דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית ב-ג: סיפור גן עדן

בראשית ב-ג: סיפור גן עדן

סיפור גן עדן המובא בפרק ב' בבראשית הוא למעשה חזרה על סיפור הבריאה המובא בפרק א'. ואולם, בין שני הסיפורים קיימים הבדלים מהותיים:

שלא כתיאור הבריאה ההרמוני והשלם בפרק א', סיפור הבריאה בפרק ב' עוסק דווקא במה שחסר: אין צמחייה כי אין גשם; אין אדם שיעבוד את האדמה; וכשנברא האדם מתברר שגם בריאתו חסרה: " לֹא טוֹב הֱיוֹת הָאָדָם לְבַדּוֹ".

בעוד שבסיפור הבריאה בפרק א' חוזרת המילה "טוב" שש פעמים, בפרק ב' מופיע הביטוי "לא טוב" מספר רב של פעמים.

מול היד החופשית שניתנה לאדם בפרק א' בולטים בפרק ב' האיסור והאיום "וּמֵעֵץ הַדַּעַת טוֹב וָרָע לֹא תֹאכַל מִמֶּנּוּ; כִּי בְּיוֹם אֲכָלְךָ מִמֶּנּוּ מוֹת תָּמוּת".

המחקר המקראי מייחס את השינויים לסופרים מבתי יוצר שונים: סיפור גן עדן אינו המשכו של סיפור הבריאה שבפרק א'. השינויים המהותיים בדמותו של האל הבורא, דמות האדם, אופן בריאתו ומעמדו בעולם ושינויים מהותיים רבים אחרים מלמדים על שהסיפורים נכתבו בידי סופרים שונים ובשלב מאוחר יותר נעשתה מלאכת עריכה שמיזגה את הסיפורים.

מדוע העורך שיבץ את סיפור גן העדן לאחר סיפור הבריאה המופיע בפרק א' ולא להפך?

ככל הנראה כדי להסביר שראשיתו של העולם הייתה טובה מאוד. האל ברא עולם מושלם ונטול רוע, אופטימי וטוב, והאדם הוא שקלקל את הבריאה בחטאיו. סיפור גן עדן מסמל את ראשית ההידרדרות האנושית. האדם אינו מסתפק ב'דעת' שניחן בה ומנסה להשתוות לאל באמצעות אי הציות לצו ואכילת הפרי האסור.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים א' י: מלכת שבא השווה
סיפור ביקורה של מלכת שבא מעצים את דמותו של שלמה המלך. היא מנסה אותו בחידות ומתוודעת לחכמתו המופלאה ולפאר ממלכתו. ואולם השאלה הבלתי נמנעת היא מה מסתתר מאחורי ...
שמות א: סיפור הולדתו של מנהיג
ההסבר המקראי לבחירת משה לתפקיד שהוטל עליו נעוץ באישיותו של משה ובדפוסי התנהגותו המעידים על ערכיו המוסריים ועל חתירתו לצדק מוחלט, מתוך נכונות להסתכן ולשלם מחי...
בראשית כז: יעקב ועשו- גנבת הברכות
במזרח הקדום נודעה חשיבות רבה לברכת הבכורה. בפרק כ"ה כבר שמענו שרבקה אוהבת את יעקב על פני עשו, ולכן היא ממהרת להזהיר את יעקב שעשו הוא שעומד לקבל את ברכתו של יצחק
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.