דלג אל

הצהרת נגישות

שמואל א' ח: העם דורש מלך

שמואל א' ח: העם דורש מלך

מדוע רוצים בני ישראל להמליך עליהם מלך? האם הדרישה הזו מוצדקת?
דרישת העם למלך נתפסה גחמה, רצון להידמות לכול ואפילו חטא. לכאורה מדוע להמליך מלך אם יש מלך בשמיים שיעזור לעם ישראל כל אימת שיזדקק?
ואולם למעשה העם ביקש מלך משום שהיה זקוק למלך אל מול הפלישתים.
האיום הפלישתי היה שונה מהותית מכל האיומים האחרים שהיו בפני עם ישראל וחייב התארגנות אחרת.

בתקופת השופטים התאפיינו המלחמות בקרבות קצרי טווח שלא הצריכו הקמת צבא מסודר. לשופט לא הייתה סמכות לגייס צבא. הוא נהג לתקוע בשופר ולהכריז על מלחמה, ומי שיכול הגיע. האיום הפלישתי היה מתמשך ומסוכן וחִייב היערכות אחרת. כדי להתמודד עם רצון הפלישתים להשתלט על הארץ נדרש צבא סדיר, ומי שמוסמך להקימו היה שלטון מרכזי כלומר מלך.

הפלישתים השתלטו על רצועת החוף בארץ ישראל והתיישבו גם בעמקים. באותה עת הגיעו ארצה ממזרח גם שבטי ישראל. ‏המאבק בין שתי האוכלוסיות על השליטה בארץ‏‏ נמשך דורות‏. גויי הים התיישבו במישורים, בעמק יזרעאל וברצועת החוף, ואילו שבטי ישראל התיישבו בהר, בהרי יהודה ושומרון. הפלישתים נהנו מיתרון צבאי טכנולוגי עצום על ישראל ולכן עד ראשית ימי שאול נכתב "ובימים ההם פלישתים מושלים בישראל". במלחמת אבן העזר הראשונה הגיעו הפלישתים לשילה והחריבו אותה.
שלטון מלוכני חייב גביית מיסים ומיסי עובד – מחויבויות שחברה שלא הייתה זקוקה קריטית למלך לא הייתה מבקשת לה. בקשת העם למלך נבעה אפוא מחוסר ברירה.

מיגור הפלישתים החל בימי שאול. בכל ימי מלכותו ניהל שאול נגדם מלחמות. הוא הצליח להדוף אותם מערבה ולייצב קו גבול בינם לבין ישראל. דוד הגיע למצב שבו הצליח לסיים את המלחמות והגבול איתם הפך לגבול של שלום. דוד כרת עימם ברית, ככל הנראה מתוקף ידידותו עם אכיש מלך גת, הפלישתים נשארו ברצועת החוף והגבולות יוצבו. מימי דוד וְאילך חדלו הפלישתים להיות איום קיומי על ישראל.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
מנהיגות
מנהיגות
תחומי דעת: היסטוריה ממלכתי, ספרות ממלכתי, קולנוע ותקשורת, תנ"ך ממלכתי, תרבות יהודית ישראלית

ביחידה זו נדון במושג מנהיגות. נעמוד על התכונות הנדרשות למנהיג כדי להשלים את שליחותו ונדון במניעים של מנהיג לפעול ולהוביל. כמו כן, נבחן את הרעיון שמנהיג מושפע מנסיבות התקופה ופועל לפיהן, אך גם מבטא את דרכו הייחודית.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שמואל א' כה: סיפור נבל הכרמלי
משולש היחסים של דוד, נבל ואביגיל מעלה שורה של שאלות והמרכזית בהן: מי הוא הנבל האמִתי בסיפור?
שמואל א ט-יא: שלוש המלכות שאול
שלוש המלכות הומלך שאול, המבטאות תהליך של התפתחות והעצמה, מנער נחבא אל הכלים למלך במלוא עוזו
מלכים ב' כד: ממלכת יהודה גוססת
אירועי פרק כד במלכים ב מלכים  מסמלים את תחילת סופה של ממלכת יהודה, חורבן ירושלים ובית המקדש הראשון והיציאה לגלות בבל
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.