתח כל שיעור במצגת של אחד התלמידים וימשיך בהמצאה התורנית.
מהלך השיעורים
בכל שיעור מוצגת המצאה אחת ומסופר על אודותיה בעזרת מצגת. במקצת מההמצאות הסיפור טריוויאלי אבל באחרות יש עלילה של ממש.

פרטים המופיעים במצגת:
1. ההמצאה – מה היא ותמונה של מיסטר איקס (כמובן בלי לגלות מי הוא).

2. שאלות שיש לשאול על ההמצאה:
א. מה היה לפני ההמצאה, איך נראה העולם, במה השתמשו לפני שהמציאו אותה?
ב. מהי הבעיה הטכנולוגית שההמצאה פותרת?
ג. מהו תהליך ההמצאה, מה הסיפור שמאחוריה?
ד. מי קיבל את הקרדיט על ההמצאה? מי הממציא האמיתי ומדוע יש שוני ביניהם?
ה. איך נראה העולם אחרי ההמצאה והתפתחותה?

3. אחרי שיחה זו מספרים את הסיפור האמיתי, המוכר פחות.

4. אפשר להוסיף מהרשת סרטונים, תמונות, ועוד.

להרחבה: אפשר להוסיף לקורס גילויים, לדבר על ההבדל בין גילוי להמצאה ולשאול על הגילוי את אותן שאלות שנשאלו על ההמצאה (דוגמה להמצאה: מי באמת המציא את נורת החשמל? דוגמה לגילוי: מי באמת גילה את אמריקה?)
הקורס נלמד במרכז המחוננים מדע ודעת בכרמיאל. מהלך הקורס נכתב בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

קוביידע
אסטרטגיה להוראה דיפרנציאלית לתלמידים מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית
הכרת התרבות החומרית היוונית – פעילות במוזיאון ארצות המקרא
איך מנהלים למידה עצמאית בתערוכה במוזיאון? דוגמה מפעילות במוזיאון ארצות המקרא בירושלים
אמץ עץ
תהליך למידה בדגש על חינוך סביבתי הנותן מענה דיפרנציאלי לתלמידים בכיתה הטרוגנית בעלי יכולות גבוהות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.