דלג אל

הצהרת נגישות

חוברת קהילת מורים קוראת הומניסטית, ירושלים תשע"ז

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
היסטוריה, ספרות, תנ"ך, דתות ותרבויות
פדגוגיות יעודיות:
למידה רב-תחומית, למידה בינתחומית
שלבי חינוך:
חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
יחידת הוראה
פותח ע"י:
קהילת מורים קוראת הומניסטית בירושלים, תשע"ז
שפה:
עברית

הוראת הומניסטיקה למחוננים ולמצטיינים: מערכי שיעור ודיונים בקהילת מורים

קהילת מורים קוראת הומניסטית בירושלים הוקמה בשנת תשע"ז במסגרת תוכנית מורים מובילים קהילות של מנהל חינוך ירושלים (מנח"י) במשרד החינוך. הרעיון לקהילת המורים ההומניסטית פותח בעמותת "רוח צעירה". המורה המוביל קיבל הנחיה ממכון כרם, והקהילה קיבלה תמיכה נוספת מתורם נדיב דרך עמותת פלך. בקהילה השתתפו מורים ומורות מבתי הספר התיכון הישראלי למדעים ולאומנות (יאס"א), התיכון התורני לבנות פלך, התיכון שליד האוניברסיטה (ליד"ה) ואולפנת טליה למחוננות ולמצטיינות.
הקהילה נפגשה שמונה מפגשים של ארבע שעות אקדמיות. בכל מפגש הוקדשה השעה הראשונה לקריאה משותפת של אינאיס של ורגיליוס. השעה השנייה הוקדשה לשיעור לדוגמה (שאינו קשור לאינאיס) שאחד המשתתפים לימד או מלמד את תלמידיו. בשעה השלישית הנחה אותו משתתף דיון על שאלות סביב סוגיה או נושא פדגוגי בהוראת הומניסטיקה לתלמידים מצטיינים.
כל משתתף היה אחראי להכנת מפגש אחד. חוברת זו מביאה את מערכי השיעור ומסכמת את דיוני הקהילה.

נושאי השיעורים והדיונים:

דיון: ההקשר האידאולוגי של הוראת ההומניסטיקה, שיעור: מרתה נוסבאום; למה לקרוא? גדי איתי
דיון: כיצד ללמד מיומנויות? שיעור: לימוד היסטוריה דרך נרטיבים, אמנון סדובסקי
דיון: הוראה דיסציפלינרית מול הוראה בגישה בין-תחומית, שיעור: "הספר" מאת ברונו שולץ, יעל אליאסף עבודי
דיון: שאילת שאלות ודיון בכיתה, שיעור: הולדת משה, אריאלה להמן
דיון: הערכה רגילה והערכה חלופית, שיעור: היחס לשאלת הסבל והייסורים ביהדות ובנצרות הקדומות, ליאורה הררי עמדי
דיון: היבטים רגשיים, שיעור: איך קוראים טקסט מעצבן? רחל ארליך; שיעור: טומאות הגוף בספר ויקרא, אפרת גל
דיון: ארוס ותשוקה ללמידה, שיעור: אהבה ללמידה, יעל יוסטוס-סגל

 

אולי תתעניינו גם ב...

הכיתה ההפוכה
מודל "הכיתה ההפוכה" – מתרגלים ללמידה עצמית לקראת שיעור מעניין יותר
איגרת לרכזי השתלבות בנושא מחוננים ומצטיינים בכיתה ההטרוגנית
איגרת בנושא המחונן והמצטיין בכיתה ההטרוגנית המיועדת לרכזי השתלבות בבתי הספר היסודיים
הביטו, חשבו, שאלו
תבנית להנחיה של שלושה שלבי פעולה בעקבות תצפית: התבוננות, חשיבה ושאילת שאלות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.