יום הצרכן הבין-לאומי

צרכנות נבונה צרכנות נבונה

יום הצרכן הבין-לאומי מצוין בכל שנה בעולם מאז 1983 ב-15 במרץ. מטרתו להגביר את מודעותו של ציבור הצרכנים לזכויותיו ולעודד צרכנות נבונה ואחראית. ביום זה מתקיימות ברחבי העולם פעילויות שונות כגון סדנאות, מסעות הסברה ופעילויות חינוכיות, והן זוכות לסיקור נרחב בכלי התקשורת.

מהן זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן

יום הצרכן מצוין במועד שבו קבע הנשיא ג'ון פ' קנדי בשנת 1962 את זכויותיו הבסיסיות של כל צרכן: הזכות לבטיחות, הזכות למידע, הזכות לבחור והזכות להישמע.

ארגוני הצרכנים בעולם הוסיפו עליהן ארבע זכויות: הזכות לקבלת צרכים בסיסיים, הזכות לפיצוי, הזכות לחינוך והזכות לסביבה בריאה.

ארגון האומות המאוחדות (האו"ם) אישר את הזכויות הבסיסיות האלה בשנת 1985 והפיץ אותן ברחבי העולם.

חוק הגנת הצרכן בישראל

ב-1981 נקבע בישראל חוק הגנת הצרכן, ומאז נוספו לו סעיפים ותיקונים. החוק קובע שלבעלי עסקים אסור להטעות צרכנים ולנצל אותם וכי בעלי עסקים העוברים על החוק צפויים לעונש.

לאילו זכויות נקשרות זכויות הצרכנים

זכויות הצרכנים מתקשרות למוסר וצדק ולקטגוריות חדשניות יותר בסיווג מושג זה. כמו כן הן נקשרות לזכויות טבעיות כגון חופש המידע, זכות הציבור לדעת, הזכות לכבוד, הזכות לקניין, הזכות לשוויון, הזכות לחיים ולביטחון ועוד.
בזכויות הצרכניות אפשר למצוא את הזכות למידע הוגן ומקיף, סימון מוצרים והצגת מחיר, יחס הוגן ועסקה הוגנת, הזכות לבטיחות (המוצר) ועוד.
הצרכנים זקוקים לזכויות משום שבתהליך הקנייה או קבלת השירות מגורם עסקי, 'האזרח הקטן' נחשב נחות מול העצמה התאגידית. התאגיד מצויד לרוב בסוללת משפטנים מובחרת, בכוח שיווקי ובמומחים נוספים ההופכים אותו למשומן ולחזק יותר.
עם זאת, השפעתם של הצרכנים אינה מבוטלת. זכויות הצרכנים והדרישה להגנה מקורן בשטח הזועק לעזרה. העזרה יכולה להגיע מבעלי התאגידים עצמם ובעיקר מהמדינה. עם זאת, לצרכנים יש הכוח הרב ביותר במשחק הזה מאחר שהם מקור החיים לאותם עסקים. כדי לזכות בהגנה מפני עצמתם של התאגידים נדרשת קודם כול מוּדעוּת.
החברות והתאגידים העסקיים הגדולים במדינות הרווחה מספקים כיום את מרבית המוצרים והשירותים לאזרחים ולתושבים. חלקה של המדינה הולך וקטן באספקת השירותים.

מה נדרש למילוי זכויות הצרכן

כדי שיתמלאו זכויות הצרכן נדרשת פעילות בכמה מישורים: פיקוח מסוים מצד הממשלה, מוּדעוּת ופעילות מצד העסקים עצמם ופעילות ומוּדעוּת מצד הצרכנים ושאר בעלי העניין. בכל מדינה יחסי הכוחות בין השלושה מקומיים ותלויים במשתנים נוספים, אך לרוב נדרשת פעולה מצדם כדי להיטיב עם הצרכן. המפתח הוא כאמור מוּדעוּת. עלינו, הצרכנים, להיות מודעים יותר לזכויותינו.

סרטונים

הכח לשנות בידיים שלנו
הכח לשנות בידיים שלנו
צרכנות נבונה
צרכנות נבונה
תרבות הצריכה
תרבות הצריכה
יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.