דלג אל

הצהרת נגישות

שיחה סביב שאלון אישי

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

שיחה אישית לביסוס יחסי קרבה ואכפתיות בין המורה לתלמידים ולהעמקת ההיכרות והשיתוף.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מדוע חשוב לקיים שיחות אישיות?

שיחות אישיות הן הזדמנות לקרבה, לביסוס קשר ולהעמקת היכרות. בשיחות האישיות התלמידים חשים מכובדים ועטופים, המורה חש/ה מבוגר משמעותי ונוכח, והקשר הבין-אישי מתעצם.

מה מיוחד בשיחה אישית סביב שאלון?

השאלון משמש כלי מתווך אשר מסייע הן לתלמיד/ה והן למורה:

  • לתלמיד/ה מסייע השאלון להתבטא ולשתף: בעזרת השאלות המנחות קל יותר לארגן את המחשבה, להתמקד ולהעלות נושאים.
  • למורה מסייע השאלון בהבניית השיחה, בהעברת מסר של פתיחות לנושאים מגוונים, ובהתכוונות לנושאים שחשובים למורה.

חשוב לזכור שהשאלון הוא כלי ולא מטרה. במפגש עם תלמיד או תלמידה שהשיחה עמם קולחת ומתרחקת מהשאלון, אפשר להניח את השאלון לרגע בצד ולהתמסר לנושא שהתלמיד/ה מביא/ה, שכן כנראה שזה הנושא החשוב מבחינתם.

ראו: עקרונות רכים לניהול שיחות עם תלמידים

וראו גם הפרקטיקה: ניהול שיחה אישית עם תלמידים

קלפי שאלות

  1. נכתוב מראש 10 שאלות או משפטים על גבי קלפים. לדוגמה:

שאלות

  • איך אני מרגיש/ה היום?
  • מקרה משמח/עצוב/מרגיז שקרה לי
  • חוג או פעילות שאני אוהב/ת
  • מה חדש במשפחה שלי/ביני לבין החברים שלי?
  • משהו שרציתי לבקש ממך, המורה...
  • מהם החלומות שלי? מהן הדאגות שלי?
  • איזו משאלה הייתי שמח/ה שתתגשם?
  • מה אני רוצה שכולם בכיתה ידעו עלי?

משפטי השלמה

  • הייתי רוצה שכולם ידעו ש...
  • הלוואי שהיית יודע/ת עלי ש...
  • כולם מכירים אותי בתור...
  • בבית הספר חשוב לי מאוד ש...
  • לפעמים בזמן השיעורים אני...
  • לפעמים בזמן ההפסקות אני...

ראו קלפי שאלות ומשפטים - גרסה להדפסה

  1. במהלך השיחה נציע לתלמיד/ה לבחור שאלה ולענות עליה,
    או לשלוף באופן אקראי קלף ולענות על השאלה שמופיעה בו.
  2. אם התלמידים משתפים בקושי או בצורך מסוים, נבדוק יחד איך הם רוצים שנסייע להם ונבסס השיחה על כך.

       אפשר גם להציע שכל אחד מאיתנו לסירוגין – המורה והתלמיד/ה – נבחר קלף ונענה על השאלות.

ראו גם: שאלות שתמיד רציתי לשאול: קלפים לניהול שיחה אישית, בתוך: בית ספר מתמיד, עמ' 99

עוד רעיון - שאלון מ-א' ועד ת'

עוד רעיון - שאלון מ-א' ועד ת'

בשאלון מ-א' ועד ת' התלמידים עונים על שאלות אישיות שנוגעות אליהם בכלל ואליהם בבית הספר בפרט.

השאלון מוגש לתלמידים בצורת 22 כרטיסיות שאלה. בכל כרטיסייה יש מקום לתשובה. לפני הפגישה המורה מדפיס/ה לכל תלמיד/ה את 22 הקלפים, ואוגדת אותם יחד לחוברת נאה.

בתום מילוי השאלון המורה והתלמיד/ה יושבים יחד ומשוחחים על התשובות.

מומלץ להעביר את השאלון פעמיים באותה שנה, בהפרש של מספר חודשים, כדי לזהות מגמות ונושאים שהסתדרו או שטרם נפתרו.

שאלון מ-א' ועד ת':

א. אהבה – את מה או את מי אני אוהב/ת בבית הספר?

ב. בעיה – עם איזו בעיה אני מתמודד/ת?

ג. גאון – משהו שלמדתי והבנתי ממש נהדר

ד. דאגה – מה או מי מדאיג אותי?

ה. הבטחה – מה אני מבטיח/ה לעצמי?

ו. ויכוח – משהו שאני חושב/ת שאני צודק/ת לגביו ושהאחרים טועים

ז. זיכרון – רגע שחוויתי בבית הספר ושארצה לזכור לתמיד

ח. חלום – איך הלימודים בבית הספר יכולים לסייע לי להגשים חלום?

ט. טוב – במה אני טוב/ה?

י. ילדים – מי החברים והחברות שלי?

כ. כושר – מה אני עושה כדי להיות חזק/ה ובכושר?

ל. לבד – מה אני מעדיפ/ה לעשות לבד?

מ. מחמאה – משהו נעים ומפרגן שאמרו לי בבית הספר

נ. נדיבות – משהו שעשיתי למען הזולת

ס. סקרנות  – תחום נוסף שהייתי רוצה ללמוד בבית הספר

ע. עניין – מהם תחומי העניין שלי?

פ. פלא – מה מעורר בי השראה והתפעלות?

צ. צער – משהו עצוב שקרה למישהו אחר והעציב גם אותי

ק. קשר – עם מי אני יוצר/ת קשר כשאני זקוק/ה לעזרה?

ר. רשת – בעיה שיש לי ושקשורה לרשת החברתית?

ש. שאלה – שאלה שרציתי לשאול את המורה ולא העזתי

ת. תודה – למי הייתי רוצה לומר תודה ועל מה?

עוד רעיון - ניהול שיחה סביב שאלון הממוקד בהצבת יעדים אישיים

עוד רעיון - ניהול שיחה סביב שאלון הממוקד בהצבת יעדים אישיים

כאשר רוצים שהילדים יובילו תהליך לקראת השגת יעד אישי, ניתן ליצור חוזה אישי שהתלמיד/ה מנסח/ת ומתחייב/ת אליו.

שלב א: הילד/ה מקבל/ת שאלון אישי ועונה עליו בליווי המורה במהלך מפגש אישי ביניהם. התשובות על השאלון יוצרות מעין "חוזה אישי" שהתלמיד/ה מתחייב/ת אליו –

  1. מהו השינוי שאני בוחר/ת להתמקד בו?
    הכוונה היא להגדיר יעד לתקופה הקרובה המנוסח במונחים חיוביים. למשל: לקדם חברות עם תלמיד/ה אחר/ת, להישאר מרוכז/ת בשיעור שלם, לפתור קונפליקט בהפסקה באמצעות שיח וכדומה.
    לדוגמה: תלמיד יכול להגדיר יעד חברתי כגון יצירת חברות משמעותית עם ילד מסוים בכיתה.
  2. כיצד איישם את הצעדים כדי להגיע ליעד?
    כתיבת תוכנית פעולה הכוללת מספר צעדים מוגבל (למשל 4 פעולות) וכן לוחות זמנים ברורים.
    בהמשך לדוגמה הנ"ל: בדרכי הפעולה התלמיד יגדיר צעדים כגון – להצטרף למשחק בו הילד משתתף, להזמין אותו למשחק בהפסקה, לשוחח עם הילד בטלפון בשעות אחה"צ או להזמין אותו אליו הביתה.
  3. מה או מי יעזור לי להגיע למטרה?
    מה יסייע לי להשיג את המטרה שהצבתי לעצמי, מי יעזור לי לזכור את התוכנית שלי וכדומה.
    דוגמה: הוא יכול לבחור חבר/ה אחר/ת שיכול/ה לעזור לו בחיבור עם אותו ילד שהוא מעוניין בחברתו, או לציין את המורה כמי שיכול/ה לעודד אותו להתקדם לפי התוכנית שקבע או לעזור לו ליצור שיח ראשוני.
  4. כיצד אדע שהגעתי ליעד?
    הערכה עצמית – תוך כמה זמן אבחן את ההתקדמות שלי? מה נוכל לראות כשהיעד יושג?
    דוגמה: בעוד חודש אבדוק בכמה הפסקות אני משחק עם אותו הילד וכמה פעמים נפגשנו למשחק משותף אחר הצהריים.

ראו: חוזה אישי - גרסה להדפסה

שלב ב: לאחר השיחה האישית בין המורה לתלמיד/ה, מומלץ שהתלמידים ישתפו את החוזה האישי שלהם גם עם גורמים רלוונטיים נוספים  – הורה, מורה מקצועי/ת, מנהל/ת – בהתאם ליעד שכל תלמיד/ה בחר/ה.

(מבוסס על כלי שנוצר על ידי בי"ס יסודי דקל, אשקלון)

אפשר גם

אפשר גם
  1. לקיים קשר קבוע ומתמשך באמצעות התכתבות במחברת קשר עם כלל התלמידים או עם תלמידים שחשים נוח יותר להתבטא בכתב.
  2. שאלון אישי לאיתור צורך – ניתן להעביר לתלמידי הכיתה שאלונים אישיים קצרים שיאפשרו למורה לזהות מי מהילדים זקוק לשיחות אישיות מעבר לשיחות השוטפות.

טיפים

טיפים

חשוב להקשיב, לשקף, למעט בשאלות הבהרה ובעיקר להביע אמפתיה. כדאי למצוא בכל שיחה את ההזדמנות לשאול שאלה ישירה: מה שלומך?

כדאי לציין בשיחה אם הבחנו במשהו שעובר על התלמיד/ה בתקופה האחרונה: אני רואה אותך ואת/ה חשוב/ה לי וזה בסדר לדבר איתי על זה.

אפשר להעניק לשיחות שם ייחודי שיהיה שגור בכיתה ויעניק להן נופך טקסי ("אני ואתם", "בארבע עיניים").

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

קיום אינטראקציה חיובית ומכבדת עם אנשים מתרבויות אחרות
מודעות לניגודים שעל רצף הציר התרבותי, עשויה לתרום לנטרול השיפוטיות. מודעות תרבותית גלובלית מקדמת גישה סובלנית וסקרנית כלפי שונות, ופתיחות והתעניינות בתרבויות...
הטלת ספק
ששת כובעי החשיבה של דה בונו, שגרת טען-תמוך-שאל, מה גורם לך לומר זאת? איפכא מסתברא – ועוד כלים שיעזרו לכם לעודד את התלמידים לחשוב באופן ביקורתי ולהטיל ספק
דיון דילמה
איך נשלב בלמידה התנסות בדילמה מוסרית – המציבה התנגשות בין שני ערכים ומשמשת בסיס לדיון ערכי – ונקדם חשיבה מוסרית בד בבד עם מתן אפשרות לביטוי אישי ולגיטימציה ל...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.