דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית יב: לך לך מארצך- העולה הראשון לארץ ישראל

בראשית יב: לך לך מארצך- העולה הראשון לארץ ישראל

אברהם היה בעצם הראשון ש"עשה עלייה" לארץ ישראל, הראשון שעקר מקום מושבו ועבר להתגורר בארץ אחרת, ועשה כן על פי צו ה'. בכך ייסד אברהם את זיקת העם היהודי לדורותיו לארץ ישראל.

פרשת לך-לך פותחת בציווי של אלוהים לאברהם: "לך לך מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אראך; ואעשך לגוי גדול ואברכך ואגדלה שמך והיה ברכה". אלוהים לא אומר לאברהם מהי הארץ אליה מועדות פניו והיכן היא, ואברהם אף לא שואל: "וילך אברהם [אותה עת טרם נקרא אברהם] כאשר דבר אליו ה". הוא פשוט קם בבוקר, מרגיש שהוא עם ומתחיל ללכת מחרן דרומה. רק כשהוא מגיע לארץ כנען, מודיע לו אלוהים: "לזרעך אתן את הארץ הזאת".

בתקופה שבה חי אברהם נדדו עמים מאזורי מסופוטמיה והודו אל אגן הים התיכון. משפחתו של אברהם כבר עזבה את ארץ מולדתה, אור כשדים, ועברה לעיר חרן שבטורקיה, הסמוכה לנהר פרת, זאת מסיבות כלכליות: חיפוש אחר מרעה לצאן, מקורות מים וכיו"ב. אולם עזיבתו של אברהם את חרן לארץ חדשה ולא נודעת הייתה מסיבה שונה- היא לא נבעה מחיפוש אחר מזון, פרנסה או שטח מחיה אלא מתוך ציות לציווי אלוהי.

במקרא אין תשובה ברורה לשאלה מדוע התגלה אלוהים לאברהם. התורה פותחת את סיפורו של אברהם כשהוא בן שבעים וחמש, ועובדה זו מעוררת שאלות פרשניות רבות: מהי ראשיתו של הסיפור? מדוע עזב תרח אביו של אברהם את אור כשדים? מדוע בחר אלוהים דווקא באברהם ושלח אותו להתהלך בארץ כנען? במה שונה אברהם מבני הדורות בשני העשורים שקדמו לו? מדוע לא הסבירה התורה את סיבת הבחירה באברהם דווקא?. במקרא פעמים רבות הכתוב סתום ואינו מפרט את הרקע או את הסיבות להתרחשויות המתוארות בו. חז"ל, כפרשני מקרא, פירשו את הדרוש פירוש ודרשו אגדות ה"משלימות" את הפערים שמותיר המקרא. אגדות חז"ל בענין אברהם מתארות תהליך של התחזקות אמונית שעבר אברהם. בבראשית רבה (פרשה ל"ח, יג) מופיע הסיפור הידוע של אברהם והצלמים. על פי אגדה זו, אברהם בחן את האמונות הפגניות שהיו נפוצות בזמנו ומשעמד על חוסר תוחלתן החל להאמין באלוהים.

 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית ב-ג: סיפור גן עדן
סיפור גן עדן המובא בפרק ב' בבראשית הוא למעשה חזרה על סיפור הבריאה המובא בפרק א'. ואולם, בין שני הסיפורים קיימים הבדלים מהותיים
מלכים (כללי): היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד
הצעה למהלך סיפורי של פרקי הלימוד המניע לסקרנות והעוסק בשאלות קיומיות ומהותיות
העשרה: טועמים מהטעמים
טַעֲמֵי הַמִּקְרָא או הטעמים מסמנים לקורא כיצד להגות את המילים והפסוקים. הטעמים הם גם אמצעי חשוב להבנת הטקסט המקראי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.