חפש ב:

היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד

היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד מהלך סיפורי של פרקי לימוד מניע לסקרנות

נקודת מבט

שלושה גורמים מרכזיים מחוללים הוראה משמעותית: סקרנות, מהלך נרטיבי ותכנים המעוררים שאלות מהותיות וקיומיות. גורם חשוב התומך משמעותית בהוראת הפרק הוא ראייתו כחלק מִשָּׁלֵם. בדומה לשיעור, תכנית הלימודים אינה מורכבת מאוסף אקראי של פרקים אלא יוצרת מהלך למידה המעצב סיפור שבו כל פרק תורם את חלקו.

במה מתמקד המאמר

מאמר זה מציע את מהלך הסיפור של אחד הנושאים שלא מעט מורים מתלבטים בו – סיפור החורבן, נביאי בית ראשון ושיבת ציון. המאמר מניח את ידיעת תוכניהם של פרקי הלימוד, לרבות שאלות מרכזיות העולות מהם.

הדילוג יוצר בהירות

מורים רבים חוששים ש'קפיצה' ממלכים ב' לנביאים תיצור אי הבנה ובלבול. לטענת כותבי המאמר, ההפך הוא הנכון: ה'קפיצה' דווקא יוצרת בהירות. חלקו הראשון של התנ"ך, מבראשית ועד מלכים ב', הוא רצף היסטורי מבריאת העולם ועד לחורבן יהודה. יש תלמידים המצפים שישעיה יהיה המשכו של קו הזמן, ולאחריו ירמיהו, יחזקאל ונביאי התרי עשר. ואולם רוב הנביאים חיו בישראל או ביהודה בתקופה שעליה מסופר במלכים. המעבר ממלכים ב' י"ז לנביאים הוא אחת הדרכים להבהיר את מבנהו של התנ"ך. אנו קוראים על התקופה מנקודת מבטו של כותב ההיסטוריה בספר מלכים ושומעים את דברי הנביאים על אותם המאורעות בספרי הנבואה.

עושים (אי) סדר

המאמר מציע אי סדר מבוקר בהוראת הפרקים. בין השאר הוא דן בשאלה למה לא כדאי להירתע משילובו של עמוס בהוראת מלכים ב' י"ז וישעיהו בהוראת מלכים ב' י"ח.

סרטונים

ממלכות לגלות
ממלכות לגלות
 שיר התאריכים לבגרות
שיר התאריכים לבגרות
שיר סיכום מלכים א- יעל שפיגלמן
שיר סיכום מלכים א- יעל שפיגלמן
ספר מלכים במספרים
ספר מלכים במספרים
מה קרה במקרא?
מה קרה במקרא?

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.