דלג אל

הצהרת נגישות

מחוז דרום: מפקחת תקשוב שני ברזי

חזרה למדווחים מהשטח

"אשלים" באופקים: לומדים בערב – מיישמים בבוקר

"אשלים" באופקים: לומדים בערב – מיישמים בבוקר

בבית הספר היסודי "אשלים" באופקים המנהלת עינת ביטון רואה במעבר ללמידה מרחוק הזדמנות שיצרה שוויון בצוות המורים וצמצמה פערים בתקשוב.

ביטון, בעלת רקע בהדרכת תקשוב, פתחה ביוזמה ושמה "לומדים בהנאה עם המון הנעה". בכל ערב היא מקיימת מפגש זום עם מורי בית ספרהּ וביחד עם רכז התקשוב אשר נחמני הם מדריכים את המורים על כלים דיגיטליים לניהול כיתה ולניהול תקשורת עם התלמידים. למוחרת היא כבר רואה כיצד המורים מיישמים את הדברים בהוראה לתלמידים.

"בכל ערב מתקיימים מפגשי זום עם המורים, ובכל מפגש מלמדים כלי דיגיטלי אחר. כבר למוחרת היום המורים מיישמים את השימוש בכלים הדיגיטליים בשיעורים עם התלמידים ומפיקים תוצרים".

4 טיפים להצלחה

  • נבנתה מערכת שבועית ללמידה עם המחנכות והמורים המקצועיים יחד.
  • הושם דגש על המשך השימוש בפורטל בית הספר ובמרחבי הכיתות המוכרים למורים ולתלמידים. כולם מיומנים בשימוש במערכות, לכן המעבר ללמידה מרחוק טבעי.
  • פתיחה וסגירה של יום נעשות בזום.
  • בכיתה א' ההוראה נעשית באמצעות שיחות וידאו עם תלמידים בקבוצות קטנות ומתוך התחשבות בזמינות ההורים.

עינת ביטון מוסיפה: "מעבר ללמידה, משלבים הרבה הפעלות ושיעורים מעשירים סביב כלים דיגיטליים".

 

"מרחבי אשכול" במועצה אזורית אשכול - מערכת אישית לכל תלמיד/ה

מערכת אישית לכל תלמיד/ה

בבית הספר היסודי ב"מרחבי אשכול" במועצה אזורית אשכול שלחה אחת המורות לתלמידי הכיתה מערכת שעות ריקה ולצידה מגוון הצעות לפעילויות, למשימות ולשיעורים מקוונים מוקלטים. כל ילד בנה לעצמו מערכת שעות אישית ללמידה מרחוק ושלח עותק למחנכת. כעבור שבוע דיווחו הילדים וההורים על מוטיבציה ללמידה.

מנהלת בית הספר דנה פרץ מספרת: "כלל המורים עושים שימוש יצירתי במגוון כלים וסביבות ובונים את יחידות ההוראה לפי המצב החדש".

6 דוגמאות של הצלחה

  • להוראת חומר לימוד חדש מורים מכינים מצגות בליווי קריינות וקישורים לחומרי העשרה, קריאה ומשימות. המצגות הן כמו סרטון המתאים לקורס דיגיטלי.
  • מורה בכיתה א' עשתה מיפוי של רמת הקריאה בכיתה אחרי שיחה עם התלמידים. המורה שמעה אותם מקריאים קטע בטלפון והכינה לכל תלמיד משימות לפי רמת הקריאה שלו.
  • שימוש במשימות ארוכות טווח של שבוע-שבועיים ואחר כך קיום מפגש כיתתי סינכרוני שבו כל תלמיד מציג את התוצר שלו מול כולם.
  • מורה אחרת שלחה לתלמידים מערכת שעות ריקה עם מבחר אפשרויות ללמידה עצמית, והתלמידים בנו והרכיבו את מערכת השעות האישית שלהם ללמידה מרחוק.
  • שילוב בחינוך גופני של שיעורים סינכרוניים וא-סינכרוניים. התלמידים מצלמים את עצמם בפעילות גופנית ושולחים למורה.
  • מורה לאומנות צילמה עצמה בווידאו עושה טכניקות שונות באומנות. התלמידים צפו והכינו תוצרים, והמורה יצרה מהם תערוכה וירטואלית.

עוד מספרת המנהלת: "הלמידה מרחוק אילצה אותם ללמוד בכוחות עצמם, להשתמש במגוון כלים ולהוביל ליצירתיות בהוראה ובלמידה".

להבים – משתפים את קהילת בית הספר ומשפרים

להבים – משתפים את קהילת בית הספר ומשפרים

בבית הספר היסודי "להבים" הבינו כי למידה מרחוק מחייבת גמישות והתחשבות בכל מה שקורה בבתיהם של התלמידים.
הושם דגש על הפן החברתי והרגשי, והצוות החינוכי דאג להניע את הילדים ליצור קשר זה עם זה.

הלמידה מרחוק החלה בשליחת חומרי למידה. ההורים מילאו שאלון שביעות רצון, ובהתבסס על תשובותיהם נעשו שינויים לייעול הלמידה.
ההורים מצידם הביעו תמיכה ושלחו את תודתם והערכתם.

שלב שני – אחרי פסח

  • נשלחו להורים נהלים של למידה מרחוק והסבר כללי כיצד מתנהל שיעור בזום.
  • בתחילת כל שבוע נשלחת מערכת שבועית. בכל יום מתקיימים שני שיעורי זום. השיעורים המקצועיים משולבים במערכת כמו גם שיעורי כישורי חיים הכוללים גם משחקים ואוורור רגשות.
  • המערכת כוללת פעילויות בחירה והעשרה, משימות חובה ומשימות רשות.
  • כל שיעור במערכת כולל מצגת ממוקדת המלווה את השיעור, ובסופו שולחים את המצגת לתלמידים.
  • בכל הכיתות מתחילים את הבוקר בקריאה ובמשימות הקשורות לקריאה.
  • כדי שלא יפספסו אף ילד, בסוף כל יום המורים מדווחים בטבלה – האם התלמיד השתתף? איך מתקיים השיעור? האם התלמיד מבצע משימות? על הדוח יש בקרה יום-יומית של המנהלת.
  • אחת לשבועיים כל מורה חייבת לשוחח עם כל ילד בטלפון.
  • מאוד מעודד את המורות לקבל הערכה מההורים.

יחס אישי בקבוצות קטנות

אסנת בן-ברוך, מחנכת כיתה ג', מחלקת את הכיתה לשלוש קבוצות וחוזרת על אותו שיעור שלוש פעמים. "כך אפשר לתת יחס אישי לכל תלמיד/ה".

הצעד הבא

הצוות החינוכי משקיע מחשבה כיצד לשפר עוד ועוד את תהליך ההוראה/למידה מרחוק.

מנהלת: איריס אור

נווה במדבר, באר שבע: מרגשים ומתרגשים גם מרחוק

נווה במדבר, באר שבע: מרגשים ומתרגשים גם מרחוק

בבית הספר היסודי "נווה במדבר" בבאר שבע, בימים שלא נפגשים פנים אל פנים ואי אפשר לקיים טקס כבכל שנה, יצרו קיר זיכרון וירטואלי. כך הצליחו להביע רגשות השתתפות ולהגיע אל לב המשפחות. משפחות הנופלים הוקירו את המחווה.

מיטל חזות, סטודנטית בהתנסות שנה ג' במכללת קיי, מספרת:

בבית הספר יש שני חדרי הנצחה לחללים:

  1. חדר מרגוע על שם מאיר ברמי ז"ל שאותו מפעילה אימו של מאיר ז"ל
  2. חדר חדשנות על שם רחלי קורסיה

"בית הספר בקשר רציף עם המשפחות לאורך השנה. בכל שנה המשפחות מגיעות אלינו לטקס אך השנה לנוכח משבר קורונה, לא התאפשר לקיים את הטקס בבית הספר. חשבתי על רעיון שיחמם את לב המשפחות גם מרחוק. באמצעות הכלי הדיגיטלי PADLET, יצרנו, התלמידים ואני, קיר זיכרון וירטואלי בכיתתה של מאיה אברהם, מחנכת כיתה ו'1, ובו כל תלמיד כתב ברכה למשפחה השכולה והוסיף תמונה ונר זיכרון".

קיר זיכרון וירטואלי לזכרו של מאיר ברמי ז"ל

קיר זיכרון וירטואלי לזכרה של רחל קורסיה ז"ל

פורצים דרך לתלמידים

עוד מספרת מיטל שהיא ובתיה כלימי, המורה המאמנת שלה, מאמינות שבכל תלמיד טמון פורץ דרך. במסגרת הלמידה מרחוק בשיעורי מדעים החלטנו שהלמידה תהיה שונה, מגוונת ומאתגרת.

כל תלמיד התבקש לחפש מידע על אודות מדען שהוא השראה בעבורו, לכתוב את שם המדען ולציין מה הייתה תרומתו לאנושות. מכל התמונות הכנו סרטון ושלחנו אותו אל התלמידים וההורים. אפשר לגייס את הילדים לביצוע משימה בתנאי שהלמידה תהיה מעניינת ומהעולם שלהם. כשניתנת לתלמידים האפשרות לבחור איזה פורץ דרך הוא השראה בעבורם, התלמידים מבינים שאנו סומכים על שיקול הדעת שלהם ומאמינים שכל אחד יכול להיות פורץ הדרך הבא.

מיטל מוסיפה שבבית הספר נהוג בכל יום לפתוח את הבוקר ב'בוקר טוב חוקרים ומגלים נווה במדבר – חדשות בתחום המדעים והטכנולוגיה'. היות שלא התקיימו לימודים והתלמידים לא הגיעו לבית הספר, חשבנו על דרך מקורית להעביר להם את החדשות מן הטבע. בכל בוקר שלחנו לכל קבוצות הוואטסאפ הכיתתיות מה חדש בטבע, למשל: "האם קורונה תציל את כדור הארץ?" סרטון המתאר ירידה בזיהום האוויר עקב היעדר פעילות במפעלים ואי נסיעה בכלי רכב ובאוטובוסים. ביקשנו מכל תלמיד לחשוב כיצד נוכל לשמור על רמת זיהום נמוכה כדי לשמור על כדור הארץ ולספר מה הוא יהיה מוכן לתרום למען הסביבה כשנחזור לשגרה.

שלחנו לתלמידים סרטונים המראים בעלי חיים בסביבות החיים של בני האדם. כל סרטון נשלח עם מטלה. נוסף על כך שלחנו קישורים במשך היום לשידורים ישירים מהספארי בשעת האכלה של הג'ירפות כמו גם מחוות היענים.

מאיה אברהם, מחנכת כיתה ו'1, מספרת שבתחילת השנה כל מורה מגישה למנהלת בית הספר גלית בן נעים תכנון לימודים בתחומי דעת שונים. אחד הרעיונות של המנהלת הוא לשלב תחומי דעת נוספים וליצור אינטגרציה בלמידה. מייד לאחר חופשת הפסח, מחנכות כיתות ו' נוהגות לעבוד, להורות וללמד על דמויות מופת. אך לא תיארנו מצב שכזה. וברגע של חשיבה משותפת, הלכנו על משהו יצירתי – סיור וירטואלי בין סיפורי גבורה. רוב התלמידים קראו את הספר "יומנה של אנה פרנק" וכתבו תובנות מהתהליך שעברו. הם התוודעו אל "סיפורה של הצנחנית שלא שבה" מאת חנה סנש ואל סיפורו של יאנוש קורצ'אק, המנהיג הדגול מבית היתומים. כמו כן עסקנו בסיפורי גבורה ומנהיגות פורצי דרך ועמדנו על ייחודיותן של הדמויות בסיפורים אלו מתקומת המדינה ועד ימינו. כל תלמיד בחר דמויות מזמנים שונים שהותירו בו חותם, חקר על אודותיהן והכין חידות באמצעות יישומון comica. מהחידון של דמויות המופת ערכתי סרטון לצלילי השיר "פתאום קם אדם". כל התהליך היה משמעותי מאוד לתלמידים, וההורים פרגנו מאוד לאורך כל הדרך, משלב התכנון ועד לשלב המוצר המוגמר.

מיטל, שנמצאת בשנת הלימודים השלישית ועושה את ההתנסות שלה בבית הספר 'נווה במדבר', מבקשת להכיר תודה מעומק הלב לבתיה כלימי, מורת דרך ומורה לחיים. כמו כן לומר תודה גדולה למנהלת בית הספר גלית בן נעים על התמיכה והעזרה בכל עת.

תומר, באר שבע: תקשורת, זמינות ותמיכה – מתכון ללמידה ייחודית מרחוק

תומר, באר שבע: תקשורת, זמינות ותמיכה – מתכון ללמידה ייחודית מרחוק

בבית הספר היסודי ניסויי תומר בבאר-שבע התגייס צוות המורים המסור למשימה הלאומית. הצוות הבין היטב את צורך השעה ליישם לאלתר את מערך הלמידה מרחוק ועמד על חשיבות התקשורת עם התלמידים ועם משפחותיהם.

זום, זום, זום: "תפסת מרובה, לא תפסת"

במפגשי ההנהלה והצוות ב-zoom דנו באתגר הניצב בפניהם, בחשיבות התקשורת הבין-אישית עם התלמידים ובבניית מערך למידה משמעותי וגמיש מרחוק. הצוות נערך לתוכניות שבועיות שכללו מגוון משימות שהתמקדו בעיקר במקצועות הליבה ובמשימות הפגה. עלה הצורך במינון מידתי בשל ההצפה במידע ומתוך הבנה ש'תפסת מרובה – לא תפסת'.

בשבועות אלו העשירו המורים את ארגז הכלים הטכנולוגי ומצאו עצמם עוברים תהליך פיתוח מקצועי של לומדים עצמאיים. המורים נחשפו למגוון רחב של אתרי תוכן, לשיעורים שהופצו באולפנים ולהדרכות מקוונות מטעם משרד החינוך. כל אלו סייעו בידם להנחות את התלמידים מרחוק באמצעות ה-zoom, כלי שימושי מאוד ויעיל.

בשבועיים האחרונים רכשו המורות יותר ביטחון וגילו מיומנות בניהול מערך הלמידה מרחוק. התקיימו יותר מפגשי למידה בקבוצות דיפרנציאליות, מה שנראה יעיל במיוחד.

ניכרה התלהבות בצוות ובקרב התלמידים, אלו שיתפו פעולה והפגינו יצירתיות.

צו השעה – גיוס ההורים

קהילת ההורים הייתה שותפה לכל המהלכים בשקיפות מלאה. נוסף על איגרות שנשלחו להורים בכל שבוע והתקשורת השוטפת בין ההורים למחנכות, נפגשתי לפני חג הפסח ב-zoom עם קהילת ההורים, התלמידים והצוות בכמה סבבים למטרות האלה:
1. שיתוף על אודות מהלכים בבית הספר הנוגעים ללמידה מרחוק
2. גיוס ההורים למהלך הלמידה מרחוק ומתן במה לשאלותיהם ולשאלות התלמידים

טקסי זיכרון מכובדים נערכו בשיתוף כל באי בית הספר – הצוות, ההורים והתלמידים. ההיערכות נעשתה מרחוק מתוך תכנון מוקפד, גיוס שותפים, צילום ועריכה טכנית.

טקסי הזיכרון נערכו במטרה לכבד את מעמד ימי הזיכרון:

טקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה

טקס יום הזיכרון לחללי מערכות ישראל ולנפגעי פעולות האיבה

נוסף על כך, כדי להעלות את המורל של הצוות ושל התלמידים הוכנו סרטונים, ואלו חיממו את לב האנשים וחיזקו את תחושת השייכות.

עם הפנים לתקווה

ברכת המנהלת לצוות לחג הפסח

לא הכול ורוד. בתהליך זה נתקלנו באתגרים לא מעטים שנצטרך להתמודד איתם, בפרט צמצום פערים. עם זאת אפשר בהחלט להצביע על הצלחות בזכות ההתנסות המשמעותית שחווינו.

מה תרם להצלחה?

  1. תקשורת בין-אישית עם התלמידים וקשר עם המשפחות – הצוות הקפיד על תקשורת מגוונת עם התלמידים. אחת לשלושה ימים לפחות התקיימו שיחות טלפון נוסף על התקשורת המקוונת. כמו כן נוצר קשר שוטף עם ההורים כדי לגייסם לתמיכה במערך הלמידה הגמיש.
  2. זמינות ותמיכה – זמינות מלאה של המורות לאורך היום כדי לתת תמיכה רגשית, מורלית ולימודית.
  3. מתכונת למידה ייחודית:
  • גמישות – מערך למידה גמיש המאפשר לתלמיד בחירה של המשימות וסדר יום גמיש שהתלמיד אחראי לו, בתמיכת המורה, וגיוס המשפחה לתמיכה במערך.
  • למידה דיפרנציאלית – הנחיה והכוונה דיפרנציאלית בעיקר דרך ה-zoom. בכיתות א' נעשתה ההדרכה גם באמצעות סרטוני הדרכה של המורות. המעקב אחר תהליך רכישת הקריאה של התלמידים נעשה באמצעות סרטונים שצילמו הורי התלמידים ובהם נראו התלמידים קוראים ספרים וטקסטים שונים. המורות ציינו שהלמידה יעילה יותר בקבוצות.
  • יום למידה יוטגוגי – במערכת השבועית שולב יום למידה יוטגוגי פתוח ובו בחרו התלמידים את נושא הלמידה ואת דרך ייצוג הידע. למידה זו תומכת בתחושת המסוגלות והאוטונומיה ומגבירה מוטיבציה אצל התלמידים. דוגמה לתוצר.
  • שילוב למידה ערכית למען הקהילה – בכל שבוע נתבקשו התלמידים לבחור משימה ערכית למען המשפחה או הקהילה בימי קורונה, מתוך החשיבות שאנו מייחסים לעשייה למען הזולת.
  • יומני תלמידים לסיכום יום הלמידה – התבוננות רפלקטיבית של התלמיד על יום הלמידה וסיכום היום מנקודת מבטו ביומן אישי.
  • משוב – התלמידים בחרו תוצרים למשוב המורה. נוסף על כך ניתנה לתלמידים במה בכיתה הווירטואלית להצגת תוצרים בפני חבריהם ובפני המורה ולקבלת משוב מהם.
  1. תמיכה בצוות – תמיכת המנהלת בתחושת השייכות, המסוגלות והאוטונומיה של הצוות.

ציטוטים מפי מורות על חוויית הלמידה מרחוק

חני פדלון, מורת השילוב:

"נדרשתי לחשב מסלול מחדש ולחשוב מחוץ לקופסה, לגלות יצירתיות ולעבור ללמידה מרחוק, כזו שתהיה איכותית ומשמעותית ללומד. תהליך ההסתגלות שלי, ההתארגנות וההיערכות החדשה דרשו ממני זמן רב יותר. עם זאת אני חשה מסופקת מעצם העובדה שהייתי משמעותית לרבים מתלמידיי בימים אלה. הרגשתי שמנהלת בית הספר משדרת לצוות תמיכה במסוגלות שלהם, נותנת אמון וסומכת עלינו שנצליח ונהיה משמעותיים בעבור תלמידינו. תחושת השייכות התחזקה אצלי בימים אלה, היה שיתוף ניכר ברשתות החברתיות ובתחושה שכולנו באותה הסירה ונעבור את זה יחד".

איטה רוחם, מחנכת כיתה ד':

"הייתה דאגה אמיתית האחת לשנייה בצוות, שיתופי פעולה ועזרה הדדית. הרחוק קירב אותנו... חששתי מאוד לשלומם של הילדים והמשפחות; מבזבוז של זמן בשל חוסר הוודאות; חששתי לא לעמוד בציפיות ההוראה מרחוק; איך לתת מענים מגוונים וגם לאלה שאין בבתיהם מחשבים; איך לעודד ולשמר מוטיבציה כבימים כתיקונם; חששתי מפערים לימודיים. ועם זאת, התקופה מאוד תמכה בתחושת השייכות, המסוגלות והאוטונומיה שלי כמורה. למדתי כיצד לנהל כיתה מרחוק ולעשות דברים שעד כה לא נדרשתי להם. הבנתי שאם צריך ואם רוצים – אז בהחלט מסוגלים. הקפדתי על רלוונטיות, מידתיות ולעשות את המיטב... חשוב לעודד תלמידים שמשתפים פעולה בכל רמת ביצוע, לגלות אמפתיה כלפי תלמידים שיש להם קשיים ולחפש אלטרנטיבות. חשוב להיות רלוונטיים, להתגמש בנוגע לכמות ולאיכות של הביצועים ולזמן למידה יוטגוגית גם מרחוק".

ורד אבוטבול, מחנכת כיתה א':

"גיליתי שאני מסוגלת להתמודד עם הטכנולוגיה בכלים שלא היו מוכרים לי. התנסות והכנה מוקדמת יצרו אצלי תחושת ביטחון ומסוגלות שאני יכולה להתמודד... הילדים גילו סקרנות ורצון ללמוד, מה שהניע אותי לחפש עוד דרכים מעניינות ומגוונות ללמידה".

אורית אלמליח, סגנית ומורה לשפה:

"נהניתי מאופן הלמידה ומיציתי אותה ככל יכולתי. הקפדנו לשלב עקרונות הכוונה עצמית על פי תפיסתנו ולמידה יוטגוגית. התלמידים למדו בהנאה. התרשמתי מתלמידים שמסוגלים לקבל אחריות ללמידה בנושאים שמעניינים אותם".

שירן פרץ, מחנכת כיתה ב':

"היה לי קשה שמערך הלמידה מרחוק נמשך לאורך היום כולו ודרש ממני זמינות עד השעות המאוחרות. ועם זאת אני מרגישה שהצלחתי 'לשחות' היטב ולקיים מערך למידה מרחוק משמעותי. מערך זה כלל תוכנית שבועית, תקשורת שוטפת עם הילדים וההורים, הנחיית שיעורים מקוונים, מתן משובים לתוצרי למידה ומענים לתלמידים העובדים בתוכנית אישית. גיליתי שאני מסוגלת ללמד מרחוק ולצאת מגבולות הכיתה. התקשורת עם התלמידים ב-zoom חשובה והגבירה את המוטיבציה ללמידה".

קרין מלכה, מחנכת כיתה ד' חנ"מ ורכזת תקשוב:

"למדתי על עצמי שמה שלא הורג מחשל. התגברתי על הקשיים והאמנתי בעצמי ובמסוגלות שלי להתמודד עם האתגר גם עם תלמידי החינוך המיוחד. נתתי מענים מגוונים לתלמידיי באמצעות שיעורים מסונכרנים ולא מסונכרנים. המוטיבציה שלי הייתה גבוהה מאוד. נוסף על מענים לתלמידי הכיתה נתתי גם מענים לצוות המורים – שיתפתי במגוון חומרים וסייעתי בנוגע לשימוש בכלים הדיגיטליים. הרגשתי מועצמת מאוד".

חנית קורץ, מחנכת כיתה ו':

"הלמידה היוטגוגית זימנה יצירתיות ובחירות מעניינות מאוד מצד התלמידים. הם בחרו לחקור נושאים שעניינו אותם ושיתפו חבריהם במפגש ה-zoom הכיתתי. תלמידים סיפרו על ענפי ספורט שונים, על המכונית הראשונה, על 'קוקו שאנל' – האישה ששינתה את ההיסטוריה, על נגיף קורונה ועוד.

התרגשתי גם משיתוף התלמידים במשימות שעשו למען הזולת. לדוגמה: תלמידה תיארה שעזרה לאימה בניקיונות לפסח; תלמידה אחרת עזרה לאחיה הלומד בכיתה א' לתרגל קריאה; תלמיד הקליט קטע נגינה ושלח לסבתו. מרגש..."

יפה לוי, מורה למדעים:

"יצרנו ניסוי מדעי באמצעות מפגש zoom וזה התנהל נפלא. התלמידים שיתפו פעולה בהנאה רבה. ריגש אותי לראות את ההתלהבות ואת הניצוץ בעיניהם. הרגשתי שמה שאני מזמנת בשיעור, הכלים, הבחירות, רלוונטי ובעל ערך בעבורם. המשוב שלהם היה בעבורי מעין ברכת דרך".

מנהלת: אילנית בר-טוב

מקיף א', אשדוד: "קורונה לייב"

מקיף א', אשדוד: "קורונה לייב"

שידורים חיים של אירועים בצל קורונה

בבית הספר העל יסודי מקיף א' באשדוד הקימו מיזם שיתופי "קורונה לייב". רכזת התקשוב רות סוויסה מספרת: "קורונה לייב" הוא מיזם שיתופי מיוחד שנולד בתקופת קורונה בעקבות צורך שעלה מצד התלמידים לימי הבידוד וההסגר.                            

מטרת המיזם היא שידור אינטראקטיבי של אירועים מיוחדים בלוח השנה בלייב. המיזם הוא יוזמת מועצת התלמידים ופרי שיתוף פעולה של צוות המורים לאזרחות, צוות מאיצי חדשנות ורכזת התקשוב. זהו מיזם רב תחומי (אזרחות, היסטוריה, גאוגרפיה, מחשבים, יזמות, חינוך חברתי ועוד) ורב גילי – בהשתתפות תלמידים ותלמידות, מורים ומורות, הורים ואורחים – המשודר לציבור הרחב.

בתקופת משבר קורונה נוצרה מציאות חדשה בבית ספרנו שחייבה את כולם להתנסות בלמידה מרחוק בדרכים שונות ובסביבות מגוונות. עיקר הלמידה מרחוק נעשה דרך Microsoft Teams, זום וכיתה מקוונת של משוב. ההכנות לשידורים נעשו בצוות מועצת התלמידים במערכת Microsoft Teams.

התלמידים הכינו טריילר (קְדִימוֹן) לשידור החי ביום העצמאות ב-Canva וסרטון הצדעה ליום עצמאות ב-Filmora.

עד כה שידרנו שלושה אירועים מהזום בלייב:

  • משדרים עצמאות לייב: 29 באפריל 2020 – יום שידורים מלא מ-10:00 עד 17:00
  • משדר מיוחד לרגל אחד במאי
  • יום הניצחון על גרמניה הנאצית ב-8 במאי 2020

כלים דיגיטליים: Zoom, Microsoft Teams, Canva, Mentimeter – סקר אינטראקטיבי, ענן מילים אינטראקטיבי, Kahoot, משחק בריחה דיגיטלי ב-Wix, YouTube, PowerPoint, YouTube Live, Facebook Live, Filmora

מנהלת: בן שושן הדס

המורים המובילים:

סוויסה רות, רכזת תקשוב

אוחיון שירה, רכזת מועצת התלמידים, רכזת אזרחות; אלכס שכטמן, מורה לאזרחות ולהיסטוריה; לילך אדרי, מורה לתנ"ך

צוות מאיצי חדשנות: רות סוויסה, שירה אוחיון, רונית ויטנשטיין, מרינה דוריאן, חן נפתלי

תלמידים מובילי תקשוב: מיכאל איגנטייב, מקס גלוקובסקי

נציגי מועצת התלמידים: אביתר אשטמקר, יו"ר מועצת התלמידים

מקיף שער הנגב, גבים: "גם מרחוק יש הצלחות – סדנאות אומנות מרחוק"

מקיף שער הנגב, גבים: "גם מרחוק יש הצלחות – סדנאות אומנות מרחוק"

עדי הרץ בר נחום, רכזת מגמת אומנות, מספרת

הוראת אומנות בחטיבה העליונה נחלקת ללמידה עיונית ולעבודה מעשית בסדנת אומנות. לאורך השנה התלמידות עמלו רבות על למידה ועל עשייה והצליחו לבצע את כל מטלות ההערכה הפנימית (30%). עם סגירת בתי הספר עקב התפשטות נגיף קורונה, נאלצתי לשנות את אופן ההוראה שלי ולעבור לזום. על הפלטפורמה הזו למדתי מקבוצת המורים של החטיבה העליונה. זו הייתה סביבה לא מוכרת בעבורי והקדשתי זמן ללמוד לתפעל אותה ולדעת לארח מפגשים. לבסוף הצלחתי להעלות את המצגות ולפגוש את תלמידותיי פנים אל פנים.

הלמידה במגמת האומנות הייתה ברובה א-סינכרונית, והתלמידות קיבלו משימות להגשה. עם זה היו גם מפגשים פנים אל-פנים דרך breakout rooms לעשייה קבוצתית ולשיתופי פעולה. לכל כיתה הוקצה מפגש שבועי. מהר מאוד התלמידות טענו שהן רוויות במפגשים ומתגעגעות לסדנה וליצירה. לקחתי את בקשתן לתשומת ליבי וחשבתי מה עושים. מהחשיבה הזו יצרתי שתי סדנאות מעשיות:

  • הסדנה הראשונה עסקה ביצירה של יצירה אומנותית ידועה בעזרת כלים וחומרים הנמצאים בבית, ולא חומרים המשמשים בדרך כלל בשיעורי אומנות.
  • הסדנה השנייה עסקה בקומפוזיציה ובצבעים.

כל סדנה התחילה ברבע שעה של התעניינות בשלום התלמידות. אחר כך הצגתי להן מצגת ובה כמה יצירות וביקשתי מהן לבחור יצירה ולהכין לפיה יצירה מחפצים הנמצאים בבית (כפתורים, תבלינים וכדומה). נתתי לתלמידות זמן לעשייה, וכל מי שסיימה את היצירה שלחה אותה לוואטסאפ הקבוצתי. כאשר כולן סיימו נפגשנו שוב בסביבת זום וקיימנו שיח על הקשיים, היכן הפעילות פגשה אותן במשך היום וכמובן שוחחנו על היצירות עצמן.

השיח על התוצרים היה ער ומורכב כי כולן רצו לדבר או דיברו יחד. היה עליי לנהל את ההשתתפות על ידי פנייה אישית, כפי שנעשה בכיתה הפיזית.

התוצרים שהתקבלו הועלו לאתר בית הספר. קיבלתי חיזוקים רבים על העשייה, ובקרב התלמידות וצוות המורים ניכרה התלהבות רבה.

מנהל: מר יעקב חדד

אולי תתעניינו גם ב...

למידה מרחוק: אתם שואלים - אנחנו עונים
כל מה שרציתם לדעת על למידה מרחוק: אתם שואלים - אנחנו עונים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.