דלג אל

הצהרת נגישות

במדבר טז: קורח ועדתו

קורח ועדתו

ארבעים שנה נדדו בני ישראל במדבר ואירועים ומשברים רבים חוו במהלך שנים אלו. שנת הנדודים הראשונה תופסת שניים וחצי חומשים מהתנ"ך, לשנת הנדודים האחרונה הוקדשו חצי ספר "במדבר" וכל ספר "דברים", ואילו ל-38 השנים האמצעיות של בני ישראל במדבר הוקדשה פרשה אחת בלבד: פרשת קורח.

קורח בן יצהר בן קהת בן לוי, עם דתן ואבירם בני שבט ראובן, אוספים מאתיים וחמישים מנהיגים מבני ישראל כדי לקרוא תיגר על מנהיגותם של משה רבנו ואהרן הכהן. הם מתעמתים עם משה ואהרון ואומרים: "רַב לָכֶם כִּי כָל הָעֵדָה כֻּלָּם קְדֹשִׁים וּבְתוֹכָם ה' וּמַדּוּעַ תִּתְנַשְּׂאוּ עַל קְהַל ה'".

האם העייפות הכניעה אותם? האם איבדו אמונה? הסיפור לא מספק תשובה חד משמעית.

משה מורה למורדים לקחת מחתות ולהקטיר בהן קטורת. ה' יראה מי מתוך כל האנשים הללו ישרת בקודש. ה' נראה אל כל העדה ומבקש להשמיד את העם כולו; אך משה ואהרן מתחננים לפניו: "האיש אחד יחטא, ועל כל העדה תקצוף?". בסופו של דבר פותחת האדמה את פיה ובולעת את קרח ומשפחתו ואת דתן ואבירם. שאר מקטירי הקטורת נשרפים באש שיצאה מאת ה'.

הסיפור מזמן דיון עם התלמידים בשאלות: מהו מחיר המנהיגות? מהן הדרכים הלגיטימיות לערער על החלטות של מנהיג?  האם יש הצדקה לעונש קולקטיבי? 

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

"אנשי שם"

וַיָּקֻמוּ לִפְנֵי מֹשֶׁה, וַאֲנָשִׁים מִבְּנֵי-יִשְׂרָאֵל חֲמִשִּׁים וּמָאתָיִם, נְשִׂיאֵי עֵדָה קְרִאֵי מוֹעֵד, אַנְשֵׁי-שֵׁם" (במדבר טז,,ב).

"אנשי שם"=אנשים מורמים מעם, ידועים ביותר שנודע שמם למרחוק.

הביטוי חוזר פעמים מספר בתנ"ך: "הַנְּפִלִים הָיוּ בָאָרֶץ בַּיָּמִים הָהֵם וְגַם אַחֲרֵי כֵן אֲשֶׁר יָבֹאוּ בְּנֵי הָאֱלֹהִים אֶל בְּנוֹת הָאָדָם וְיָלְדוּ לָהֶם הֵמָּה הַגִּבֹּרִים אֲשֶׁר מֵעוֹלָם אַנְשֵׁי הַשֵּׁם" בראשית ו ד). או בסיפור מגדל בבל: "הָבָה נִבְנֶה לָּנוּ עִיר וּמִגְדָּל וְרֹאשׁוֹ בַשָּׁמַיִם וְנַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם פֶּן נָפוּץ עַל פְּנֵי כָל הָאָרֶץ" (בראשית יא, ד).

בדקו וכתבו: מהי משמעות המונח "אנשי שם"?

חשבו: אילו "אנשי שם" אתם מכירים בארץ ובעולם (למשל, בתחום הספרות, הרפואה, הפוליטיקה, הדת וכיוצ"ב)?

כתב הגנה

בני עדת קורח מטילים דופי במנהיגותם של משה ואהרון.

נסו להיות סניגורים למשה ונסחו עבורו כתב הגנה המפרט את כישוריו ואת הישגיו כמנהיג עד למחלוקת קורח ועדתו.

החטא ועונשו

האל העניש את קורח ועדתו במיתה, כעונש על המרד. תוכניתו המקורית הייתה להמית את כל העם חוץ ממשה ואהרון, אך לאחר תפילתם של משה ואהרון הוא חזר בו.

חשבו וכתבו:

א. האם העונש בו נענשו קורח ועדתו תואם לדעתכם את מידת חטאם? מדוע נענשו בעונש כה חמור לדעתכם?

ב. האם קיבלתם אי פעם עונש שלא תאם לדעתכם את חומרת מעשיכם ?

ג. מהו לדעתכם תפקידו של עונש?

ד. מהו יחסכם לעונש קולקטיבי (עונש המוטל על הכלל עקב מעשים של אדם אחד או של כמה אנשים בודדים) ?

ערכו ראיון עם  מורים שונים בבית ספרכם על עונשים שהם נוהגים לתת לתלמידים, אם בכלל. חשבו ונסחו מראש את השאלות שתציגו בפניהם (למשל: האם הם דוגלים בכלל בעונשים? האם מדובר בעונשים חינוכיים לדעתם? מה היו תוצאות העונש? וכיוצ"ב). האם בעקבות הראיון שיניתם את דעתכם לגבי מטרתו של עונש? כתבו מסקנותיכם לגבי העונש ותפקידו.

קסמים

אלוהים מוכיח לבני ישראל שמשה הוא שליחו באמצעות שני מופתים: אש במחתה (כלי מתכת להוצאת פחמים וטיפול באש) ומטה העץ שפרח בן לילה.

 מהו יחסכם לקסמים? האם מאמינים אתם בכוחות על, ביכולות כישוף? אילו קוסמים או אומני חושים בני ימינו אתם מכירים ומה דעתם עליהם?

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

העשרה - סיפור יונה
ספר יונה מעניק נופך נוסף לשאלות החטא ועונשו ולדיונים על סליחה וכפרה, לכן הוא נקרא בתפילת מנחה של יום הכיפורים וכדאי ללמדו לפני יום כיפור. לפניכם הצעות לקישור...
העשרה - אם אשכחך ירושלים
ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז ימי דוד המלך. בחירתו של דוד בירושלים, העיר הנכרית, לבירת הממלכה היתה נועזת למדי ובעלת חזון דתי-לאומי
שופטים ט: משל יותם
יותם הוא בנו הצעיר של גדעון, השופט שהושיע את ישראל. לאחר מותו של גדעון הורג אבימלך, אחד מ-70 בניו של גדעון, את כל אחיו - מלבד אחיו הצעיר יותם ששרד- וממליך עצ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.