דלג אל

הצהרת נגישות

תפקיד לכל תלמיד

"בנק התפקידים" – מהו ומהן מטרותיו

"בנק התפקידים" – מהו ומהן מטרותיו

"הטוב והמעולה שבנפש האדם יכול לצמוח ולגדול במידה שיהא מחובר לציבור ומעורה בו" (אלברט איינשטיין)

"תפקיד לכל תלמיד" נמנה עם מגוון מסגרות ללמידה חברתית-ערכית ולהתנסות פעילה במעורבות חברתית השואפות לטפח תלמידים ערניים לסביבה, אכפתיים ומעורבים. מסגרת זו מאפשרת לתלמידים ללמוד על ערכים שונים ולעסוק בהם כגון נתינה ואחריות, ערבות הדדית וכבוד. לצד התרומה לחברה היא מאפשרת להם לתרום להתפתחות האישית והערכית שלהם.

"בנק התפקידים" מציג מבחר עשיר של אפשרויות ורעיונות לתפקידים שהתלמידים יכולים לקבל על עצמם במסגרת זו דרך מעורבות חברתית ערכית שבה הם מתנסים.

"בנק התפקידים" נועד להרחיב את טווח התפקידים האפשריים ולסייע לתלמידים לבחור תפקיד שיביא לידי ביטוי את כישוריהם. בדרך זו יהיו לתלמידים יותר הזדמנויות למעורבות חברתית מועילה ומצמיחה.

ב"בנק התפקידים" אפשר להיעזר בשלבים שונים במסגרת "תפקיד לכל תלמיד" ובעיקר בשלב של בחירת תפקיד.

"בנק התפקידים" הוא בגדר הצעה. כמובן אפשר ואף מומלץ להציע לתלמידים תפקידים אחרים לפי כישוריהם ולפי הצרכים בשטח.

לפרטים נוספים:
אורית צאירי, ממונה על התחום החברתי ערכי, אגף א לחינוך יסודי.

כלים למורה

"הטוב והמעולה שבנפש האדם יכול לצמוח ולגדול במידה שיהא מחובר לציבור ומעורה בו" (אלברט איינשטיין).
מערכת החינוך אמונה על הוצאתו מן הכוח אל הפועל של הטוב והמעולה שבנפש האדם המשתקף גם בערכים בהם הוא מאמין ולאורם הוא מנהל את אורחותיו.
אנו מאמינים כי המעורבות החברתית מסייעת בגיבוש עולם ערכים הדוגל במימושן של: אחריות, אכפתיות, ערבות הדדית, יוזמה, סולידאריות חברתית ונתינה המהוות אבני יסוד בחברה.
לאור זאת, חשוב שנתחיל בטיפוחה של המעורבות החברתית כבר בחינוך היסודי על פי רצף הנע מערנות לסובב דרך השתתפות ושיתוף לעבר עשייה למען האחר והסביבה.

יש לזמן ללומדים למידה והתנסות מעשית המתנהלות במעגלים הולכים ומתרחבים בהתאם לגיל:

במעגל הראשון - הכיתתי: תורנות, ועדות כיתתיות ועוד.
במעגל השני - הבית-ספרי: הכיתה כוועדה, מועצה, ועדה, מנהיגות ועוד.
במעגל השלישי - הקהילתי: במשפחה, בשכונה, בקהילה, בעיר, יישוב ועוד.

הערכה שלפניכם נועדה לסייע בהבניית המעורבות החברתית בכיתה, בבית-הספר ובקהילה. הכלים המוצעים בערכה מדגימים מודלים לדיון, ללמידה ולהתנסות סביב הסוגיות, התכנים והכשירויות הנגזרים מהמעורבות החברתית. דיון מושכל באמצעות כלים אלה יאפשר ללומדים לקחת חלק בהבניית המסגרות בהן יפעלו כמעורבים חברתית, בבחירת התחום להתנסות, בקביעת יעדי המעורבות ומטרותיה, בתכנון הפעולות הנדרשות, בתיעוד ההתנסות ובהערכתה.

  • הערכה מכילה:
    הצעות לשקפים ולהצגה בחדר המורים המסייעים בתכנון ההתארגנות המערכתית לטיפוח מעורבות חברתית.
  • מהלכים לבירור תפיסות העולם, הצרכים, הרגשות, העמדות ומשאלות הלב של כלל באי בית-הספר: לומדים, מורים והורים ביחס למעורבות חברתית.
  • כלים מגוונים לבחירת התחומים להתנסות ולהבניית מסגרות מגוונות בכיתה ובבית-הספר.
  • מודלים לדיון ולהתנסות במעורבות חברתית בחיבור לתכנים לימודיים.
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.