דלג אל

הצהרת נגישות

מלכים (כללי): היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד

מלכים (כללי): היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד
מהלך סיפורי של פרקי לימוד מניע לסקרנות

נקודת מבט

שלושה גורמים מרכזיים מחוללים הוראה משמעותית: סקרנות, מהלך נרטיבי ותכנים המעוררים שאלות מהותיות וקיומיות. גורם חשוב התומך משמעותית בהוראת הפרק הוא ראייתו כחלק מִשָּׁלֵם. בדומה לשיעור, תכנית הלימודים אינה מורכבת מאוסף אקראי של פרקים אלא יוצרת מהלך למידה המעצב סיפור שבו כל פרק תורם את חלקו.

במה מתמקד המאמר

מאמר זה מציע את מהלך הסיפור של אחד הנושאים שלא מעט מורים מתלבטים בו – סיפור החורבן, נביאי בית ראשון ושיבת ציון. המאמר מניח את ידיעת תוכניהם של פרקי הלימוד, לרבות שאלות מרכזיות העולות מהם.

הדילוג יוצר בהירות

מורים רבים חוששים ש'קפיצה' ממלכים ב' לנביאים תיצור אי הבנה ובלבול. לטענת כותבי המאמר, ההפך הוא הנכון: ה'קפיצה' דווקא יוצרת בהירות. חלקו הראשון של התנ"ך, מבראשית ועד מלכים ב', הוא רצף היסטורי מבריאת העולם ועד לחורבן יהודה. יש תלמידים המצפים שישעיה יהיה המשכו של קו הזמן, ולאחריו ירמיהו, יחזקאל ונביאי התרי עשר. ואולם רוב הנביאים חיו בישראל או ביהודה בתקופה שעליה מסופר במלכים. המעבר ממלכים ב' י"ז לנביאים הוא אחת הדרכים להבהיר את מבנהו של התנ"ך. אנו קוראים על התקופה מנקודת מבטו של כותב ההיסטוריה בספר מלכים ושומעים את דברי הנביאים על אותם המאורעות בספרי הנבואה.

עושים (אי) סדר

המאמר מציע אי סדר מבוקר בהוראת הפרקים. בין השאר הוא דן בשאלה למה לא כדאי להירתע משילובו של עמוס בהוראת מלכים ב' י"ז וישעיהו בהוראת מלכים ב' י"ח.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' יב: זוית אחרת לסיפור פילוג הממלכה
בחינת האירועים המסופרים בפרק באור חדש ומזווית קצת אחרת. בחינה מחודשת של דמויותיהם של רחבעם, ירבעם, הזקנים והילדים
בראשית ד: הרצח הראשון באנושות
הסיפור מספר על הרצח הראשון ומפגיש את הקוראים בפעם הראשונה עם תופעת הרוע האנושי בראשית תולדות החברה האנושית
בראשית טז: הגר בורחת למדבר
הצעתה של שרי להגר שפחתה, כי תהרה במקומה ותיתן לה את בנה, עשויה להיראות מנקודת מבטנו היום, בתרבות מערבית מודרנית- לא מוסרית. כיצד נתפסה הצעתה של שרי בתקופה שב...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.