דלג אל

הצהרת נגישות

העשרה - סיפור יונה

ספר יונה מעניק נופך נוסף לשאלות החטא ועונשו

יונה הוא הספר החמישי בספרי תרי-עשר בתנ"ך. הספר מביא את סיפורו של הנביא יוֹנָה בֶן-אֲמִתַּי בדגש על מסעו אל העיר נִינְוֵה. האל מטיל על יונה שליחות לצאת אל העיר נינווה ולהביא לאנשיה את בשורת החורבן הצפוי לעירם אם לא ישובו בתשובה על מעשיהם הרעים. גיבור הסיפור יונה שהשליחות אינה לרוחו מנסה לחמוק ממנה. הוא יורד ליפו ועולה על ספינה העושה דרכה אל תרשיש. זו נקלעת לסערה, ונוסעיה מחליטים להשליך את יונה בעצתו אל הים בהנחה שהסערה תשכך. האל מזמן דג גדול הבולע את יונה, והוא מבלה במעיו שלוש יממות. זוהי רק ההתחלה. דמויות המשנה בסיפור, המלחים בספינה ותושבי נינווה, מוארות באור חיובי ביחס ליונה.

מעבר לסיפורו של הנביא, ספר יונה טומן בחובו רעיונות שלשמם נכתב. הוא מעורר שאלות על החטא ועונשו, על חמלה, סליחה וכפרה. הוא מעביר את המסר כי האל מנהיג את עולמו במידת הרחמים ולא במידת הדין. הוא מעלה סוגיות של תשובה מיראה לעומת תשובה מאהבה, ומלמד שגם תשובה מיראה שמקורה בפחד מעונש יכולה להתקבל.

הנבואה היא אזהרה מוקדמת, התראה בפני העומד להתרחש ומתן הזדמנות לתקן קודם שיהיה מאוחר יותר.
אפשר שיונה הנביא ציפה שנבואתו תתגשם ותוכיח את דבר האל, בדומה לנבואות שלום ונחמה. אפשר שראה בהתגשמות נבואת הזעם שליחות בפני עצמה, הוכחה של מהימנותו והנצחה של דברי האמת ששם האל בפיו. ואולם נבואת חורבן – טוב לה שלא תתגשם.

את ספר יונה נוהגים לקרוא בהפטרה לתפילת מנחה ביום הכיפורים. הקריאה בו נועדה לעורר מחשבה בימים של רחמים וסליחות על מקומו של האדם בעולם, על מהותה של התשובה ועל יסודותיה של הסליחה ולקוות שגם עוונותיהם של ישראל יתכפרו.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בראשית ח-ט: אחרי המבול
אחרי המבול נח שולח את העורב ולאחר מכן את היונה לברר "הֲקַלּוּ הַמַּיִם" (פרק ח פסוק ח). לאחר שמתברר לו שאפשר לצאת מן התיבה - נח, אשתו, שלושת בניו ונשותיהם וכ...
בראשית לז (א- יא): חלומות יוסף
יוסף מספר לאחיו על החלומות שחלם והדבר מעצים את רגשות השנאה והקנאה של האחים כלפיו
בראשית יג: אברהם ולוט
אברם ולוט צריכים להחליט ביניהם היכן יתיישב כל אחד מהם. לשניהם עדרי צאן רבים ועל כן שאלת אופן חלוקת שטחי המרעה היא קריטית עבורם
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.