דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית יא: מגדל בבל

בראשית יא: מגדל בבל

לאחר המבול האנושות מנסה להפיק לקחים מתקופת המבול. הלקח העיקרי הוא שיש להתאחד – על מנת להגיע למצב של "נַעֲשֶׂה לָּנוּ שֵׁם" (יא, ד), בו לא יוכל אלוהים כביכול למחות את בני האדם בשנית מעל פני האדמה. הם לא בונים בתים, סוללים דרכים, זורעים ושותלים, אלא מגויסים כולם לבניית גורד שחקים אימתני. אלוהים יורד "לִרְאֹת אֶת הָעִיר" (פסוק ה) ומחליט לבלול את שפתם כך שלא יוכלו עוד לדבר זה עם זה ויתפזרו בארץ.


השאלה המרכזית העולה מהפרק היא: אילו יתרונות וחסרונות יש לשונות ולגיוון מול השוויון והאחדות? גם ילדים צעירים יכולים לדון בשאלה זאת ולהגיע לתובנה כי אחדות בין בני אדם מביאה עמה כוח שעשוי ל לעתים להיות הרסני ולשמש למטרה רעה.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

רעיונות לפעילויות לתלמידים

כך בונים מגדל 

התלמידים יתחלקו לקבוצות. כל קבוצה תתבקש לבנות מגדל גבוה ככל האפשר תוך זמן קצוב (10-15 דקות) בעזרת חומרים שונים (כוסות חד פעמיים, שיפודים, קשים, קרטונים או כל חומר אחר כיד הדמיון). ההנחיה היחידה היא לבנות בשתיקה מוחלטת, לא לדבר האחד עם השני כלל. בשלב השני אותה קבוצה תתבקש לבנות את אותו מגדל מאותם חומרים אך הפעם כשחברי הקבוצה רשאים לשוחח זה עם זה. לאחר ההפעלה ייערך דיון בו כל קבוצה תחלוק קשייה ומסקנותיה בכל אחד משלבי הבנייה.

מגדלים גבוהים בעולם

התלמידים יחקרו ויגלו מגדלים גבוהים בתבל. ניתן להיעזר בקובץ המצורף כדוגמה: מגדלים בעולם לפי גובה ויבשת. לאחר מכן ייערך דיון בכיתה בשאלה: האם יש דמיון בין סיפור מגדל בבל לימינו?

בישראל כמו בבבל

כל תלמיד יביא לכיתה חפצים, פריטי לבוש ומאכלים שונים המייצגים את המוצא, התרבות והמורשת של משפחתו. לאחר שכל תלמיד יספר ויציג את הקשר בין החפצים לבין משפחתו ייערך דיון בכיתה על היתרונות הגלומים בגיוון התרבותי שמאפיין את החברה הישראלית.

ההצגה: מגדל בבל

התלמידים יכתבו וימחיזו קטע שיחה בין שני פועלים או יותר המשתתפים בבניית מגדל בבל לאחר בלבול השפות. דרך ההמחזה יתוודעו התלמידים בצורה חווייתית והומוריסטית לקשיים הנובעים מתקשורת לקויה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

במדבר יב - חטא מרים והצרעת
"וַתְּדַבֵּר מִרְיָם וְאַהֲרֹן בְּמֹשֶׁה עַל־אֹדוֹת הָאִשָּׁה הַכֻּשִׁית אֲשֶׁר לָקָח" (במדבר יב,1) – רש"י ועמו פרשנים רבים נוספים מסבירים שמרים הצרה על שמשה...
העשרה - לשון המקרא
לשון המקרא (מכונה גם עברית מקראית) מיוחדת באלמנטים לשוניים כגון ו' ההיפוך, מילים וביטויים ייחודיים כגון "חיפש בנרות" ותופעות תחביריות מעניינות. חשוב לחשוף את...
שמות יט-כ: מעמד הר סיני וקבלת התורה
לאחר תקופת נדודים קצרה במדבר מחליט האל כי עם ישראל מוכן לקבלת התורה.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.