דלג אל

הצהרת נגישות

יצירת קשר מורה-תלמיד/ה בלמידה מרחוק

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

שמירה על קשרים אישיים בעתות למידה מרחוק והעמקת התקשורת האישית של המורה עם כל תלמיד ותלמידה.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

שאלוני מה נשמע יומיים לתלמידים

כל יום, או לפחות פעמיים בשבוע, שולחים לתלמידים קישור לשאלון  מה נשמע. ניתן לייצר שאלונים בגוגל פורמס או במייקרוסופט פורם. נסביר לתלמידים שרק המורים יראו את התשובות.

  • כתבו שתי שאלות קבועות בטופס. שאלות לדוגמה בעת חירום:
    • איך את/ה מרגיש/ה בסולם 1-5 ?
    • האם את/ה זקוק/ה לדבר מה? (מזון, מחשב, חומרי לימוד, עזרה בלימודים וכד')
  • בכל יום הוסיפו שתי שאלות חדשות שמטרתן לעודד את התלמידים לשיתוף בחוויות, לחשוב על משהו שירצו לעשות ביחד וכד'. שאלות לדוגמה (התאימו לזמן חירום או שגרה):                                                                                                                                                                                                                                                                  
    • למה את/ה הכי מתגעגע/ת בתקופה זו? חברים, קניות, ספורט, משפחה, ביה"ס... (אפשר לצרף איור)
    • שתפ/י MEM או סלוגן מצחיק, שנון או בעל מסר חשוב על המצב. את הסלוגן שלך נדפיס על חולצה (או נשתף בתערוכה וירטואלית וכד').
    • ספר/י על חוויית ילדות נעימה וצרפ/י תמונה.
    • מהו מקור השם שניתן לך? למה בחרו לך שם זה?
    • איזו דמות את/ה רואה בתמונה במבט ראשון? ואיזו במבט שני? (בתגובה לתמונה או סרטון של תעתועי ראייה)
    • בחר/י בעל מקצוע מסוים – כיצד תוכל/י לסייע לו בימים אלו?

דוגמה: שאלון מה נשמע היום? שומרים על קשר ( הקובץ בקישור מהווה עותק שתוכלו להשתמש בו)

(מבוסס על פעילות שהכין המורה שלומי אברהם, הקריה למנהיגות ולמדעים אורט, לוד)

עוד רעיון - גיבוש כיתתי במפגש זום

עוד רעיון - גיבוש כיתתי במפגש זום

ניתן להשתמש בשאלונים שיצרנו במהלך הקודם, גם לטובת העמקת ההיכרות בין התלמידים לבין עצמם. במפגש סינכרוני המיועד למפגש חברתי נשתמש באחת משאלות השיתוף, רק לאחר שווידאנו עם הילדים שהם מסכימים לשתף עם חבריהם את התשובות והתמונות שהעלו.

  1. נבחר שאלה מתוך שאלון מה נשמע?
    לדוגמה: שתפו בחוויית ילדות וצרפו תמונה.
  2. נבנה מצגת: בכל שקופית תופיע תמונה אחת (מהתמונות ששיתפו התלמידים), ושמות של 4 תלמידים.
    בכל פעם שמוצגת שקופית, בקשו מהתלמידים לזהות את התלמיד/ה הקשור/ה לחוויה בתמונה.
  3. את הזיהוי נערוך באמצעות שאלון mentimeter נבחר בשאלת רב-ברירה ונציב באפשרויות את שמות התלמידים שרשמנו בשקופית. התלמידים ינסו לזהות של מי החוויה שבתמונה ויצביעו באפליקציה.

ראו שאלון מה נשמע לדוגמה: שיתוף חווית ילדות

עוד רעיון - שיתוף רעיונות

עוד רעיון - שיתוף רעיונות
  1. כל תלמיד ותלמידה בתורם מציעים למורה באחד מערוצי התקשורת שנקבעו מראש (טלפון, ווטסאפ, מייל וכד'), רעיון למשהו שכדאי שכולם ישתפו עם הכיתה כדי ליצור קרבה חברתית.
  2. המורה דנ/ה עם הילד/ה ברעיון וביחד הם חושבים מה מתאים לכיתה ובאיזה אופן ליישם זאת.
  3. המורה שולח/ת לכיתה במרחב הכיתתי (או בפלטפורמה דיגיטלית אחרת שנקבעה מראש), את ההצעה שהתלמיד/ה בחר/ה לטובת השיתוף הכיתתי במפגש הבא.
  4. את התמונות או הטקסטים לשיתוף יוכלו התלמידים לשלוח למורה מראש, לצרף בצ'ט, להראות למצלמה במפגש, או לשתף מסך (לפי החלטת המורה והתלמיד/ה שהציע/ה את הרעיון).

רעיונות לדוגמה:

  • שלחו תמונה של המקום האהוב עליכם בבית
  • הכנסו למפגש זום עם הפיג'מה האהובה עליכם
  • שלחו מתכון או תמונה של המאכל האהוב עליכם
  • השמיעו את השיר האהוב עליכם
  • למדו את הכיתה שיר או ריקוד

חברו סיפור בהמשכים: התלמיד/ה מתחיל/ה את המשפט הראשון וכל אחד בתורו ממשיך משפט.

עוד רעיון - לעל יסודי: קבלת החלטות משותפת

עוד רעיון - לעל יסודי: קבלת החלטות משותפת

למידה מרחוק היא הזדמנות לאפשר לתלמידים לחוש שאנחנו מתחשבים בדעתם במידת האפשר. ניצור דיאלוג אמיתי המשקף את הבעיות והצרכים הרלוונטיים לתקופה של למידה מרחוק, ניתן להם לחוש שדעתם נשמעת ונשתף אותם בגיבוש ההחלטה על משך הלמידה ומועדיה.

  1. ניצור שאלון באמצעות מנטימטר, Google Forms, מייקרוסופט Forms וכד'.
  2. נשלח לתלמידים קישור לשאלון ונבקש מהם לענות על שאלות ממוקדות. לדוגמה:
  • מתי אתם מעדיפים להיפגש? בבוקר או אחר הצהריים?
  • כיצד תעדיפו לקבל את החומר? מראש (כיתה הפוכה), או במהלך המפגש הסינכרוני?
  • מה אתם אוהבים או לא אוהבים בעבודה בקבוצות במפגש הסינכרוני?
  • איזה כלי דיגיטלי אתם הכי אוהבים?
  • האם אתם מעדיפים מפגש אחד של שעה, או לחלק את המפגש לשני חלקים עם הפסקה באמצע?
  1. נקרין או נשתף את תשובות התלמידים ונעודד דיון כיתתי. בהתאם לנושאים שעלו ולהחלטת הכיתה נערוך שינויים בנהלי הלמידה ונשקף לתלמידים את תרומתם לשינוי. לדוגמה: שינוי שעת המפגש מהבוקר לערב, בעקבות תוצאות השאלון לתלמידים בוגרים.

 

ראו דוגמה לשימוש ב-mentimeter בפעילות דומה, במהלך מפגש הדרכה למורים: שימוש בשאלת סקר במפגש סינכרוני (מדקה 2:21 עד דקה 08:08)

 

(מבוסס על דוגמה של המורה מוריה פלינט. ראו: צילום מסך של הפעילות)

עוד רעיון - סרטון מעורר השראה

עוד רעיון - סרטון מעורר השראה

במאגר סרטונים מעוררי השראה ניתן למצוא סרטונים שיכולים לשמש קדימון לשיח אישי או קבוצתי בנושאים

הקשורים לסוגיות אישיות או חברתיות כמו ניהול קונפליקטים, הבדלי מגדר, שיתוף פעולה בצוותים וכד'.

בדרך הוראה של כיתה הפוכה שולחים את הסרטון לתלמידים לפני השיעור ומבקשים מהם לצפות בו מראש, בצירוף שאלה או נקודה למחשבה.

דוגמה 1: הנייר המקומט

  1. לפני המפגש נבקש מהתלמידים לצפות בסרטון הנייר המקומט
  2. בתחילת המפגש נציג לתלמידים שאלות סקר הקשורות לסרטון.
    אפשר ליצור שאלון ב-מנטימטר או ב-Google Forms.

שאלות:

  • האם יצא לכם לקמט? להתקמט? גם וגם? (שאלת סקר)
  • כיצד ניתן להימנע מקימוט הנייר? (שאלה פתוחה)
  1. נציג את תוצאות שאלת הסקר ונערוך דיון עליה ועל התשובות האחרות.

דוגמה 2: שיתוף פעולה

  1. לפני המפגש נבקש מהתלמידים לצפות בסרטון שיתוף פעולה.
  2. בתחילת המפגש בזום או בוובקס נחלק את התלמידים לקבוצות בחדרים.
  3. בעקבות הצפייה בסרטון, נבקש מכל קבוצה לחשוב על אתגר הנובע מהלימודים, מבעיה אישית, מהסגר וכד', ולהציע פתרון המבוסס על שיתוף פעולה.

נחזיר את הקבוצות למליאה, וכל קבוצה תבחר נציג/ה שתספר על הפתרונות שמצאו בהשראת הסרטון.

עוד רעיון - מסיבת תה וירטואלית: מפגש חברתי

עוד רעיון - מסיבת תה וירטואלית: מפגש חברתי

בכל יום בשעה 17:00 (או בשעה ייעודית אחרת), מקיימים מפגש חברתי שהוא בגדר מפגש רשות. בחדר המפגש עצמו התלמידים משתפים, משוחחים ונפגשים עם המחנכ/ת. מומלץ להציע לתלמידים "להיכנס" למפגש עם משקה וכיבוד כדי לחזק את האווירה הטובה והלא-פורמלית.

אפשר גם - ליסודי: תעודות הוקרה

אפשר גם - ליסודי: תעודות הוקרה

בלמידה מרחוק אפשר ליצור תחושה מקרבת ומעצימה על ידי הוקרת התלמידים.

  1. נבקש מההורים לכתוב בכמה משפטים בווטסאפ האישי, על אירוע חיובי שהילד/ה היה/הייתה שותפ/ה לו בשבוע האחרון.
  2. נכתוב להורים על אירוע חיובי שהיה לנו עם הילד/ה, במטרה לעודד שיחה בין הורה לילד/ה על בסיס נקודה או חוויה טובה.
  3. ניצור מצגת בפורמט של תעודות הוקרה, נפתח WhatsApp Web על המחשב ונעתיק את הטקסטים של ההורים לתוך התעודות במצגת.
  4. נזמין את התלמידים למפגש סינכרוני ונציג את התעודות המורכבות מהטקסטים של ההורים. על פי גיל התלמידים, נקרא את הטקסטים במפגש או נציע להם לקרוא בקול רם.
  5. לאחר השיעור ניתן לשתף את התעודות באתר הבית ספרי.

(מבוסס על פיעלות של המורות רחל אביגד ונאווה בלישע. ראו סרטון: נקודה טובה)

אפשר גם - לעל-יסודי: סלפי היכרות – ענייני פנים

אפשר גם - לעל-יסודי: סלפי היכרות – ענייני פנים

בהשראת מדור "ענייני פנים" בעיתון הארץ

במדור ענייני פנים מצלמים פנים של דמות ידועה, המסמנת איברים בפנים שלה המזכירים לה תכונה או אירוע משמעותי. לדוגמה:

  • רננה רז על המצח: "אני זוכרת כל דבר. כל שיחה שניהלתי, כל פרט".
  • גורי אלפי על האף: "חוש הריח שלי חזק יותר משאר החושים. הוא אפילו חזק יותר מהמחשבה".
  • גורי אלפי על הפה: "כבר תקופה שאני לא אוכל עוף או בשר. לא רוצה לשתף פעולה עם תעשייה כל כך מרושעת ולא מוסרית".

התלמידים יצלמו את עצמם ב"סלפי", יתבוננו בעצמם ויתייחסו להיבטים שונים בהם  דרך איברי הפנים. את התובנות ישלחו למורה. תובנות לדוגמה:

  • עיניים: "אני אוהב להסתכל על הנוף וליהנות"
  • אוזניים: אנשים אומרים שיש לי שמיעה מוזיקלית טובה.
  • פה: אני זייפתי ועדיין מזייף ביטחון עצמי, אך זה עובד.
  • עיניים: הרבה פעמים אני מתוסכל שאני צריך להיות עם משקפיים.

(מבוסס על פעילות של המורה חגי גפן סיטון, תיכון הרב תחומי רמלה)

אפשר גם - העמקת הקשר באמצעות כלי דיגיטלי

אפשר גם - העמקת הקשר באמצעות כלי דיגיטלי

יש ילדים שקשה להם לשוחח באופן ישיר אבל ניתן לדובב אותם להיפתח לשיחה באמצעות משחק או יצירה.

בקשו מהתלמידים לענות על שאלה הקשורה בחיים שלהם באמצעות יצירה בכלי דיגיטלי. אפשרויות לדוגמה:

התלמידים ישלחו לכם קישור לתוצר שיהווה נקודת פתיחה לשיחה.

ראו: סרטון הדגמה והסבר על כלי הקלטה וקומיקס (עד דקה 26:00)

אפשר גם - שיחות אישיות באמצעות תמונות

אפשר גם - שיחות אישיות באמצעות תמונות
  1. קבעו לתלמידים שיחות אישיות בזום, בכל שבוע למספר תלמידים.
  2. שתפו לתלמידים על המסך מספר תמונות מתחומים שונים. שלבו בין תמונות מופשטות לתמונות קונקרטיות, וגוונו בצבעים ובנושאים שונים. (דוגמה לבחירת תמונות)
  3. בקשו מהתלמידים לבחור תמונה שהם אוהבים (או לא אוהבים) ופתחו שיחה:
  • מה אתם אוהבים בתמונה?
  • מדוע בחרתם דווקא אותה?
  • מה היא מזכירה לכם?
  • איזו תחושה היא מעבירה לכם?
  • איך אתם הייתם בוחרים לצלם או לצייר את התחושה הזו?
  • דוגמה לתמונות ושאלות: הקלפים של אמל

אופציה נוספת:

בקשו מהתלמידים לומר דבר מה חיובי על עצמם באמצעות תמונה והשתתפו גם אתם בשיח. לדוגמה: הציגו תמונה של גביע ושאלו: על מה מגיע לכם גביע השבוע?

תשובות לדוגמה:

המורה: אני מצליחה לשלב בין הבית להוראה ונהנית מזה למרות הקושי עם הילדים.

תלמיד: הצלחתי לא לקנא באחותי מתחילת השבוע.

תלמידה: הצלחתי להעסיק את עצמי ב...

 

(מבוסס על הפעילות: הקלפים של אמל – אמל מחרז פלאח, תיכון אלוג׳דאן כסרא סמיע)

ראו גם את הפרקטיקה: ניהול שיחה אישית עם תלמידים

טיפים

טיפים

חשוב לשמור על קשר רציף עם כל התלמידים גם בזמן למידה מרחוק בערוצי התקשורת הנוחים לכם.

מומלץ לערוך מדי פעם שיחה אישית באמצעות מצלמה (פייסטיים, גווגל מיט, זום וכד'), כך שיתאפשר לכם לראות את התלמיד/ה וכן לשתף ביחד תכנים ותמונות שיסייעו ביצירת התקשורת.

כדאי להיעזר גם בפרקטיקות ניהול שיחה אישית עם תלמידים, ו-מפגש מורה תלמיד/ה

חשוב לפתח שיח רגשי חיובי ולהשתתף בו גם כמורים ולתת דוגמאות להצלחות התלמיד/ה למרות קשיים הנובעים מהמצב.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

בניית בוט ייעודי ומותאם להערכה
לחסוך זמן בתהליכי הערכה, באמצעות בניית בוט ייעודי המותאם בדיוק לשיטת ההערכה שלכם.
"שלום שלום בלון אדום" - יצירת המשך חדש לסיפור
"הדמיון הוא המקום היחיד שבו הנשמה האנושית מרגישה בבית". טרנס מק'קנה
הוראה באמצעות חקר מקרה (Case Study Teaching)
פעילות של חקר מקרה (Case Study) מאפשרת לתלמידים להרגיש חלק מ"העולם האמיתי" ומגרה אותם לחפש מידע ולחשוב על רעיונות שיעזרו להם לפתור בעיות תוך גילוי סקרנות ועניין
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.