מבוא לשעת חינוך

שיעור חינוך

שיעור חינוך הוא חלק חשוב, ממכלול הפעילות החינוכית-חברתית של בית הספר. שיעורי החינוך מאפשרים למחנך הכיתה כמבוגר המשמעותי להוביל תהליכים חינוכיים, ערכיים וחברתיים ולהשפיע על האקלים בכיתתו. כל שיעור חינוך הוא הזדמנות לשיח רגשי, לבירור ערכי ולשיח מפתח חשיבה מוסרית.

כיתת האם משמשת כקבוצת שייכות גם בחטיבה העליונה, ולשיעור החינוך השפעה על התהוות תחושת שייכות של התלמיד לכיתתו ולבית הספר. לפיכך הכיתה כמסגרת חברתית היא גורם משמעותי בפיתוחו הרגשי, החברתי והערכי של התלמיד, בתחושת המסוגלות שלו ובבניית זהותו האישית, המגדרית, הקבוצתית, התרבותית, האזרחית והלאומית.

שיעור חינוך משמש חוליה מרכזית ביצירת רצף חינוכי חברתי בין מגוון הפעילויות החברתיות והתרבותיות המתקיימות במסגרת התוכנית החינוכית בבית הספר, כגון: ימי עיון, ימי שיא, שבועות מרוכזים, טקסים, מסיבות, ערבי כיתה, ערבי הורים, סיורים, טיולים שנתיים, הרצאות, בימות דיון ומעגלי שיח, ביקורים במוזיאון ובתיאטרון ועוד.    

שיעור חינוך במיטבו משלב את התלמידים כשותפים פעילים ומעורבים בתהליכים החינוכיים המתחוללים בכיתתם.

מטרות שיעור חינוך

1. לטפח את כיתת האם כקבוצה חברתית, ולקיים שיח מכבד ומוגן בהיענות לצרכים רגשיים, ערכיים וחברתיים של התלמידים בכיתה
2. לשמש מסגרת לפיתוח מיומנויות תוך אישיות, בין אישיות וחברתיות, ולהכנה להתמודדות במצבי חיים שונים שגרתיים וסיכוניים בהווה ובעתיד ולחזק רווחה נפשית.
3. לאפשר לתלמידים להתנסות בתהליכי ניהול עצמי אישי וקבוצתי תוך מודעות והתבוננות עצמית על בסיס דמוקרטי.
4. לשמש מסגרת לדיון ערכי באירועי היום-יום של הכיתה ובנושאים שעל סדר היום הציבורי.
5. לפתח שיפוט מוסרי, להציב נורמות של התנהגות ראויה, לסייע בגיבוש תפיסת עולם ובבניית סולם ערכי אישי שיחזקו את יכולת התלמידים לקיים תהליכים מושכלים של בחירות בחייהם.
6. להכין את התלמידים לקראת פעילויות חברתיות ותרבותיות כולל מתן הזדמנויות לפיתוח מיומנויות תכנון ויזמות של התלמידים במסגרת הכיתה ו/או בית הספר.
7. לקיים שיח רפלקטיבי לעיבוד רגשי וערכי של חוויות רגשיות וקוגניטיביות המזדמנות בכתה, במרחב הבית ספרי ובקהילה, ושל ההתנסויות החברתיות והתרבותיות של התלמידים לאחר התרחשותם.

עקרונות לבניית תכנית שנתית שכבתית לשיעורי חינוך

  • שותפות - בניית התכנית השנתית ויישומה תעשה בשותפות בין רכז השכבה, רכז החינוך החברתי, היועץ החינוכי, המב"ס,  המחנכים, מנחה מועצת תלמידים, רכז מעורבות חברתית, רכז טיולים,  נציגות תלמידים והורים, לבחירת הדגשים השנתיים ולמעקב אחרי ביצוע התכנית,  זאת בהתאם לשכבת הגיל והמשימה.
  • ספירליות – עיסוק הדרגתי מתפתח בנושאים בהתאמה לשכבות הגיל השונות.
  • סיגול והתאמה – בניית התכנית הבית ספרית בהתאמה לצרכים מאותרים ,לאפיונים של אוכלוסיית התלמידים, הרגישות התרבותית,  חזון בית הספר ויעדי משרד החינוך והרשות המקומית.
  • למידה רגשית חברתית – הקפדה בכל שיעור על שילוב בין התנסות חווייתית רגשית לבין עיבוד ושיח רפלקטיבי המייצר תובנות המעלות את המודעות הרגשית החברתית והערכית
  • שילוב שיעורי החינוך בתהליכים חינוכיים רחבים יותר, כגון: התכנית החינוכית הבית ספרית בחינוך החברתי ובתחומי הדעת, המועדים הייעודיים הקשורים בתכנית שפ"י, תכנית הטיולים, התכנית להתפתחות אישית ומעורבות החברתית, ערכים מנחים של בית הספר וכדומה.
  • התאמה לציר הזמן - תהליך התפתחות הכיתה כקבוצה חברתית  תוך התייחסות ללוח השנה (חגים, מועדים, ימי לוח).
  • גמישות בהתאם לצרכי המקום והזמן נכונות לעסוק באירועים מזדמנים בחיי הכיתה, בית הספר, הקהילה, החברה, המדינה והעולם.
  • תכנית הלימודים

פעילויות וחומרים לשיעורי חינוך מופיעים באתרים: