דלג אל

הצהרת נגישות

פיצוח קוד גנטי: כל תלמיד יכול

למאגר חומרי ההוראה

מאפיינים

נושאים ותחומי דעת:
חברתי ערכי
פדגוגיות יעודיות:
מעגלי שייכות
מסגרות חינוכיות:
אמירים
שלבי חינוך:
יסודי, חטיבת ביניים
סוגי התוכן:
הרצאה
פותח ע"י:
משה הראל
שפה:
עברית

איך מלמדים תלמידים מצטיינים ללמד תלמידים אחרים?

בבתי ספר רבים מבקשים לגייס תלמידים מצטיינים לסיוע לתלמידים מתקשים. משה הראל הוא מנהל בית ספר "מופת" על שם לוי אשכול בבית שמש. כמנהלים רבים רצה גם הוא לגייס תלמידים מצטיינים בבית הספר לצורך סיוע לתלמידים מתקשים. ואולם ניסיונו העלה שתלמידים מצטיינים אינם בהכרח יודעים ללמד ושנדרשת הכשרתם להוראת עמיתים.

צוות בית הספר פיתח אפוא תהליך הסמכה להכשרת תלמידים חונכים. התהליך כלל הכשרה דידקטית ובה למדו התלמידים כיצד בונים שיעור מיטבי לצד הכשרה רגשית שעסקה בשאלה כיצד חונכים.

המודל המוצלח התרחב לשכבות התלמידים הבוגרים בבית הספר ולנושאים שאינם לימודיים בהכרח. במבנה החדש, תלמידי כיתות ה-ו חונכים את תלמידי א-ג במסגרת מסודרת. וכולם – החונכים והלומדים – מתעדים את התהליך בתיק עבודות מסודר (א-ג מדווחים על מה שלמדו; ה-ו מדווחים על מה שלימדו). החונכות עשויה להיות בכל תחום לימודי או אחר (ספורט, אומנות וכיו"ב).

תיק העבודות הפך לחלק בלתי נפרד מהעשייה החינוכית והלימודית בבית הספר. החיבור בין תוכנית אמירים לכל ילדי בית הספר בנה אצל התלמידים תחושת שייכות, ביסס בהם ערכים וטיפח בהם רהיטות וביטחון עצמי.

 

הסרטון הופק בעבור מאגר הידע מחוננט במסגרת סדרת הרצאות מחוננט-X – הרצאות קצרות להוראת מחוננים.

אולי תתעניינו גם ב...

על הצטיינות, גם בהוראה
הצטיינות ומצוינות ומה שביניהן
פרקטיקות להטמעת חשיבה מגדרית לתלמידות מחוננות ומצטיינות
כלים ליצירת שוויון הזדמנויות בין תלמידות ותלמידים מחונניo ומצטיינים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.