דלג אל

הצהרת נגישות

השפה בחברה

חזרה
פתיח השפה בחברה

שפות מתקיימות בתוך קהילות דוברים. בין השפה לקהילת הדוברים נוצרים יחסי גומלין. הדוברים משפיעים על השפה – הם מרחיבים אותה ומשנים אותה, אבל גם מושפעים ממנה.

העברית המתחדשת חלק ב': חוקרים את העברית שלנו
העברית המתחדשת חלק ב': חוקרים את העברית שלנו
תחומי דעת: עברית: חינוך לשוני

בחלק ב' של היחידה "העברית המתחדשת" יחקרו הילדים את העברית בעצמם וירחיבו את הידע המטא-לשוני שלהם. בחלק הראשון יתבוננו במבנה המילים, יתנסו ביצירת מילים חדשות ויחקרו את חוקי השפה. בחלק השני העוסק במשלבי השפה יכירו הילדים את מאפייני המשלבים השונים (משלב גבוה, בינוני יום-יומי, וסלנג) ואת השימוש בהם לפי ההקשר ושותפי השיח. נסיים את היחידה בפעילות משחקית החוגגת את העברית. מומלץ לקיימהּ ביום העברית שחל ביום כ"א טבת (במהלך חודש ינואר).

שפות סודיות (כיתות ג-ו)

לפעמים אנשים לא רוצים שהכול יבינו אותם.‬ ‫במקרה זה, הם יכולים להמציא שפה סודית. תקשורת בשפה סודית מחזקת את ההשתייכות לקבוצה חברתית בלעדית.
ילדים מתעניינים בשפות סודיות ואוהבים להחליף מסרים מוצפנים עם חבריהם.

התלמידים יצפו בסרטון, יאזינו לשיר ויגלו את העיקרון שעליו מבוססת השפה שהומצאה. מדוע היא נקראת 'שפת הבי"ת'?

התלמידים יישאלו אם הם מתקשרים בשפה סודית משותפת עם מישהו, ומדוע יצרו אותה.
התלמידים יתחלקו לקבוצות קטנות, ימציאו שפה סודית ויסבירו לכלל התלמידים את העקרונות שעליהם היא מבוססת.

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

מעמדה של השפה העברית והשתקפות האנגלית בעברית בת זמננו (כיתות ה-ו)

א. חוקרים נוף לשוני: התלמידים יערכו סיור בקניון הקרוב לביתם. הם יבדקו את שמות החנויות וימלאו טבלה בהתאם לעמודות הבאות:
מס' חנות, שם החנות, השילוט בעברית בלבד, השילוט באנגלית בלבד, השילוט בעברית וגם באנגלית
בעקבות רישום הממצאים התלמידים יסיקו מסקנה על השימוש בשפה האנגלית בשילוט של חנויות. התלמידים ינסו לתת הסבר לממצאים ויביעו את דעתם עליהם.

ב. התקווה 6 – התלמידים יצפו בסרטון ויאזינו לשיר. לפי השיר, מה מאפיין את העברית החדשה? מדוע היא שפה קשה?

> חומר עזר למורים: ירון לונדון – השפעת האנגלית על העברית

אולי תתעניינו גם ב...

אישים ותרומתם לשפה העברית
במהלך התפתחות השפה העברית פעלו אנשים שונים שתרמו תרומה רבה להתפתחות זו, כמו אליעזר בן יהודה, חיים נחמן ביאליק ואחרים
העברית בפזמונים
החשיפה לפזמונים אלו מאפשרת להרחיב את הידע על השפה ולטפח את הכשירות לשוני
תקינות לשונית
"השפה היא הגשר התרבותי שעליו מובלת כל ההיסטוריה התרבותית, הלשונית והמדעית" (רונית גדיש, במאמר "אליה וקוץ בה")
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.