דלג אל

הצהרת נגישות

מרחב למידה דיגיטלי כיתתי

למאגר הפרקטיקות
  ניהול ההוראה והחינוך     תכנון ההוראה

מטרה

ארגון תכני ההוראה בסביבה דיגיטלית כיתתית וניהול הלמידה.

 

הצעות למהלך

הצעות למהלך

מהו מרחב למידה דיגיטלי כיתתי?
מרחב למידה דיגיטלי כיתתי הוא הזדמנות לזירה כיתתית בה המורה מפעיל את התלמידים במשימות באופן מגוון. קיימות שלוש זירות: גוגל קלאסרום, מחברת כיתה של מייקרוסופט ומוודל של משרד החינוך. המרחב הכיתתי הדיגיטלי מתאים לשילוב סרטונים, משחקים, קישורים וחומרי תרגול מותאמים להוראה דיפרנציאלית. כמו-כן, המרחב הדיגיטלי הופך את הקצאת המשימות לתלמידים, המעקב אחר התקדמותם ומתן משוב אישי לקל ונוח בהשוואה לדרכים המסורתיות.
המרחב הדיגיטלי מתאים להנגשת חומרי למידה לתלמידים בעלי צרכים מיוחדים כי הוא מאפשר הקלטה קולית, תרגום אוטומטי ועוד. המרחב הדיגיטלי מטפח אוריינות דיגיטלית של התלמידים באמצעות האפשרות לכתוב במסמכים משותפים ולבנות תוצרי ידע דיגיטליים שיתופיים.

צפו בסרטון להתרשמות ממורה שניסתה והצליחה.

הצעות למהלך

מה נדרש בשלב הראשון?
בשלב הראשון נארגן את התכנים שיעלו למרחב הדיגיטלי ונוודא שיש בכיתה עמדת מחשב למורה וחיבור לרשת האינטרנט. 

מה נדרש בשלב השני?

ניצור את סביבת הלמידה אליה נכניס תכני למידה.
תהליך יצירת המרחב תלוי במערכת ניהול הלמידה:
א. סביבת ענן קלאסרום של גוגל
צפו במפגש מקוון להיכרות עם העבודה בסביבת קלאסרום. התוודעו אל הכלים המגוונים בסביבת ההדרכה ליישומי גוגל והתרשמו מסיפורה של מורה שהתנסתה בסביבה זו בסרטון המקושר.

ב. סביבת ענן מייקרוסופט 365
צפו במפגש מקוון להיכרות עם סביבת מיקרוסופט 365. צפו בהנחיות להתקנה והעזרו בסרטוני הדרכה במהלך הקמת מרחב הלמידה הדיגיטלי.

ג. סביבת  Moodle של משרד החינוך
צפו במפגש המקוון. במהלך הקמת המרחב ניתן להיעזר בסרטוני ההדרכה לכל שלב בהקמה והפעלה. ובהנחיות המצורפות כאן.

שימו לב- האפשרות זמינה למורים בחטיבת הביניים ובחטיבה העליונה

 

עוד רעיון - ארגון תכנים

עוד רעיון - ארגון תכנים

יש לארגן את התכנים שיעלו למרחב הלמידה הכיתתית.
מרחב למידה דיגיטלי כולל בדרך כלל מספר מערכי שיעור.
תוכלו לקבל עותק של מערך שיעור מוכן או ליצור מערך שיעור חדש בעצמכם.

  1. מערכי שיעור מוכנים – ראו כאן מבחר דוגמאות להורדה וטעינה לסביבה הנבחרת:
  1. יצירת מערך שיעור בהרכבה עצמית מהמקורות הבאים:

דוגמאות מתחומי דעת

מערכות ניהול הלמידה המומלצות לבניית מרחב דיגיטלי כיתתי הן מוודל משרד החינוך, גוגל קלאסרום ומייקרוסופט 365.

הסטוריה חמ"ד: חקר תמ"ר בגוגל קלאסרום

  1. היכנסו לחשבון Google שלכם
  2. בתשע הנקודות בחרו Classroom
  3. לחצו על פלוס (+) ובחרו הצטרפות לכיתה
  4. הקלידו קוד הצטרפות 76pbzkv

שפה עברית חטיבת ביניים: במוודל משרד החינוך
הצטיידו בהזדהות אחידה שברשותכם 

מחברת דיגיטלית כיתתית מייקרוסופט 365– מטלת ביצוע- הורידו את הקובץ למחשבכם ופתחו אותו.

*מורה בבית-ספר שעובד עם מייקרוסופט 365 משלבת את המחברת בטימס (סביבה שיתופית לכיתה) או במחברת כיתתית בהן מופיעים תלמידיה.

עוד רעיון - יומן גוגל כיתתי

עוד רעיון - יומן גוגל כיתתי

הילדים יתנסו בניהול עצמי ויחוו הזדמנות לנצל משאב רלוונטי לטובת התארגנות אישית. בנוסף, הכיתה תחווה עבודת צוות כמו גם שיתופיות כיתתית, תוך התנסות בשימוש שיתופי ביומן. יש לשים לב שנדרשת נגישות של כל התלמידים למחשב, טלפון או טבלט. כדי לשמור על אחוות הקבוצה, מומלץ לא לשתף ביומן גורמים חיצוניים.

1. פותחים יומן כיתתי, מלמדים את הפונקציות המרכזיות ביומן: הכנסת אירוע חדש, קביעת תדירות, אירועים חוזרים, שליחת התראות, שיתוף חברים וכד'.

2. מתנסים ומחלקים אחריות בין התלמידים על הזנת ערכים ביומן. למשל:

  • ימי הולדת
  • טיולים
  • מבחנים
  • מסיבות בית ספריות
  • הגשת עבודות
  • חלוקת תעודות

3. מדי שבוע בשיעור המיועד לכך, מתבוננים יחד ביומן, מתכננים את עשרת הימים הקרובים או את השבוע הקרוב, יוצרים התראות ומוסיפים אירועים. למשל:

  • עבודה משותפת על דף עבודה לקראת המבחן במתמטיקה
  • הכנת קישוטים למסיבת כיתה
  • שגרת כתיבת ברכה או הכנת עוגה לקראת ימי הולדת

אפשר גם

אפשר גם

הסביבה הכיתתית הדיגיטלית מאפשרת:

  • לתת לתלמידים משימות כתיבת מסמכים שיתופיים או הכנת מצגות שיתופיות
  • להפיק דוחות של ביצוע משימות הלומדים
  • להשתמש בשאלונים מקוונים עתירי מדיה
  • לקדם דיונים כיתתיים בסביבה הדיגיטלית
  • לתרגל התקשרות באמצעות דוא"ל
  • לארגן את המשימות ביומן דיגיטלי
  • לנהל מידע אישי באחסון ענן
  • להעלות תמונות לאחסון בענן
  • להקליט לתלמידים הנחיות או טקסט
  • לייצר פוסטר שיתופי דיגיטלי
  • לארגן ולשמור תצלומים מאירועים כיתתיים ולשתפם
  • לערוך מידע שנאסף בחקר ולייצג את המידע באמצעות גרפים ואינפוגרפיקה
  • לקיים שיעור באופן סינכרוני
  • ליישם "כיתה הפוכה"
  • לנהל ימי למידה מקוונים בשגרה ובחירום

טיפים

טיפים

לפני שתתחילו לבנות את המרחב שלכם, מיינו את התכנים על-פי נושאי הלמידה, מאפייני הלומדים וסוגי התכנים והפעילויות.

חשוב גם לכלול פעילויות ותכנים אינטראקטיביים ברמות למידה שונות, משחקים דיגיטליים המאפשרים תרגול, יישומונים, סרטונים, ספר דיגיטלי וכדומה.

אפשר לתת לתלמידים משימות כתיבת מסמכים שיתופיים והכנת מצגות שיתופיות.

כדאי לעודד את התלמידים להשתמש בדוא"ל וביומן דיגיטלי כדי לפתח את תחושת העצמאות שלהם ולטפח מיומנויות דיגיטליות.

למורים בבית-הספר היסודי
את החומרים שאספתם העלו לאתר בית-הספר. בבתי-ספר בהם קיימת סביבת ענן מוסדית של גוגל או מייקרוסופט העלו את החומרים ליישום המתאים (גוגל קלאסרום, מחברת דיגיטלית או סביבת טימס של מייקרוסופט). ניתן להעזר ברכז התקשוב.

הסביבות הדיגיטליות מסייעות למורים בהפקת דוחות לכל תלמיד וגם לכיתה שלמה בלחיצת כפתור ובניהול מעקב אחר הגשת משימות בכיתה.

בימי למידה מקוונים שתערכו לאורך השנה תוכלו לנהל בתוך המרחב הדיגיטלי הכיתתי צ'אט ושיחות וידאו (שיעור מקוון סינכרוני) באמצעות יישומים ייעודיים כגון   סקייפ ו-hangout.

חשוב לשמור על מספר עקרונות בעיצוב המרחב הדיגיטלי הכיתתי:

  • בחרו גודל גופן קריא וצבע גופן כהה על רקע בהיר.
  • הוסיפו למרחב תמונות מזמינות 

במהלך עבודתנו נקפיד לשמור על חוקי זכויות יוצרים ועל על פרטיות המידע האישי של התלמידים בהתאם להנחיות משרד החינוך.
שמרו על בטיחות המידע של התלמידים ושלכם.

הקפידו על יציאה מסודרת מהחשבון האישי במחשב בכיתה, קבעו סיסמה חזקה, שמרו על הסיסמה שלכם והימנעו מלחיצה על קישורים חשודים.

כדאי לזכור

כדאי לזכור

משרד החינוך מציע למורים תמיכה, ליווי וסיוע בהקמת המרחב הדיגיטלי בסביבות שונות. לפניכם מגוון ערוצי תמיכה:

  1. מידע והדרכה בפורטל עובדי הוראה לפי סוג הסביבה: מודל, גוגל, מייקרוסופט
  2. מערך הדרכה בבתי-הספר במחוזות: רכזי תקשוב, מפקחי תקשוב 
  3. תמיכה בסביבת המוודל למורים - מרכז שירות ומידע ארצי בשיחת טלפון 6552*, בימים א-ה: 07:30-22:00 וביום שישי בשעות הבוקר
אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

תכנון למידה מרחוק רגישת מגדר
נמצא שבלמידה מרחוק תלמידות פעילות יותר מתלמידים, ורמות האינטראקציה הבין-אישית הגבוהות שלהן מביאות אותן לתוצאות ולהישגים גבוהים יותר. מה ניתן לעשות כדי לחדד א...
משוב מקדם למידה לחברים
איך נחזק את יכולתם של התלמידים לתת משוב חיובי זה לזה ולהדק את הקשרים ביניהם, כחלק מגיבוש הכיתה כקבוצה חברתית
אחזור וחיבור לידע קודם
למידה היא תהליך מעגלי שבו אנו מפתחים ומרחיבים את הידע הקודם שלנו, והידע החדש שאנו רוכשים משמש בתורו רקע לשלב הבא. איך ניצור את החיבור בין הידע הקיים לידע החד...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.