דלג אל

הצהרת נגישות

המסלול מוכן, בואו נצא לדרך!

שם המרצה:
מיכל ג'ראד
קהל יעד:
גננות
תחום דעת:
מתמטיקה
שכבות גיל:
גן
שפה:
עברית
קוד שידור:
AC1324
המסלול מוכן, בואו נצא לדרך!

תיאור השידור

האם ילדים בגיל הרך יכולים לפענח ולהפיק מפה? מהי תרומתה של המפה לתחושת ההתמצאות של הילדים במרחב? על כל אלו ועוד בשיח מרתק רב מגזרי.

בשידור זה נחשף לעשייה של גננות ממגזרים שונים המציגות את עשייתן בגן סביב מפות, כל אחת בדרך משלה. במהלך השידור נכיר את השלבים שבהם התפתחה הפעילות עם הילדים, ננתח את מאפייני המפה הבאים לידי ביטוי בעבודות הילדים ונרחיב את מאגר הפעילויות שניתן לזמן לילדים כאשר הם מתנסים בהכנת מפות בגן.

מטרות

  • הכרות עם מאפייני המפה
  • הצגת תרומת המפה לקידום התחושה המרחבית אצל ילדים
  • רכישת כלים לפיתוח פעילויות סביב מפות בגן הילדים

נושאים מרכזיים

  1. ייצוגים גרפיים
  2. המפה כמקדמת עיסוק בתחומי הדעת השונים
  3. שלבים בהתפתחות ציור מפות אצל ילדים
  4. ניתוח מושגים הקשורים במפות וזיהויים בעבודות הילדים: יחסים במרחב, מדו ממד לתלת ממד ולהיפך, סמלילי מקרא המפה
  5. האם ילדים יכולים לצייר מפות? תיאוריה עם הדגמה מעבודות הילדים
  6. רעיונות לפעילויות בגן המקדמים את העיסוק במפות
  7. דיון בספרות ילדים העוסקת במפות
  8. שילוב של המדיה כתומכת בעיסוק במפות

על המנחה

מיכל ג'ראד, מדריכה ארצית במתמטיקה באגף לחינוך קדם יסודי
מיכל זוהר שכנר, גננת מובילה במחוז חיפה בגן ארז, ממלכתי בחיפה
עאישה אלזרו, גננת במחוז מרכז בגן יסמין, ממלכתי בלוד

הצעה לפעילויות לאחר השידור

הצעות לפעילויות המקדמות את העיסוק במפות. 

> ניתן לקרוא מפות פשוטות של מקומות מוכרים ולהכין מפות כמו חדר הגן ו/או החצר.

> כדאי להציע לילדים להביא אל הגן מפות שונות מטיולים או של אתרים שבהם בילו. ניתן ליצור קלסר או תיבה שאליהם יוכנסו כל המפות, 
    והילדים יוכלו לגשת באופן חופשי ולהתבונן בהן.

> ניתן להציע לילדים להכין ”מפת אוצר״ או מפת ”חפש את המטמון״ ולהזמין את חבריהם למצוא את המטמון החבוי.

> אפשר להציע לילדים להכין מפה המתארת את הדרך שלהם מהבית אל הגן.

> ניתן ליצור את מפת היישוב ולסמן בה מקומות מרכזיים, כמו דואר, מכולת, מרכז מסחרי, ספרייה ציבורית משתלה ועוד.

> כדאי לאתר הזדמנויות משמעותיות שבהן נעורר את הצורך להכין מפה, כמו יום הולדת אצל אחד מילדי הגן בביתו – איך נדע כיצד להגיע?
   פינוי האשפה למרכז להפרדת הפסולת ביישוב – היכן ממוקם המרכז על מפת היישוב?

> ניתן לחשוף את הילדים למפות אינטראקטיביות או מקוונות.

ההצעות לקוחות מתוך המדריך לגננת של האגף לחינוך הקדם יסודי "מתמטיקה זה משחק ילדים – בשיר, במשחק, בסיפור ובתנועה" (עמוד 17). 

 

 

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.