דלג אל

הצהרת נגישות

העשרה - לשון המקרא

מילים וביטויים ייחודיים ותופעות תחביריות מעניינות
מילים וביטויים ייחודיים ותופעות תחביריות מעניינות

לשון המקרא מכונה גם עברית מקראית, עברית תנ"כית ולשון התנ"ך. לשון המקרא אינה רק השפה שבה כתובים ספרי התנ"ך. היא הייתה שפה חיה ששימשה את בני ישראל מאז כבשו השבטים את ארץ כנען בשנת 1,200 לפני הספירה לערך ועד שנת 300 לספירה.

בשפה זו כתובים כאמור ספרי המקרא, מלבד הפרקים הכתובים בשפה הארמית, ויש לה עדויות מממצאים ארכאולוגיים. מעריכים כי אוצר המילים בלשון המקרא מכיל 8,000 ערכים מילוניים. בלשון המקרא יש מילים המושפעות משפות שמיות, לרבות שאילה משפות שכנות כגון ארמית ואכדית. במקרא יש כמה מילים יחידאיות שמשמעותן לא התבררה די צורכה. ככל שפה גם לשון המקרא עשויה רבדים שונים. קטעי השירה בה מתאפיינים מטבעם באוצר מילים נרחב יותר ביחס לשאר הטקסט המקראי. אף שלשון המקרא קדומה, בחינה מדוקדקת שלה מעלה שאינה כה שונה מלשון ימינו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר כא: נחש הנחושת
"עֲשֵׂה לְךָ שָׂרָף וְשִׂים אֹתוֹ עַל נֵס וְהָיָה כָּל הַנָּשׁוּךְ וְרָאָה אֹתוֹ וָחָי" (כא, 8).
שופטים י-יב: יפתח הגלעדי
יפתח "גיבור החיל" שפט את ישראל שש שנים והביס את בני עמון, אך סיפורו זכור בעיקר בשל הנדר הקשה והבלתי אפשרי שנדר ותוצאתו המרה
העשרה - אם אשכחך ירושלים
ירושלים היא בירתו של עם ישראל מאז ימי דוד המלך. בחירתו של דוד בירושלים, העיר הנכרית, לבירת הממלכה היתה נועזת למדי ובעלת חזון דתי-לאומי
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.