דלג אל

הצהרת נגישות

ציון ימי הולדת

למאגר הפרקטיקות
  מחוייבות לכל תלמיד ותלמידה     קשר מורה תלמיד/ה

מטרה

לחגוג יום הולדת ולחזק את הקשרים בין התלמיד/ה למורה ולחברים.

הצעות למהלך

הצעות למהלך

פרקטיקה זו עוסקת בציון ימי הולדת בכיתה. אך חשוב לזכור שיש לשוחח עם התלמידים בתחילת כל שנה גם על מסיבות ימי ההולדת שנחגגות לאחר שעות הלימודים – חשוב להזמין את כולם; חשוב להשתתף ביום הולדת של חבר/ה מהכיתה ולשמוח בשמחת הזולת ועוד.

ראו גם את הפרקטיקה: הבניית כללי כיתה

עם פתיחת השנה הכיתה תבחר ועדת ימי הולדת. המורה תעבוד עם חברי הוועדה וביחד יגבשו החלטה על האופן שבו יחגגו את ימי ההולדת בכיתה.
להלן מספר רעיונות:

  • לוח יומולדת
    תליית לוח קיר בכיתה שכותרתו:
    היום יומולדת ל.../חוגגים יומולדת ל...
    ביום ההולדת של כל אחד מחברי הכיתה, יוצמדו אל הלוח פתקיות צבעוניות (או גזירי נייר בצורות שונות כמו נרות, פרחים, סלסלות וכו'), וחברי הכיתה יכתבו ברכה בבוקר יום ההולדת לתלמיד החוגג.
    על המורה להקפיד לשים לב שהילדים כותבים רק דברים חיוביים.
    נציע לשניים-שלושה תלמידים מתנדבים לקרוא את הברכה שכתבו לתלמיד/ה החוגג/ת.
    אחד התלמידים חברי הוועדה יאסוף את כל הפתקים/פרחים ויגיש אותם כ"זר פרחים" מהכיתה.
  • דברי ברכה
    הקצאת מספר דקות בתחילת אחד השיעורים (עדיף שעת מחנך), כדי לפתוח בדברי ברכה קצרים שכתבו חברי הוועדה לתלמיד/ה החוגג/ת יום הולדת.
    אפשר להוסיף שי צנוע אחיד לכל תלמיד/ה שחוגג/ת.
  • ברכה דיגיטלית
    לחילופין ניתן לצלם או לסרוק את הברכות ולשלוח אותן בתוך "מעטפה מקושטת" במדיה הדיגיטלית: במייל, בווטסאפ, בפורום, באתר הכיתתי וכדומה.
  • הקדשה אישית
    אפשר לברך את התלמיד/ה החוגג/ת את יום ההולדת באמצעות: הקדשת שירים (למשל שיר עם שם הילד/ה), פתגמים או משפטי השראה המתאימים להם, סרטון שמקדישים להם וכן הלאה (למשל – חברי הוועדה יכולים לצלם מראש את ילדי הכיתה מברכים את ילד/ת היומולדת, ולהקרין כמצגת/סרטון).
  • פעילות כיתתית
    הוועדה יכולה להציע לקבוצת ילידי החודש לתכנן פעילות לכיתה ולהפעיל את חבריהם במשך כ-10 דק' על פי בחירתם בעזרת משחק, מצגת, חידון וכדומה.
  • הגרלת אחראי יום הולדת
    ניתן להחליט לערוך הגרלה בכיתה שבה כל ילד/ה מקבל/ת מעטפה סגורה עם שם של ילד/ה שהוא יהיה אחראי על החגיגה שלו/שלה. רצוי לפתוח את המעטפה רק בבית. כל ילד שאחראי על יום הולדת, יכול להיעזר בוועדת ימי ההולדת, כדי לבנות חגיגה שכוללת: ברכה בהפתעה מההורים, ברכה מהחברים בכיתה, מתנה קטנה שמכינים עבורו וכדומה.
  • יום הולדת לאנשי צוות ביה"ס
    הוועדה יכולה גם להתייחס לשאלה האם וכיצד יחגגו ימי הולדת לאנשי צוות בביה"ס, כגון שומר/ת, אב בית, מנקה, מזכיר/ה, מורים וכו'.
  • ימי הולדת בהתנדבות בקהילה
    אפשר לעניין את התלמידים בארגון ימי הולדת חברתיים – ארגון מסיבת בר/בת מצווה לילדים נזקקים, הפקת ימי הולדת לקשישים בדיור מוגן, לילדים מאושפזים בבתי חולים ועוד.

עוד רעיון - מפגש שוקו של בוקר

עוד רעיון - מפגש שוקו של בוקר

הזמנת החוגגים לשיח מלב אל לב.
המפגש מתקיים אחת לחודש  בין המורה לבין התלמידים החוגגים יום הולדת בחודש זה, בליווי שוקו ועוגיות. נושאים אפשריים למפגש:

  • חלומות ומשאלות
  • דברים שהייתי רוצה לעשות בשנה הבאה
  • הדבר הכי משמח שקרה לי בשנה החולפת.

תחתיות מעוטרות

אפשרות נוספת היא לפזר על השולחן תחתיות מעוטרות לספלי השוקו, כאשר על כל תחתית כתובה התחלה של משפט. למשל: 

  • חלום או משאלה שהייתי רוצה להגשים____________________
  • לכבוד יום הולדתי אני מאחל/ת לעצמי ש _____________________
  • הדבר הכי משמח שקרה לי בשנה החולפת הוא_______________

כל משתתפ/ת מוזמנ/ת לבחור תחתית שוקו מעוטרת, לצבוע ולקשט אותה ואף להשלים את המשפט.
אפשר לסיים בשיתוף בסבב שבו כל החוגגים משתפים עם חבריהם את האיחול או הברכה שכתבו לעצמם.

ראו: תחתיות מעוטרות - גרסה להדפסה בצבע ; גרסה להדפסה בשחור-לבן

עוד רעיון - ליסודי: כוכב עולה

עוד רעיון - ליסודי: כוכב עולה

המטרה העיקרית של הכלי היא ליצור הזדמנות לתלמידים לקבל משוב חיובי מצד חבריהם לכיתה, לחזק את קשרי החברות ובתוך כך גם להעמיק את ההיכרות של המורה עם התלמידים. שבוע יום ההולדת יכול להיות הזדמנות מוצלחת להתנסות זו (אם כי אפשר לעשות זאת גם בהקשרים אחרים אם רוצים – העיקר לשמור על "מסורת כיתתית" קבועה).  

הכלי מחייב את המורה לשמור על כללי האתיקה של הכיתה ולהזכיר אותם לתלמידים: כבוד הדדי, אמון, שיח לא-פוגעני וכדומה.
הכלי עוזר להכיר את הצדדים החזקים והחיוביים בתלמיד/ה ולהעצים אותם, ועשוי לעזור למורה לזהות גם מהן הנקודות הפחות חזקות בקשרים הקיימים בין התלמיד/ה לתלמידים אחרים.

  1. הכנה
  • מחליטים שבשבוע שבו ילד/ה חוגג/ת יום הולדת, הוא או היא יהיו "הכוכב העולה" של הכיתה, ובוחרים באיזו משבצת במערכת השעות הכיתתית הכי נכון לעשות את הפעילות (פתיחת שבוע, סיום שבוע, קבלת שבת, שעת חינוך וכד'). 
  • ראו: דף ברכה מעוצב - גרסה להדפסה.
  1. חלוקת דפי ברכה
    נחלק לתלמידים מספר דפים שיוגדרו כדפי ברכה מהחברים ל"כוכב העולה" של השבוע. הדבר יוצר אוטומטית הקשרים חיוביים ומעודד מחשבות חיוביות. ההנחיה לכיתה היא: עליכם לרשום דברים טובים שחוויתם עם ילד/ת היום הולדת ("הכוכב העולה") בכיתה, בבית ספר או מחוץ לבית ספר. כל תלמיד/ה כותב/ת משהו באחד מהכוכבים בדף ומעביר/ה הלאה. דוגמאות – על מה אפשר לכתוב:
  • פעילות שעשיתם  ביחד בכיתה או בהפסקה
  • מפגש שהיה ביניכם ונהניתם ממנו
  • ממה נהניתם יחד?
  • איחולים: מה הייתם מאחלים לעצמכם לעשות ביחד?
  • למה הייתם רוצים לעשות את הפעילות הזאת עם ילד/ת היום הולדת? למשל: כי הוא חבר טוב, כי היא מצחיקה, עוזר/ת, מכבד/ת אותי, כיף לשחק איתו וכדומה. 
  1. מילוי הדפים
    כשהתלמידים כותבים ברכות בדפי הכוכבים, חשוב לעבור ביניהם ולבדוק שאכן שומרים על כללי האתיקה של הכיתה כאמור לעיל, וכן לוודא שכל התלמידים כתבו ברכות – כל אחד על כוכב משלו.
  2. הענקת הברכות
    בסיום כתיבת הברכות, אפשר להציע למספר תלמידים להקריא בקול רם את הברכות שכתבו. נחזור במילים שלנו על המאפיינים והדברים החיוביים שנשמעו, נמחא כפיים לכוכב העולה ונעניק לו את כל דפי הברכות כמתנה מחברי הכיתה. 

אפשר גם - הפעלה כיתתית

אפשר גם - הפעלה כיתתית
  • מכתב או פתק אישי מהמורה לכל אחד מילדי החודש: המורה יכתוב נקודות חוזק של התלמיד/ה, יתייחס למקרה טוב שקרה לו עם התלמיד/ה במהלך השנה, יציין מקרים שבהם הילד/ה תרמ/ה לכיתה או לקהילה, יכתוב איחולים וכו'.
  • רעיונות נוספים לגן בדגש מוזיקלי; יום הולדת בריא.

טיפים

טיפים

כדאי להחליט בתחילת השנה האם נרצה לציין/לחגוג את יום ההולדת של כל ילד/ה בתאריך האישי או לחגוג אחת לחודש לכל ילידי אותו חודש. מומלץ להחליט זאת בשיתוף התלמידים.

ניתן להגיש את כרטיסי הברכה על גבי ציור המזכיר תחביב, כישרון או נקודות חוזקה של כל ילד/ה (כרטיס בצורת כדורגל/סל, כלי נגינה, חוברת ציור, מחשב).

חשוב שהמורה ידון עם התלמידים על החשיבות לשתף את כלל התלמידים במסיבות ימי הולדת שנחגגות אחר הצהריים. ראו גם את הפרקטיקה הבניית כללי כיתה.

אחלה שיעור
אם גם לכם יש הצעה לפרקטיקה מקורית שמציתה את הדמיון, מעשירה את הלמידה בכיתה ומקדמת הוראה איכותית
שלחו אלינו אותה!

 נא למלא שדה זה

אולי תתעניינו גם ב...

אתיקה בשימוש בבינה מלאכותית בכתיבת עבודות
לטפח את מסוגלותם של התלמידים והתלמידות להשתמש באופן אתי ומוסרי ביישומי בינה מלאכותית בעת ביצוע מטלות לימודיות.
תהליכי חקר במרחב דיגיטלי כיתתי
שימוש במרחב דיגיטלי כיתתי כדי לקיים למידת חקר ממושכת ומעמיקה, תורם להגברת המוטיבציה ללמידה ומאפשר גיוון והעשרה, כמו גם שיתופיות והנאה בלמידה
ייצוג וסנגור עצמי של תלמידים
שימוש במודל רקפ"ת ועוד רעיונות לשיפור יכולת התלמידים לייצג את עצמם ולסנגר על זכויותיהם כדי להעצים את תחושת המסוגלות שלהם ולעזור להם להצליח
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.