דלג אל

הצהרת נגישות

התיאטרון האפי

התיאטרון האפי

ברכט החל את דרכו האומנותית לאחר מלחמת העולם הראשונה. בזמן המלחמה גויס לצבא הגרמני ושימש עוזר רפואי בבית חולים צבאי שהגיעו אליו פצועים מהחזית. חוויית המלחמה תרמה לגיבוש עמדתו הספקנית של ברכט כלפי כל סמכות ממסדית. וכמו הדאדאיסטים, הפוטוריסטים והאקספרסיוניסטים יצא גם הוא בביקורת חברתית שהתחזקה עם גיבוש השקפתו המרקסיסטית. ברכט ביקש לתת ביטוי למצבו של האיש הפשוט, המושתק, קורבן המערכת הקפיטליסטית.
בשנת 1933 הוחרמו יצירותיו בידי הנאצים בתואנה שהן ניהיליסטיות ומנוונות. הוא נמלט מגרמניה ואת שנות גלותו בילה בסקנדינביה, בארה"ב ובשוויץ. בשנת 1947, בעת הרדיפות של הסנטור מקרתי בארצות הברית, נחקר בחשד ל'פעילות אנטי אמריקנית'. הוא עזב את אמריקה ועבר לשוויץ עד שהוזמן לברלין המזרחית, ונתמנה בה למנהלו של התיאטרון הלאומי.
במחזותיו: אופרה בגרוש, מעגל הגיר הקווקזי, אימא קוראז' וילדיה, הנפש הטובה מסצ'ואן, ועוד.
ברכט ביקש להציג תיאטרון ביקורתי ומעורר, אך בפועל הקהל צפה בהצגות ובדמויות מורכבות כמו אימא קוראז' שאיבדה את ילדיה במהלך מלחמת שלושים השנה, והתגובה הייתה התרגשות. זו הייתה אולי גדולתו של ברכט שיצר תיאטרון המחזק את המתח שבין הזדהות, רגש ומחשבה. הקהל יכול היה להבין את הרעיון, את המסר האנטי מלחמתי באימא קוראז' ובאותה מידה להתרגש. הדיאלקטיקה הזאת הפכה את יצירתו של ברכט מקורית ומעמיקה. ברכט השפיע על יוצרים רבים בארץ ובעולם בהצגת תפיסה אומנותית אסתטית ומגובשת החושפת את המנגנון התיאטרוני ומפרקת אותו. אפשר שברכט לא הצליח לעורר את הצופים לפעולה. ואולם הוא חיזק את השאיפה לצפייה ולהתבוננות ביקורתית על המציאות מבעד למשקפי התיאטרון.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

מה בתוכנית הלימודים?

תיאטרון מהמזרח הרחוק, שימוש במסכות, הסרט האילם, הקומדיה דל'ארטה

עמדת המחזאי כלפי המציאות החברתית בזמנו וביטויה בקונפליקטים, בנושאים ובאמירות שבמחזה: תיאטרון הקורא לפעולה חברתית והמחזה האפי מנקודת מבט עכשווית

שבירת העלילה הריאליסטית: ריבוי עלילות ודמויות, עלילה נפתלת, ריבוי מקומות, הרחבת זמן העלילה וקפיצות בזמן, היסטוריפיקציה ופרגמנטציה

המאפיינים של הדמות וביטוים בהוראות הבמה ובשיח הדרמתי: מבנה גוף, החזקת גוף, מחוות גוף קבועות (ג'סטות), קול, אופן דיבור ופעולות פיזיות שהדמות עושה, מאפיינים חברתיים של הדמות וביטויים בהוראות הבמה ובשיח הדרמתי: שיוך חברתי, שיוך מקצועי, שיוך מיני, שיוך גילי, שיוך גאוגרפי-לאומי ושיוך משפחתי, דמויות פונקציונליות: מספר, דמויות מייצגות

דמויות פונקציונליות: מספר, דמויות מייצגות, חשיפת המיכון בתיאטרון: השחקן כמתבונן על הדמות מבחוץ, שימוש בשלטים ובהקרנות, שימוש גלוי ברכיבים הבימתיים

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תיאטרון האבסורד
הרקע לסגנון האבסורד, ההשפעות על מחזאי האבסורד ומאפייני תיאטרון האבסורד. נושא בחירה ביחידת הסגנונות
מהו תיאטרון?
פרק זה עוסק בהגדרת האירוע התיאטרוני על מרכיביו השונים
הטרגדיה היוונית והטרגדיה השייקספירית בפרשנות עכשווית
מאפייני הטרגדיה היוונית והטרגדיה השייקספירית ואופן ביטוים בפרשנות עכשווית למחזה הנלמד
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.