דלג אל

הצהרת נגישות

הקומדיה היוונית והקומדיה השייקספירית בפרשנות עכשווית

הקומדיה היוונית והקומדיה השייקספירית בפרשנות עכשווית

הקומדיה היא ז'אנר שתפקידו לשעשע ולחנך, להציב מראה בפני החברה ולהציע מבט ביקורתי באמצעות הצגת סיטואציות ודמויות המעוררות צחוק.

כבר בעולם העתיק בחרו בקומדיה כאמצעי לחנך. לאורך ההיסטוריה האנושית והתרבותית הועלו קומדיות שתפקידן היה לבחון את המציאות ולבטא את הלך הרוח. הדמויות העולות על בימת הקומדיה הן דמויות מייצגות. ברבים מהמחזות של מולייר הדמויות הקומיות נקראות לא בשמן הפרטי אלא בתיאור האופי כמו הקמצן, המיזנתרופ, החולה המדומה. דמויות אלה הופכות להיות ייצוג של תכונה שאותה רצוי להגחיך ולגנות ובד בבד לעורר את הצופים לחשיבה ולהתבוננות ביקורתית נוסף על תגובת הצחוק.
המחזאי מולייר התייחס לקומדיה כאמצעי להציג את הליקויים של הטבע האנושי במטרה לתקן ולהביא לשינוי. באמצעות הגחתכן והנמכתן של הדמויות הקומיות והתנהגותן הלא חברתית, יוכלו הצופים להבין מהן התופעות החריגות המיוצגות על ידי אותן הדמויות.

גם אנרי ברגסון בספרו הצחוק ראה בקומדיה אמצעי לחינוך חברתי. הצחוק של הקהל הוא מעין עונש על התנהגות בלתי הולמת. הצחוק בקומדיה בא להעניש או לרסן את הדמות המייצגת את שבירת הנורמות.

חשוב להזכיר כי הקומדיה מכוונת לקראת סוף טוב. בסיומה של הקומדיה הקהל יוכל ליהנות מחגיגה עם אותן דמויות מייצגות המאירות את טבע האדם בכלל. רק כך אפשר יהיה לקבל את החולשות שלהן ולהשלים עימן.

השילוב של הנימה הקומית וההיבט החינוכי הם בסיס לדרך שבה אפשר לעסוק בקומדיה לאורך ההיסטוריה.
(מתוך ספרו של ד"ר בן-עמי פיינגולד, למה דרמה, איתאב בית הוצאה לאור, 1996.)

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}

מה בתוכנית הלימודים?

הנימה הקומית: הומור והצחוק על פי ברגסון, מקורות צמיחתה של הקומדיה ותפקידה החברתי

ההקשר התקופתי של הקומדיה הנלמדת, קונפליקט נושא ואמירה והשוואתם למאפייני העלילה הקומית על פי פריי, מבנה העלילה הקומית, אפיון הדמויות בקומדיה וההיבט הפרשני של הקומדיה

מקומו של התיאטרון ומוסכמותיו בתקופה האליזבתנית, קונפליקט נושא ואמירה והשוואתם למאפייני העלילה הקומית על פי פריי, מבנה העלילה הקומית, אפיון הדמויות בקומדיה וההיבט הפרשני של הקומדיה

אחלה שיעור
הכנתם לכיתה שיעור
מקורי ומעניין?
אל תשמרו אותו לעצמכם.
שתפו אותנו!
המרחב הפדגוגי

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תיאטרון האבסורד
הרקע לסגנון האבסורד, ההשפעות על מחזאי האבסורד ומאפייני תיאטרון האבסורד. נושא בחירה ביחידת הסגנונות
מהו תיאטרון?
פרק זה עוסק בהגדרת האירוע התיאטרוני על מרכיביו השונים
משחק והפקה – פיתוח מיומנויות ביצוע
במסגרת בחינת הבגרות החיצונית בתיאטרון התלמידים מעלים הפקה. כל תלמיד נבחן על תפקיד משחקי ועל תפקיד הפקתי (במאי, דרמטורג, מעצב תפאורה, תלבושות, סאונד, תנועה). ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.