דלג אל

הצהרת נגישות

הטרגדיה היוונית והטרגדיה השייקספירית בפרשנות עכשווית

הטרגדיה היוונית והטרגדיה השייקספירית בפרשנות עכשווית

מקורות הטרגדיה אינם מובהקים, ורוב המידע הנוגע אליהם מובא ביצירה הפואטיקה של אריסטו. חוקרים סבורים שהטרגדיה נוצרה כחלק מהפולחן והחגיגות לאל דיוניסוס ורק בשלב מאוחר יותר הייתה ליצירה אומנותית העומדת בפני עצמה.

במחזאים הבולטים בעת העתיקה: אייסכילוס, סופוקלס ואוריפידס. הטרגדיות ביוון העתיקה עסקו בסיפורי המיתולוגיה ובשאלות הנוגעות לאדם, לגורל, לאלים ועוד. בתקופה האליזבתנית חזרה הטרגדיה לתפוס מקום של כבוד על הבמה, בעיקר במחזותיו של שייקספיר. פרק זה עוסק בלימוד הטרגדיה בפרשנות עכשווית.
אפשר ללמד טרגדיה קלאסית או טרגדיה שייקספירית. יש לשים דגש על הפרשנות ועל המימוש הבימתי.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

מה בתוכנית הלימודים?

החברה ביוון העתיקה: תרבות ופוליטיקה, מקורות הטרגדיה והדיוניסיה, מוסכמות ומבנה התיאטרון ביוון העתיקה, הגדרת הטרגדיה.

מבנה העלילה (זמן, מקום, דימויים ופעולות), מקומה ותפקידה של המקהלה בטרגדיה, מהלך העלילה הטרגדית עפ"י אריסטו, תרומת מהלך העלילה ליצירת האפקט הטרגי (הקתרזיס), זיהוי נושאים, קונפליקטים ואמירות במחזה.

אפיון דמות הגיבור הטרגי באמצעות פעולות ושיח דרמטיים, המהלך שעובר הגיבור הטרגי, מאפייני הגיבור הטרגי על פי אריסטו, השפעת הגיבור הטרגי על הקתרזיס.

אנגליה האליזבתנית ושייקספיר

מקומו של התיאטרון בחברה האליזבתנית, מוסכמות ומבנה התיאטרון האליזבתני.

הטרגדיה השייקספירית

מבנה העלילה (זמן, מקום וריבוי עלילות), ייחודה של עלילת הטרגדיה השייקספירית על פי רות נבו, הדמויות הקבועות בטרגדיה על פי פריי, מאפייני הגיבור הטרגי על פי אריסטו בהשוואה למאפייני גיבור הטרגדיה השייקספירית, זיהוי נושאים, קונפליקטים ואמירות במחזה.

פרשנות עכשווית לטרגדיה שייקספירית

ההיבט הפרשני של הטרגדיה: זיהוי פרשנות מהפקה עכשווית של טרגדיה נלמדת, ניתוח מימושם של הרכיבים הבימתיים, הוראות הבמה במחזה וגיבוש פרשנות ותפיסת בימוי.

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

התפתחות התיאטרון הישראלי וקריאה פרשנית במחזות ישראלים
תיאטרון ישראלי מוגדר – מחזות שנכתבו והועלו בישראל אחרי קום המדינה. התיאטרון הישראלי משקף אירועים היסטוריים וקונפליקטים במציאות החברתית והפוליטית. יש ללמד שני...
משחק והפקה – פיתוח מיומנויות ביצוע
במסגרת בחינת הבגרות החיצונית בתיאטרון התלמידים מעלים הפקה. כל תלמיד נבחן על תפקיד משחקי ועל תפקיד הפקתי (במאי, דרמטורג, מעצב תפאורה, תלבושות, סאונד, תנועה). ...
מהו תיאטרון?
פרק זה עוסק בהגדרת האירוע התיאטרוני על מרכיביו השונים
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.