דלג אל

הצהרת נגישות

מדוע מזיזים את השעון?

מדוע מזיזים את השעון?

אחורה? קדימה ? הקץ לבלבול

בוא החורף מביא עמו גם את המעבר משעון הקיץ לשעון החורף: מחוגי השעון מוזזים שעה אחת אחורה, החושך מקדים לרדת והימים מתקצרים.

ואולם, מה ההיגיון העומד מאחורי הזזת השעון? מי או מה עומד מאחורי שינוי זה, והאם הוא מחויב המציאות?

ענבל טל, מחנכת כיתה ג׳ בבית הספר הר-נבו בתל אביב ובעלת האתר והבלוג "מה בכיתה", החליטה לשים סוף לבלבול סביב הזזת השעון, הרווח בעיקר בקרב תלמידי הכיתות הנמוכות.

"כשהייתי קטנה", מספרת ענבל, "כל הסיפור הזה של הזזת השעון מאוד בלבל אותי. מזיזים קדימה או אחורה? ישנים יותר או פחות? השעון המעורר יצלצל בזמן בבוקר או לא יצלצל? ולמה בכלל כל ה״שיגוע״ הזה?". בהיותה מורה לתלמידי כיתה ג' החליטה ענבל להכין מצגת סיפורית המתחקה אחר מקורותיו וגלגוליו של שעון החורף ומבארת את הסיבות ליצירת שעון מקביל לתקופת הקיץ (שעון הקיץ) בצורה מעניינת ומקורית.

"לא הרבה יודעים", אומרת ענבל, כי שעון החורף שבאופן אישי אינו חביב עלי וזאת בלשון המעטה -הוא דווקא שהיה כאן קודם, הוא הזמן התקני (ומכונה באנגלית: standard time), אבל אין זה אומר שהוא יכול לחתום כאן קבע" . 

ההיגיון מאחורי השעון

המצגת שהכינה ענבל עושה סדר לא רק בחלק "הטכני" של הזזת השעון קדימה או אחורה (קיץ - קדימה), אלא גם מסבירה את ההיגיון שעמד מאחורי הקביעה ההיסטורית של שעון הקיץ, ואת היתרונות והחסרונות של שעון הקיץ ושל שעון החורף. או בלשונה הקולעת של ענבל: המצגת מנגישה לדור הצעיר את האור, את החושך ומה שביניהם.

ענבל הגיעה לתחום ההוראה לאחר קריירה ארוכת שנים בתחום ההייטק .לפני כשלוש שנים החליטה לעשות הסבה מקצועית מתוך רצון לבטא את אהבתה הרבה ללמידה חדשנית ויצירתית השמה דגש על אקטואליה וידע עולם, ומתוך כמיהה למגע חינוכי ישיר עם הילדים. האהבה והתשוקה לעיצוב ואסתטיקה לצד קידמה וחדשנות מלווה אותה לדבריה מילדות, ומהווה חלק בלתי נפרד מעשייתה החינוכית. אין ספק כי תפיסה זו באה לידי ביטוי במצגת המאוירת, הקולחת  והמעניינת שהכינה ענבל.   

אז אחרי מצגת כזאת - לא נותר אלא ללכת לישון, ולכוון את השעון נכון

> למצגת ולפעילות - מדוע מזיזים את השעון?

אולי תתעניינו גם ב...

חידון האוקיינוסים
הרעיון שלי! נאוה לוי, מורה מתנדבת, הכינה פעילות אינטרנטית בנושא יבשות ואוקיינוסים, בעזרת הכלי הדיגיטלי לרגו lergo. פעילות על אוקיינוסים הכוללת שלושה חידונים:...
יוון - חקר בעזרת בולים
שירי כרמון, מחנכת כיתה ה', חינוך מיוחד, בבית הספר "נעורים" בקריית ביאליק, הכינה פעילות חקר על יוון בעזרת בולים, כאשר כל בול מייצג נושא: חקלאות, מוזיקה, מיתול...
משרד הנסיעות
ליאור ישראלי, מחנך כיתות ה'-ו' יזם פעילות כייפית ללמידה על מדינות בגלובוס בהשראת משרד-נסיעות. כל תלמיד בחר יעד גאוגרפי מסוים, ערך עליו מחקר, כתב עליו הצעת שי...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.