דלג אל

הצהרת נגישות

מלכים א' י: מלכת שבא השווה

שלמה ומלכת שבא, ג'ובאני דמין, המאה ה-19
שלמה ומלכת שבא, ג'ובאני דמין, המאה ה-19

ללמוד על שלמה דרך מלכת שבא

לכאורה אפשר לומר כי פרק זה, כמו קודמיו, בא להלל את שלמה. עד עתה הוצג שלמה במעלותיו ובדרכי הנהגתו בהיבטים משפטיים-חברתיים, דתיים, כלכליים ופוליטיים. הסיפור על מלכת שבא נועד להמשיך ולהעצים את דמותו של שלמה: מלך עשיר, חכם ומורם מעם. באמצעות סיפור הביקור, ודרך העיניים של מלכת שבא, משתקפים פאר ממלכתו של שלמה וחכמתו הרבה.

מי היא מלכת שבא ומה מסתתר מאחורי ביקורה?

ובכל זאת אנו שואלים: למה עצר כאן המספר כדי להאיר מפגש אישי זה בין שלמה למלכת שבא? המאמר עוסק בשאלות מוצאה של מלכת שבא, מיקום ממלכתה, מעמדה המסחרי של הממלכה במרחב הגאופוליטי ובניסיון להבין מה היו מטרות הגעתה לחצר שלמה.
מלכת שבא ניסתה את שלמה בחידות. לא היה דבר אשר לא ענה עליו שלמה, והיא נוכחה לדעת ולהכיר אישית את חכמתו של שלמה. המאמר משיב על שאלות שמפגש פסגה זה מעורר: כיצד החידות ששאלה מלכת שבא את שלמה קשורות ומה תפקידן במפגש בין שלמה למלכת שבא? מדוע הגיעה מלכת שבא בחיל כבד לירושלים? מה ניסתה להפגין?
מקורות רבים במקרא מזכירים את היות שְׁבָא מקור למסחר בזהב ובעשבי בשמים. כלכלת שבא הייתה מבוססת על מסחר, ותושביה נדדו בשיירות גמלים מחצי האי ערב, דרך ארץ ישראל וממנה לצפון ולמזרח כדי לסחור. ממלכת שלמה האדירה פיקחה על דרכי המסחר הראשיות: דרך הים ודרך המלך (בעבר הירדן). למלכת שבא, בבואה אל שלמה, היה אינטרס כלכלי-מסחרי: היא חפצה במעבר חופשי בדרכים המרכזיות. אבל כיצד חירם מלך צור קשור למפגש פסגה זה? מי ניצח בקרב על לב שלמה? הסיפור מסתיים בכך שמלכת שבא מקבלת משלמה את כל אשר חפצה, והכתוב אינו מתאר במה חפצה. אפשר לשער שבקשתה לסגירת דרכי המסחר של חירם ושלמה בנתיבי הים נענתה בחיוב.

רב הנסתר על הגלוי

כיצד מציגים המדרשים המאוחרים את יחסיהם של מלכת שבא ושלמה? המקרא מתאר את ההתפעלות ההדדית של מלך ומלכה כבירים, והוא מגלה טפח ומכסה טפחיים. גם חז"ל הרגישו שפגישתם של מלכת שבא ושלמה אינה פגישת רעים החדים חידות זה לזה אלא פגישה שרב הנסתר על הגלוי בה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - י"א בחשוון: יום פטירת רחל אמנו
רחל היא בת לבן, אחות לאה, אשת יעקב האהובה ואֵם שניים מבניו: יוסף ובנימין. רחל נמנית עם ארבע האימהות ומאז מותה מבכה על גורל עמה
מלכים ב' כה: צום גדליה
צוֹם גְּדַלְיָה (גְּדַלְיָהוּ) הוא אחד מארבעה צומות שנקבעו על חורבן בית המקדש. הצום נקבע לציון הירצחו של גדליה בן אחיקם והוא מצוין יום לאחר ראש השנה
שמואל א' כה: סיפור נבל הכרמלי
משולש היחסים של דוד, נבל ואביגיל מעלה שורה של שאלות והמרכזית בהן: מי הוא הנבל האמִתי בסיפור?
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.