דלג אל

הצהרת נגישות

מעגלי שייכות

מעגלי שייכות

הרעיון שלי

כששואל את עצמי "מי אני"?
אני קצת ספרדי, קצת אשכנזי,
קצת ישראלי, טיפ טיפה גלותי,
אני אולי דתי ואולי חילוני אבל ביני לביני,
אני יהודי וזה ייחודי.

(פישי הגדול, קובי אוז, אקסום ולני סולומון)

החיים במעגל 

כל אדם משתייך במהלך חייו למעגלים שונים: מעגל משפחתי, מעגל חברתי, מעגל כיתתי, מעגל לאומי ועוד. מעגלי שייכות אלו מרכיבים למעשה את זהותו של האדם ומעצבים את אישיותו. יותר מכך: מעגלי שייכות הם אמצעי הכרחי להישרדותו של האדם. שייכות היא צורך קיומי בסיסי של כל אדם באשר הוא והכוח המניע אותו: להיות שייך משמע להיות קיים, ובלי להיות שייך לקבוצה מסויימת קשה לשרוד.

מעגלי השייכות הם מעגלי תמיכה העוטפים את האדם ומעניקים לו משמעות ותוכן לחייו.

ורד מושקוביץ', מחנכת כיתה ד' לקויי למידה בבית הספר "רותם" באשקלון, החליטה להמחיש לתלמידיה את המושג "מעגלי שייכות" בדרך יצירתית ומקסימה של הכנת מעגלי שייכות אישיים.

ורד הדפיסה עיגולים שונים בגדלים שונים, כשכל עיגול מבטא על פי גודלו מעגל שייכות אחר בחייו של אדם: משפחה, כיתה, שכונה, עיר, מדינה. בכיתה חילקה את העיגולים לתלמידים וכל תלמיד התבקש לכתוב, לצייר ולהדביק על כל אחד מחמשת העיגולים את מה שמתאר את מעגל השייכות האישי שלו. בתום העבודה הדביק כל תלמיד את חמשת מעגלי השייכות שלו זה על גבי זה, לפי סדר מהקטן לגדול, עד שהתקבלה מעין "מניפה" נפתחת של עיגולים.


התוצאות היו מרהיבות. כל אחד מהתלמידים יצר למעשה סיפור מצוייר בדמותו שלו, סיפור המספר את ה"אני" האישי שלו:

בתום הפעילות נערך דיון בכיתה על הדמיון והשוני הקיים בין התלמידים דרך מעגלי השייכות שלהם ומתוך כך על המאפיינים, על היתרונות והחסרונות של החיים כחלק מקבוצה.

אולי תתעניינו גם ב...

70 עובדות על ישראל
לרגל הנושא השנתי של שנת הלימודים תשע"ח- חגיגות השבעים למדינת ישראל- הכינה שירי כרמון, מחנכת כיתה ה' בחינוך מיוחד בבית הספר "נעורים" בקריית ביאליק, כרטיסיות ש...
מהמטבעות בתקופת החשמונאים ועד לשטרות החדשים בישראל
מה עדיף, לשלם בשטר או בשק של תרנגולות? מדוע החשמונאיים ייצרו מטבעות משלהם? מהם הסימנים בעזרתם נוכל לגלות שטר כסף מזויף? מה הקשר בין משוררים לשטרות כסף? כל זא...
זכות ואחריות - יום זכויות הילד
לרגל יום הזכויות הבין-לאומי לילד המצוין מדי שנה ב-20 בנובמבר, הכינה המורה ענבל טל, מחנכת כיתה ג׳ בבית הספר הר-נבו בתל אביב, פעילות בנושא זכות ואחריות לכיתות ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.