דלג אל

הצהרת נגישות

מלכים א טז: מלכות עמרי ואחאב

מלכים א טז: מלכות עמרי ואחאב

המבוא לפרשת אחאב מתרכז בבעיה שהעסיקה את בעל ספר מלכים ומשמשת נושא מרכזי גם בתיאור ימי אחאב - חטא האלילות. עיקר החטא היה החדרת פולחן הבעל הצורי והאשרה. חטא זה נזכר בפרק כ"א, 26-25. "חטאות ירבעם" הם כאין וכאפס לעומת החטא הפולחני של אחאב, כפי שמשתמע מפסוק 31: "ויהי הנקל לכתו" וגו', ובכל הוסיף אחאב "לעשות להכעיס את ה' אלהי ישראל מכל מלכי ישראל אשר היו לפניו" (33).

אִיזֶבֶל בַּת אֶתְבַּעַל מֶלֶךְ צִידֹנִים איזבל מוזכרת כבר בקטע המבוא של הפרק ובאופן נוסחאי שנועד להביע הערכה שלילית של המחבר כלפי מלכות אחאב. הזכרת איזבל מראה בעליל שלדעת המחבר איזבל היא גורם מכריע בחיי אחאב, בהתנהגותו בתחום הפולחן ובאופי המושחת של שלטונו (פרשת נבות היזרעאלי). בעיניו היא זו שהסיתה את אחאב לעשות את הרע, ככתוב: "רק לא היה כאחאב אשר התמכר לעשות הרע בעיני ה' אשר הסתה אותו איזבל אשתו" (כ"א 25).

אחאב נכשל בכניעתו המופרזת לאשתו, בחופש הפעולה הרחב שהעניק לה ובהימנעותו מלהוכיחה על מעשיה. גם שלמה המלך הושפע מנשותיו, והקים להן במות ומזבחות כדי שיוכלו לקיים את פולחניהן. אך בעוד שלמה נזהר מלהפוך את הפולחנים הזרים לפולחנים רשמיים של ממלכת ישראל- אחאב דווקא עשה כן. פולחן הבעל הצורי ופולחן האשרה פולחן הבעל הצורי ופולחן האשרה חדרו לשומרון ביוזמתה של איזבל שמטרתה הייתה להשריש את הפולחן הפיניקי ואת התרבות הפיניקית בישראל. בתוך העיר שומרון נבנה מקדש לבעל (פסוק 32) בגושפנקה ממלכתית ועל חשבון אוצר הממלכה. 450 נביאי הבעל ו-400 נביאי האשרה נהנו מחסות ממלכתית והיו סמוכים על שולחנה של איזבל (י"ח 19), ואילו מזבחות ה' חרבו בהעדר טיפול (י"ח 30), ונביאי ה' נרדפו ונקטלו (שם 4, 13).

בסיפורי אליהו הנביא מתוארת קנאתו העזה של אליהו לאלוהי ישראל ומלחמתו חסרת הפשרות באחאב ובאיזבל (מתוך עולם התנ"ך, מלכים א', עמ' 165)

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית כב: עקדת יצחק
אברהם, אבי האומה, עומד בפני מבחן אמונה קשה במיוחד. הסיפור מעלה קושי תיאולוגי משמעותי בדמותו של האל, דבר שלא נעלם גם מעיני חז"ל: כלום ייתכן שאלוהים דוגל בקורב...
מלכים (כללי): היסטוריוגרפיה כסיפור לכיד
הצעה למהלך סיפורי של פרקי הלימוד המניע לסקרנות והעוסק בשאלות קיומיות ומהותיות
בראשית יב: לך לך מארצך- העולה הראשון לארץ ישראל
אברהם היה בעצם הראשון ש"עשה עלייה" לארץ ישראל, הראשון שעקר מקום מושבו ועבר להתגורר בארץ אחרת, ועשה כן על פי צו ה'
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.