חפש ב:

על מפת מושגים, דוד ובת שבע ואינטליגנציות מרובות

על מפת מושגים, דוד ובת שבע ואינטליגנציות מרובות

הרעיון שלי

אליאנה גורדון, מדריכה מחוזית לתנ"ך, מחנכת כתה ו' ורכזת פדגוגית בבית הספר הריאלי חיפה, יסוד אחוזה, מחזקת יכולות מרחביות חזותיות עם תלמידיה תוך יצירת מפת מושגים המקושרת לסיכום אישי.

דוד ובת שבע במפת מושגים

ידע הוא יותר מאוסף עובדות. מפת מושגים מסייעת בארגון בחשיבה, מציאת הקשרים והבנת המידע בדרך חזותית. אליאנה גורדון בחרה לסכם את נושא הלימוד על דוד ובת שבע במפת מושגים כיתתית. בדרך זו פיתחה אצל התלמידים מיומנות של ארגון תרשים זרימה ומציאת הקשרים תוך שילוב מילות קישור ושילבה בין שפה לבין תנ"ך.
לא כל ילד מתחבר לסיכום מילולי או בעל יכולת לשונית חזקה, מפת מושגים המציגה ומארגנת את הנושא ואת החשיבה בדרך מרחבית חזותית, מסייעת למתקשים בתחום הלשוני בהבנת הנושא על כל פרטיו והקשריו. ופונה לאינטליגנציה המרחבית של הלומדים.

הנה מהלך הפעילות:
שלב א' – עבודה אישית
קריאת הטקסטים ביחידת הלימוד וחילוץ המושגים /ביטויים/מקומות/רעיונות/דמויות וכד'
עריכת רשימה של כל הפריטים.
שלב ב' – עבודה קבוצתית
עריכת הרשימה המאוחדת של חברי הקבוצה.
שלב ג' - עבודה במליאה כיתתית
כל קבוצה מדווחת במליאה על הרשימה שלה ונערכת על הלוח הרשימה של הכיתה.
שלב ד' - עבודה קבוצתית
כל קבוצה מקיימת דיון ומושכת קווים מפריט לפריט וקושרים בין פריט לפריט באמצעות מילות קישור /משפט מקשר.
שלב ה'- עבודה אישית
כל תלמיד עורך סיכום במחברתו באמצעות המפה המקושרת שנוצרה בקבוצה.
שלב ו' - במליאה
הצגת הסיכומים ומשוב

• ניתן לתת את הפעילות כסיכום נושא והערכה חלופית, או כחלק ממשימות התלמיד במהלך הלמידה.
• ניתן להגביל את התלמידים במספר מוגדר של פריטים לשיקול דעתו של המורה ובהתאם לרמת הכיתה.

תיאוריית האינטליגנציות המרובות של גרדנר

על פי התיאוריה של גרדנר, לבני אדם יש אינטליגנציות מרובות, אוטונומיות במידה רבה, ובלתי ניתנות למדידה כמותית פשוטה. התיאוריה מבוססת על תובנה פשוטה: אין אנשים אינטליגנטים באופן כללי; יש אנשים אינטליגנטים בתחום מסוים. אדם יכול להיות אינטליגנטי מאוד בתחומים מסוימים, ובלתי אינטליגנטי בתחומים אחרים. לכל אדם יש "פרופיל אינטליגנציות" המאפיין אותו. המסר של תיאוריית האינטליגנציות המרובות לאנשי חינוך הוא כי התלמידים שונים זה מזה. כל אחד מהתלמידים אינטליגנטי על פי דרכו, ועל כן כל אחד ראוי לחינוך המותאם לכישוריו ולנטיותיו.

יש לכם רעיון?
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים-
שתפו ועזרו לתלמידים להיות מרוצים !

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.