דלג אל

הצהרת נגישות

חילופי גזים ונשימה תאית

חילופי גזים ונשימה תאית

בכל התאים שבכל האורגניזמים מתרחש תהליך הנשימה התאית ובו מפורקים חומרים אורגניים ומופקת אנרגייה זמינה לתהליכי החיים. בתאים שבהם מתרחשת נשימה אירובית פירוק המזון מתרחש בהשתתפות חמצן ונפלט פחמן דו חמצני. החמצן מוכנס לגוף דרך מערכת הנשימה, והפחמן הדו חמצני נפלט מהגוף דרך מערכת זו. בחלק מהאורגניזמים חמצן אינו מעורב בתהליך הנשימה התאית – מתקיים תהליך של תסיסה ומופקת פחות אנרגייה זמינה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

מה בתוכנית הלימודים?

במערכת הנשימה מתקיים חילוף גזים בין הסביבה החיצונית לסביבה הפנימית של הגוף.
בתאים מתקיימים תהליכים של פירוק, בנייה ושינוי – חילוף חומרים (מטבוליזם). תהליכים אלו מלוּוים בשינויים אנרגטיים.

מפרט תכנים

מיקום, התאמה בין מבנה לתפקוד, חילוף גזים (חמצן ו-CO2) עם הסביבה, ויסות קצב הנשימה, השפעת העישון וזיהום האוויר על מערכת הנשימה
הנשימה התאית כתהליך אנזימטי רב-שלבי שבו מופקת אנרגייה כימית המשמשת לביצוע כל תהליכי החיים בתא; חשיבות ה-ATP כמתווך בתהליכים צורכי אנרגייה כגון העברה פעילה ושינויים כימיים

מונחים ומושגים נוספים

בית החזה, נאדיות הריאה, סמפונות, סרעפת, קנה נשימה, ריאות, שרירים בין-צלעיים. לחץ אוויר, נשיפה, קצב נשימה, שאיפה, CO2, חומצה פחמתית, מרכז הנשימה במוח, ניקוטין, עטרן, CO
אנרגיית חום, גליקוליזה, חד-סוכר, מיטוכונדרייה, נשימה אירובית, פוספט (זרחה), תסיסה, ADP, ATP

הערות, הסברים

יש להתייחס גם למנגנון (מכניזם) של פעולת הנשימה.
בהוראת הנושא יש להתייחס לשני שלבים עיקריים: שלב הגליקוליזה ושלב נשימה תאית אווירנית (אירובית). בכל שלב יש להתייחס למגיבים, לתוצרים ולרווח אנרגטי יחסי. תסיסה לקטית ותסיסה כוהלית – יש להתייחס למגיבים, לתוצרים ולרווח אנרגטי.

חזרה לראש הדף

נזקי עישון ומניעת עישון

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - פרסי ישראל במדעי החיים ובתחומים קרובים
כלת פרס ישראל במדעי החיים לשנת תשע"ט היא הפרופסור עדי קמחי; חתן פרס ישראל לשנת תשע"ט בתחום חקר מדעי כדור הארץ, גאולוגיה ומדעי האטמוספרה הוא הפרופסור דן יקיר
DNA, חלבון ומה שביניהם
כל תא נוצר מתא שקדם לו לאחר שכפול המידע התורשתי, ה-DNA. חלבונים נוצרים בתא לפי המידע שב-DNA וקובעים את תכונות התא והאורגניזם. ה-DNA מועבר מדור לדור (תורשה)
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.