דלג אל

הצהרת נגישות

יחסים בין הורים לילדים

יחסים בין הורים לילדים

ליחסי הורים וילדים יש משמעות מיוחדת לקראת תום הילדות ובגיל ההתבגרות. לכן חשוב לעורר דיון בנושא דרך חשיפה ליצירות ספרות. ההתוודעות אל חוויותיהם של גיבורי היצירות תאפשר למתבגרים לבחון את עולמם שלהם, היא צפויה לרכך רגשות חרדה, תסכול וכעס ולעורר תחושות של פיוס והשלמה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רשות או חובה

רשות

אמי אפתה לי את כל העולם מאת יהודה עמיחי

אמי אפתה לי את כל העולם מאת יהודה עמיחי

בחטיבת הביניים, בהקשר של יחסים בין ילדים והורים, מומלץ להתייחס בעיקר לבית הראשון בשיר.

השיר של יהודה עמיחי רצוף דימויים שלקוחים מעולם היומיום: עוגות מעשה בית, כוכבי שמים, לחם כמאכל בסיסי. הדימויים השאובים מעולם היום-יום הופכים את השיר לנוגע, למובן, על אף הרובד המורכב שלהם. גם אם לא נצליח לצייר לעצמנו כיצד אפשר לאפות את העולם, ריח העוגות המתוקות מעשה בית, ימלא אותנו בתחושה של חום ואהבה, ובידיעה שיש מישהו שדואג לנו. בפעילות נתחבר לצד הוויזואלי של דימויים אלה וניצור בעקבותיהם.

התבגרות - ביני לבין עצמי
התבגרות - ביני לבין עצמי
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

גיל ההתבגרות הוא שלב חשוב בהתפתחות האדם, שלב שבו המתבגר בוחן את זהותו ומעצבה בעקבות התמודדויותיו במישורים רבים. דרך השיר "עוף גוזל" של אריק איינשטיין, המיתוס היווני "דדלוס ואיקרוס", השירים "נקמת הילד המגמגם" לרוני סומק ו"בעיות זהות" ליונה וולך והסיפור "לשבור את החזיר" של אתגר קרת – נבחין בייצוגים שונים של התבגרות ביצירות ספרות, ונשליך מהן על מציאות חיי התלמידים.

לאבא שלי יש סולם
לאבא שלי יש סולם
תחומי דעת: ספרות ממלכתי

ביחידה זו נעסוק בעיקר בשאלות של דמיון משפחתי והמשכיות דרך יצירות המעמידות במרכזן את דמותו של האב. עד כמה מחויבים הילדים להמשיך בדרך שהתוו עבורם הוריהם? עד כמה רחוק התפוח נופל מהעץ? האם כיבוד אב ואם מחייב הליכה בנתיב אחד? ואיך נראית תקשורת משפחתית בכמה יצירות? שאלות אלה הן חלק מהעיסוק בזהות עצמית המאפיין את גיל ההתבגרות, ויחידה זו מבקשת להאיר אותן. היצירות שתעסוק בהן יחידה זו הן: "אבי היה אלוהים" ליהודה עמיחי, "עץ התפוח" מאת קתרין מנספילד, "4 עצות לילדה רוקדת" מאת רוני סומק, ו"מים" מאת יחזקאל רחמים.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אידה פינק - השואה בראי הספרות
היכרות עם הסופרת ניצולת השואה אידה פינק ועם סיפוריה הנלמדים בחטיבת ביניים
מארק הדון – המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה
"המקרה המוזר של הכלב בשעת לילה" הוא ספר על ילד בעל צרכים מיוחדים שכבש לבבות של קוראים רבים ברחבי העולם
חירות הדעת
כָּל אָדָם צָרִיך שֶׁתִּהְיֶה לוֹ אֵיזוֹ מִצְרַיִם, לִהְיוֹת מֹשֶׁה עַצְמוֹ מִתּוֹכָהּ בְּיָד חֲזָקָה, אוֹ בַּחֲרִיקַת שִׁנַּיִם. (כל אדם צריך מצרים, אמנון ר...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.