דלג אל

הצהרת נגישות

בראשית ג: חטא אדם וחווה

בראשית ג: חטא אדם וחווה

אדם וחווה רק מתחילים את חייהם בגן העדן וכבר מסכסך ביניהם הנחש. העונשים בפרק הם כבדים וקשים ונשאלת השאלה מה תפקידם? הייתכן כי יש בהם גם סוג של "ברכה"? שהרי איך היינו מסוגלים להעריך 'הצלחה' ללא הקשיים שבדרך להשגתה? איך יכולנו לדעת מה 'שמחה' ללא כל מודעות לעצב ולסבל?

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

רעיונות לפעילויות לתלמידים

פיתויים

אדם וחוה עומדים בניסיון - יש להם גן מלא עצים ופירות, ועץ אחד שאסור להם לאכול את פריו. התלמידים ישוחחו: אֵילו כוחות נדרשו מאדם וחוה כדי לא לאכול מהעץ האסור? אִילו יכולתם לייעץ לאדם ולחוה, מה הייתם מייעצים להם?

נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות לאיסורים בחייהם, ונשאל: האם אתם מצליחים להתגבר על האיסור? מה עוזר לכם להתגבר עליו? האם ההתגברות על האיסור מניבה פרס? האם אי ההתגברות על הקושי גוררת אחריה הפסד כלשהו? נבקש מהתלמידים לכתוב ולספר כיצד הם מתמודדים עם האיסור. 

אחריות

נכתוב על הלוח את המושג 'נטילת אחריות' ונשאל את התלמידים: מהי אחריות? מהו ההפך מנטילת אחריות?
לאחר מכן נכתוב על הלוח מצבים שונים מחיי היומיום:
שכחתי להכין שיעורי בית ; אימא ביקשה שאסדר את החדר אבל במקום לסדר שקעתי במשחק מחשב מרתק ; שיחקתי כדורסל ושברתי חלון; שכחתי את המעיל באוטובוס ונזכרתי רק בערב, וכיוצ"ב.
נבקש מהתלמידים לחשוב מה הקשר בין האירועים הנ"ל לבין נטילת אחריות או אי נטילת אחריות ולתאר באמצעות ציור מצב של נטילת אחריות מול מצב של אי נטילת אחריות.

עונשים

התלמידים ידונו או יכתבו: מדוע נענשו אדם וחווה על חטאם? מה לדעתם השיג בכך אלוהים? מה תפקיד של העונש בחיינו? כיצד היה נראה העולם ללא חטאים וללא עונשים?
דרך הפעילות יבינו התלמידים כי העונשים הם מעין שיקוף של החטא.

הבעת דעה

הנחש פיתה את האישה לאכול מפרי עץ הדעת, והאישה מצידה פיתתה את האיש להשתתף איתה במעשה האסור. התלמידים יכתבו לנחש מה דעתם על כך שפיתה את האישה לאכול מעץ הדעת, או לאישה - כיצד יכולה הייתה לדעתם להתמודד עם הפיתוי של הנחש בדרך שונה.

בושה

נקודות לשיחה או לכתיבה: מתי בני האדם מתחבאים? לפעמים כשאנחנו עושים מעשה לא טוב או כשאנחנו חושבים מחשבות לא טובות אנחנו מתביישים.
נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים בהם חשו בושה. נבחין בין בושה חיובית (למשל, כאשר מדברים בשבחו של אדם והוא מסמיק) לבין בושה שלילית (למשל, כאשר אנחנו יודעים שעשינו מעשה לא טוב).
נבקש מהתלמידים להעלות דוגמאות למצבים שבהם אדם רוצה להתחבא או 'להיעלם' מרוב בושה.

דו-שיח

התלמידים יכתבו דו שיח דמיוני בין אדם לחווה לאחר גירושים מגן עדן. האם בשלב זה נטלו אחריות על מעשיהם או שמא המשיכו לגלגל את האשמה זו לפתחו של זה?

אני וגופי

נושא ההתפכחות של אדם וחווה וקבלת היכולתל הבחין בין טוב לרע מזמנת דיון בנושא גבולות הגוף וחשיבות השמירה על האיברים המוצנעים שלנו (כמובן בהתאם לגילם של התלמידים וליכולת ההבנה שלהם) 
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

שופטים ד-ה: דבורה הנביאה
סיפור נצחונם של ברק בן אבינועם ודבורה הנביאה את סיסרא שר צבאו של יבין מלך חצור
שמות יג: קשיים והזדמנויות במדבר
המסע במדבר מזמן קשיים ומעורר פחדים אך גם מייצר הזדמנויות
בראשית ח-ט: אחרי המבול
אחרי המבול נח שולח את העורב ולאחר מכן את היונה לברר "הֲקַלּוּ הַמַּיִם" (פרק ח פסוק ח). לאחר שמתברר לו שאפשר לצאת מן התיבה - נח, אשתו, שלושת בניו ונשותיהם וכ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.