חפש ב:

הנחיות לצוותי חינוך בנושא נגיף הקורונה

הנחיות לצוותי חינוך בנושא נגיף הקורונה

לאור אירוע התפתחות נגיף הקורונה בישראל, משרד החינוך פרסם הנחיות מעודכנות, לרבות עקרונות שיח עם תלמידים בנושא הנגיף.

מנכ"ל משרד החינוך פרסם הנחיות והודעות בהקשר להמשך התמיכה החינוכית והטיפולית בקבוצות אלו והודיע על פתיחת קו סיוע לטובת תלמידים, מורים והורים. העיסוק הנרחב של הציבור בנושא וההתפתחויות האחרונות, עלולים לעורר חששות ושאלות בקרב תלמידים.

אנו פועלים מדי יום בהתאם להנחיות שאותן מפרסם משרד הבריאות.

קו פתוח

חזרה לראש הדף

משרד החינוך מפעיל קו פתוח לשיחות עם הורים ותלמידים: 1800-25-00-25, 073-3931111.

הקו מאויש על ידי מומחים להתמודדות במצבי לחץ וחירום מטעם השירות הפסיכולוגי ייעוצי.
הקו נותן מענה רגשי להתמודדות עם המצב ופועל בשעות 08:00 עד 19:00. 

הקו לא מספק מענה בנושאים בריאותיים (הנחיות בעניין הקורונה). בעניין זה יש לפנות למשרד הבריאות בטלפון 5400* או למוקד מד''א 101.

עקרונות לשיח עם תלמידים בנוגע לנגיף הקורונה

חזרה לראש הדף
עקרונות לשיח עם תלמידים בנוגע לנגיף הקורונה

א. אבחנה בין שמועות לעובדות

מומלץ לשאול את התלמידים מה ידוע להם ומה הם שמעו על נושא הקורונה.
בדרך זו יש לצוות החינוכי הזדמנות לעשות אבחנות בין שמועות לעובדות ולסייע לכולם לארגן את רצף העובדות. ארגון כזה נותן נקודות אחיזה והתחלה של תחושת שליטה. חשוב להסביר את הסכנה שבהעברת מידע לא מבוסס.

ב. מתן מידע

כדאי לתת מידע מדויק בהיר וקצר בלי להפחיד ובלי להוסיף "נבואות", או דאגות מוגזמות.
ההסברים צריכים להינתן באופן פשוט, רגוע ומרגיע וללא פרטים מיותרים. חשוב גם להימנע מדרמטיזציה ולחזק תחושות שייכות וביטחון.

ג. התאמת השיחה לגיל ההתפתחותי של הילדים וליכולות ההתמודדות שלהם עם המידע.

ד. ניהול השיחה

השיחה תיעשה עם מבוגר אחראי ומשמעותי לילדים. בדרך זו יש לנו שליטה על הפרשנות למציאות שמעוצבת אצל הילדים.
חשוב לזכור שהילדים מבינים את המציאות דרך המבוגרים המתווכים להם אותה.

ה. תשומת לב לילדים חרדים במיוחד

ילדים שונים (וגם מבוגרים) מגיבים בצורה שונה. חשוב לשדר אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים, אך גם להיות ערניים לילדים הזקוקים להתייחסות מיוחדת.
יש לגלות רגישות לשונות בין תלמידים ולקחת בחשבון את המאפיינים האישיים של כל אחד.

ו. תגובות רגשיות
צפויה קשת רחבה של תגובות: יהיו כאלה שיתנהגו כרגיל ויהיו שיגיבו בפחד, דאגה, הימנעויות, קשיי שינה ועוד. חשוב לדעת שכל קשת התגובות מוכרת ואפשרית.

ז. שמירה על השגרה
חשוב לשמור על שגרה היות ויש בה מסגרות חשיבה וחיים מוכרים ונורמליים שמהווים עוגן ונקודת אחיזה, גם כאשר יש חלקים של אי ודאות המעוררים חששות.

ח. מתן תפקידים
כדאי לכוון את הילדים לפעילות אקטיבית. מילוי משימות פשוטות ואף יזומות מסייע להחזרת תחושת ביטחון ושליטה.
לדוגמה: ניתן לתת לתלמידים לחקור את הנושא ולכתוב זהירות לכיתה, לדאוג שיש סבון ליד כל כיור, תורנות ניקיון.

ט. פנייה לעזרה
יש לזכור שבמקרים בהם ילד או ילדה מעוררים דאגה, יש לפנות להיוועצות בגורמים הרלוונטיים בביה"ס (יועצת, פסיכולוגית).

י. שמירה על קשר עם ההורים
חשוב לעדכן את ההורים באמצעי הזהירות שננקטו בביה"ס ולתת להם כתובת למקרה של שאלות.

> עקרונות לשיח עם תלמידים בנוגע לקורונה

הנחיות ומידע – משרד הבריאות

חזרה לראש הדף

איך תקטינו את הסיכוי להידבקות בנגיף הקורונה?
14 הנחיות ל-14 ימי בידוד - תמונה
> 14 הנחיות ל-14 ימי בידוד - סרטונים: עברית | אנגלית | ערבית | רוסית

בכל שאלה שקשורה לענייני בריאות יש להפנות למשרד הבריאות בטלפון *5400 או למוקד מד''א 101

corona

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.