דלג אל

הצהרת נגישות

שמואל א' ב: חטאי בית עלי

שמואל א' ב: חטאי בית עלי

עלי הכהן היה השופט האחרון ששפט את ישראל בימי שפוט השופטים. שני בניו, חופני ופנחס, מכונים בפרק "בני בליעל" - כינוי קשה מאד המבטא את חטאיהם הדתיים והמוסריים: בכל פעם שבא אדם להקריב קרבן במשכן, הם היו באים לכלי בו התבשל הבשר ולוקחים ממנו לעצמם. בנוסף, לפני שהיו מקטירים את החֵלֶב על המזבח, היו לוקחים בשר חי מאת המקריב, ולא מסכימים כשביקש שיחכו עד להקרבת החלב. בהמשך מתואר חטא נוסף שלהם: "אֲשֶׁר יִשְׁכְּבוּן אֶת הַנָּשִׁים הַצֹּבְאוֹת פֶּתַח אֹהֶל מוֹעֵד". התלמוד ניסה לרכך עבירה זו: "כל האומר בני עלי חטאו (באשת איש) אינו אלא טועה, אלא שכאשר הנשים היו באות להקריב את קרבנותיהם היו מעכבים אותן וגורמים להן להשתהות, ובכך מנעו אותן מקיום מצוות פריה ורבייה על בעליהן, ולפיכך מעלה עליהן הכתוב כאילו שכבון".

דבר חטאיהם של חפני ופנחס מגיע לאוזניו של עלי. הוא מוכיח אותם, אך הם מתעלמים ממנו וממשיכים בדרכם הנלוזה. בעקבות כך יוצאת נבואה מאיש האלהים לפיה צאצאיו של עלי לא יזכו להגיע לגיל שיבה. תוצאתה של נבואה זו היא גדיעתה של שושלת בית עלי. איש האלהים אף נותן סימן להתגשמות נבואתו: מותם של חופני ופנחס יתרחש באותו יום. נבואה זו אכן התגשמה כאשר שני בני עלי נפלו יחדיו במלחמה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מנהיגות
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראלית

ביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

מלכים ב' כד: ממלכת יהודה גוססת
אירועי פרק כד במלכים ב מלכים  מסמלים את תחילת סופה של ממלכת יהודה, חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון והיציאה לגלות בבל
מלכים א' כא: "הרצחת וגם ירשת"?!
המלך אחאב חומד את כרמו של נבות היזרעאלי ומבקש לקנותו ממנו. נבות מסרב, ואחאב מוותר. אלא, שאיזבל אשתו לא מוכנה לוותר ומשיגה עבורו את הכרם בדרך אלימה ומניפולטיבית
מבדקי מיומנות - מיומנויות בתחום הדעת
אתנחתא או סוף פסוק? לקראת פתיחת שנת הלימודים- שלל מבדקים ומחוונים לבדיקת התמצאות התלמידים במיומנויות בסיסיות של לימוד התנ"ך דוגמת השימוש בגימטריה, זיהוי ו' ה...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.