דלג אל

הצהרת נגישות

יונה במעי הדג

יונה במעי הדג

הרעיון שלי

טניה אקרמן, מחנכת בכיתה ו' בבית חינוך "קורצ'אק" בקריית מוצקין, מצאה דרך יצירתית ללמד את ספר יונה ולגרום לתלמידים להתבטא.

יונה ב' 1: "... וַיְהִי יוֹנָה בִּמְעֵי הַדָּג שְׁלֹשָׁה יָמִים וּשְׁלֹשָׁה לֵילוֹת"

התלמידים שקטים כמו דגים? בעזרת חומרים פשוטים הם יוכלו לפרוץ את מחסומי השפה ולהביע רגשות שהם מתקשים לבטא במילים.

כיצד?

ספר יונה נלמד בחודש הראשון של שנת הלימודים עד סמוך ליום הכיפורים. לא בכדי נלמד הספר דווקא בתקופה זו ועיקרו בשני יסודות:

  1. אלוהי ישראל הוא אל אוניברסלי המשגיח על העולם, שולט בבני האדם ובטבע ודורש מכל בני האדם התנהגות הגונה ומוסרית;
  2. מידת הדין מול מידת הרחמים: יונה דורש צדק קיצוני בלא חמלה וחסד לאנשי נינווה ואלוהים מראה לו את החסד האישי שזכה לו בדמות הדג שהצילו מטביעה והקיקיון שהצל על ראשו.

משימת יצירה: בניית דגם

בתום הלמידה בכיתה ניתנה לתלמידים משימה יצירתית: בניית דגם אמנותי מחומרים שונים שיתאר את יונה במעי הדג ובשוך הסערה. התלמידים התבקשו לשקף ביצירותיהם את המחשבות שהתרוצצו במוחו של יונה דוגמת חרטה, כעס, תסכול, חשבון נפש וכד'.

רבות כבר דובר על יתרונות היצירה בכלל ועל שילובה בלימודי המקרא בפרט. אדגיש שפעילות יצירתית מזמנת הנאה רב-חושית ורגשית. כאשר התלמידים פעילים בחשיבה על הנלמד ומשתתפים ביצירה, הלימוד הופך להיות משמעותי בעבורם. בעזרת חומרים פשוטים יכולים התלמידים לפרוץ את מחסומי השפה ולהביע רגשות שהם מתקשים לבטא במילים.

לכל תלמיד או זוג תלמידים ניתנה במה להציג את עבודתם במליאה, לספר על תהליך העבודה, על שיקולי הדעת בבחירת חומרי הגלם והמבע העיצובי המתבטא בצבעים. אחרי הפרזנטציה קיבלו התלמידים המציגים משוב מקדם מחבריהם וענו על שאלות העמיתים.

תערוכה: למידה משמעותית

גולת הכותרת של התהליך הייתה תערוכה שכבתית שניצבה ברחבת בית הספר ומשכה את תשומת לבם של כל החולפים על פניה. ילדים משכבות צעירות יותר נעצרו, שאלו שאלות והביעו עניין במה שנגלה לעיניהם. נוסף על כך הוצע למבקרים בתערוכה לכתוב את דעתם על התצוגה שראו.

תלמידי הכיתות הצעירות התעניינו מאד בסיפור וביקשו מהמחנכת שתספר להם אותו בשיעורים.

המשימה הייתה חווייתית ותרמה ללמידה משמעותית בקרב התלמידים. השיח הפורה סביב היצירות ודרכי העבודה והלך הרוח של התלמידים היוצרים אפשרו לעלות מדרגה ביחס ליצירות התלמידים אל יצירות מתוכננות ומנומקות. טניה, המורה שהובילה את התהליך,  חשה בגאווה העצומה של התלמידים למראה יצירותיהם.

מדברי התלמידים

"נהנינו להכין את העבודה, לחשוב באילו חומרים להשתמש כדי להעביר את החוויה של יונה במעי הדג".

"למדנו בכיתה על יונה ותהליך ירידתו עד שהגיע למעי הדג. אבל רק כשהכנתי את זה ממש, הצלחתי לדמיין את זה באמת".

טניה מייחסת לתהליך גם את מפגשיה עם המנחה בבית הספר הגברת שרית שקד. שקד מלווה אותה זו השנה הרביעית והמפגשים אִתה מעשירים ומרחיבים את זוויות הראייה שלה בכל נושא בתכנית הלימודים. גם בעבודה זו ניכר הליווי שלה והיה משמעותי מאוד בעבורה.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

על מפת מושגים, דוד ובת שבע ואינטליגנציות מרובות
אליאנה גורדון, מדריכה מחוזית לתנ"ך, מחנכת כתה ו' ורכזת פדגוגית בבית הספר הריאלי חיפה, יסוד אחוזה, מחזקת יכולות מרחביות חזותיות עם תלמידיה תוך יצירת מפת מושגי...
בריאת העולם
מור שמיר אנקוה, מחנכת כיתות א'-ב' בבית הספר אוסישקין בתל אביב, הכינה לילדי הכיתה פעילות על בריאת העולם.
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.