דלג אל

הצהרת נגישות

תוכניות לימודים

חזרה
תוכניות לימודים

מהי חשיבה מחשובית? מה הקשר בין חשיבה מחשובית לסביבת Scratch? מה הקשר בין חשיבה מחשובית לתכנות רובוטים?
חשיבה מחשובית היא אוסף של מיומנויות פתרון בעיות. כאשר ניצבת לפנינו משימה מורכבת (בעיה) אנו מבצעים תהליכים לפתרון הבעיה.

דוגמה לבעיה: בחירת הדרך מבית הספר הביתה.
שיקולים לבחירת הדרך: האם הדרך קצרה או ארוכה? האם בעבר נתקלתי בבעיות בדרך זו? מה נמצא בדרך זו?
דוגמאות נוספות: עבודת חקר בנושא מסוים, סיכום טקסט, תרגיל חשבוני – כפל מספרים תלת-ספרתיים.
בתהליך פתרון הבעיה מתקיימים מספר שלבים.
השלב הראשון: פירוק הבעיה למרכיבים. אנו מפרקים את הבעיה לתתי בעיות.
השלב השני: זיהוי דפוסים חוזרים – מציאת קווי דמיון בין הבעיה הנוכחית לבעיות שנתקלנו בהן בעבר.
השלב השלישי: הפשטה והכללה – התייחסות לפרטים החשובים והתעלמות מהפרטים השוליים.
השלב הרביעי: יצירת אלגוריתם. אלגוריתם הוא סדרת הוראות שמובילות לפתרון הבעיה.

במשימות תכנות, יישום הפתרון יכול לבוא לידי ביטוי באופנים שונים:
סביבת Scratch – תוצר טכנולוגי (הנפשה, משחק, הדמיה, סיפור אינטראקטיבי) שנוצר מקוד שאותו יצר התלמיד (באמצעות גרירת פקודות).
תכנות רובוט – ביצוע הרובוט בהתאם לקוד שיצר התלמיד (בסביבת Scratch, Edubot או כל סביבה אחרת).

אולי תתעניינו גם ב...

מידעונים אינטראקטיביים
מידעונים בנושא רובוטיקה וחשיבה מחשובית המאגדים הצעות לפעילויות תכנות בזיקה למעגל השנה: חגים ומועדים
תחרויות בחשיבה מחשובית ורובוטיקה
תחרות ארצית - חשיבה מחשובית ורובוטיקה
קהילות המורים ברשתות החברתיות
קהילת המורים לחשיבה מחשובית ורובוטיקה ברשתות החברתיות
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.