דלג אל

הצהרת נגישות

מחוון ליחידת לימוד למחוננים

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
פדגוגיה
פדגוגיות יעודיות:
למידה בדרך החקר, יצירתיות, למידה עצמאית
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים, חטיבה עליונה
סוגי התוכן:
מדריך פדגוגי
פותח ע"י:
גדי איתי
שפה:
עברית

כיצד נדע באיזו מידה מתאימה יחידת לימוד לתלמידים מחוננים?

המחוון נועד להעריך יחידות לימוד – ממערך השיעור הבודד ועד תוכניות קורסים המיועדות להוראת תלמידים מחוננים במרכזי יום העשרה לתלמידים מחוננים. את המחוון פיתחו משתלמים בהשתלמות המורים הארצית למורי מחוננים בשנת תשע"ב "תחומי הדעת ביחד ולחוד בהוראת מחוננים". צוות ההשתלמות שערך את המחוון: גילה גוטמן, מאיה כהן, אילן קרן, תמר סרולביץ' וגדי איתי. בתום הפיתוח פורסם המחוון במאגר הידע מחוננט.

המחוון שימש את המשתלמים להעריך יחידות הוראה שתכננו עמיתיהם, אך הוא יכול להיות כלי להערכה עצמית בידי מורים או להערכת עמיתים במרכזי מחוננים. המחוון פתוח לעדכון ולשינוי לפי צורכי המשתמשים ומבוסס על דוגמאות כגון המחוון של קולג' ויליאם ומרי.
השאלה הכללית של המחוון: באיזו מידה מתאימה יחידת ההוראה הנבדקת להוראת תלמידים מחוננים (במרכז יום העשרה) בגיל הרלוונטי על פי עקרונות בהוראת תלמידים מחוננים?
ישנן דרישות קדם בסיסיות מיחידת ההוראה שאינן מופיעות במחוון: בעלת מבנה הולם, מקורית, אינה כוללת מרכיבים המסכנים או פוגעים בתלמידים וכדומה.

כיצד עובדים עם מחוון? יש לקרוא את הקריטריון ולאחריו את דרגות היישום מן החלשה (במידה מועטה) אל החזקה. יש להחיל את דרגת היישום הגבוהה ביותר החלה במלואה על יחידת ההוראה הנבדקת (כך שזו שמעליה אינה חלה או חלה חלקית בלבד).

 

מחוון מומלץ נוסף ששימש השראה לכתיבת המחוון בידי המשתלמים הוא המחוון של קולג' ויליאם ומרי. מחוון מפורט זה מתייחס למידת המענה שמספק השיעור לשונות בין הלומדים ולטיפוח מיומנויות חשיבה מסדר גבוה כגון טיפוח חשיבה יצירתית, טיפוח חשיבה ביקורתית, פתרון בעיות ופיתוח אסטרטגיות חקר. בכל קטגוריה ישנו פירוט של ממדים רצויים, ובכל קטגוריה יש התייחסות למטרות המורה ולתגובות הלומדים לפעילות במהלך השיעור.

המחוון נועד להיות כלי להשבחת ההוראה ולאפשר למורה לפתח הוראה מיטבית – ולא לשמש כלי להערכת מורים. המחוון מלוּוה במדריך למשתמש המתייחס בקצרה למחקר שנעשה בתחום, לדרכי הטמעה מיטביות ולתהליך הפיתוח של המחוון. ישנה גם התייחסות לתפקידים של חברי צוות בתהליך הערכת עמיתים ולמהימנות המחוון.

המדריך למשתמש הוא כלי עזר להטמעת המחוון. המדריך מנמק את הרציונל בעבור כל קריטריון המופיע במחוון בליווי הפניות למחקר בתחום ומפרט את תהליך פיתוח המחוון. במדריך גם הסבר לאופן הניקוד של המחוון והמלצות לעבודת צוות בהערכת עמיתים. את המחוון של קולג' ויליאם ומרי סקרה שרה גולן, מדריכה באגף למחוננים ולמצטיינים, בעבור מאגר הידע מחוננט.

אולי תתעניינו גם ב...

אפולו 13
שיעור המבוסס על התקלה שהתרחשה במשימת "אפולו 13" לירח בשנת 1970
הגיגית - יצירה אישית מורכבת
תוכנית "הגיגית" היא תוכנית רב-תחומית למחוננים בגיל התיכון אשר נבנתה על בסיס הרעיון הפדגוגי של "המושג הגדול"
מה זה מזה?
מה זה מזה? מה זה ואיך נדע?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.