חפש ב:

הנחיות לצוותי חינוך בנושא הקורונה- שנה"ל תשפ"א

הנחיות לצוותי חינוך בנושא הקורונה- שנה"ל תשפ"א

מוסדות הלימוד חוזרים לפעילות בצל נגיף הקורונה

כדי להגן על בריאותם של הילדים ושל סגל ההוראה ולהמשיך בשגרת הלימוד יש להקפיד על ההנחיות שמפרסם משרד החינוך

לשירותכם ריכוז נהלים עדכניים להתנהלות מוסדות החינוך בעת משבר הקורונה.

מתווים לפתיחת שנה"ל תשפ"א -  18.8.20

קו פתוח

חזרה לראש הדף

משרד החינוך

קו פתוח לשיחות עם הורים ותלמידים: 1800-25-00-25, 073-3931111.

הקו מאויש על ידי מומחים להתמודדות במצבי לחץ וחירום מטעם השירות הפסיכולוגי ייעוצי.
הקו נותן מענה רגשי להתמודדות עם המצב ופועל בין השעות 08:00-19:00. 

משרד הבריאות

קו פתוח בנושאים בריאותיים (הנחיות בעניין הקורונה)בטלפון 5400* או במוקד מד''א 101.

שיח רגשי עם התלמידים בנוגע לנגיף הקורונה

חזרה לראש הדף

א. אבחנה בין שמועות לעובדות

מומלץ לשאול את התלמידים מה ידוע להם ומה הם שמעו על נושא הקורונה.
בדרך זו יש לצוות החינוכי הזדמנות לעשות אבחנות בין שמועות לעובדות ולסייע לכולם לארגן את רצף העובדות. ארגון כזה נותן נקודות אחיזה והתחלה של תחושת שליטה. חשוב להסביר את הסכנה שבהעברת מידע לא מבוסס.

ב. מתן מידע

כדאי לתת מידע מדויק בהיר וקצר בלי להפחיד ובלי להוסיף "נבואות", או דאגות מוגזמות.
ההסברים צריכים להינתן באופן פשוט, רגוע ומרגיע וללא פרטים מיותרים. חשוב גם להימנע מדרמטיזציה ולחזק תחושות שייכות וביטחון.

ג. התאמת השיחה לגיל ההתפתחותי של הילדים וליכולות ההתמודדות שלהם עם המידע.

ד. ניהול השיחה

השיחה תיעשה עם מבוגר אחראי ומשמעותי לילדים. בדרך זו יש לנו שליטה על הפרשנות למציאות שמעוצבת אצל הילדים.
חשוב לזכור שהילדים מבינים את המציאות דרך המבוגרים המתווכים להם אותה.

ה. תשומת לב לילדים חרדים במיוחד

ילדים שונים (וגם מבוגרים) מגיבים בצורה שונה. חשוב לשדר אמון ביכולת ההתמודדות של הילדים, אך גם להיות ערניים לילדים הזקוקים להתייחסות מיוחדת.
יש לגלות רגישות לשונות בין תלמידים ולקחת בחשבון את המאפיינים האישיים של כל אחד.

ו. תגובות רגשיות
צפויה קשת רחבה של תגובות: יהיו כאלה שיתנהגו כרגיל ויהיו שיגיבו בפחד, דאגה, הימנעויות, קשיי שינה ועוד. חשוב לדעת שכל קשת התגובות מוכרת ואפשרית.

ז. שמירה על השגרה
חשוב לשמור על שגרה היות ויש בה מסגרות חשיבה וחיים מוכרים ונורמליים שמהווים עוגן ונקודת אחיזה, גם כאשר יש חלקים של אי ודאות המעוררים חששות.

ח. מתן תפקידים
כדאי לכוון את הילדים לפעילות אקטיבית. מילוי משימות פשוטות ואף יזומות מסייע להחזרת תחושת ביטחון ושליטה.
לדוגמה: ניתן לתת לתלמידים לחקור את הנושא ולכתוב זהירות לכיתה, לדאוג שיש סבון ליד כל כיור, תורנות ניקיון.

ט. פנייה לעזרה
יש לזכור שבמקרים בהם ילד או ילדה מעוררים דאגה, יש לפנות להיוועצות בגורמים הרלוונטיים בביה"ס (יועצת, פסיכולוגית).

י. שמירה על קשר עם ההורים
חשוב לעדכן את ההורים באמצעי הזהירות שננקטו בביה"ס ולתת להם כתובת למקרה של שאלות.

> עקרונות לשיח עם תלמידים בנוגע לקורונה

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.