שנת הלימודים תשפ"ב מוקדשת לתמיכה בחזרה ללמידה פנים אל פנים, בצל הקורונה. מאז שובם
של התלמידים לכיתות ולגנים עשו אנשי החינוך כל שלאל ידם על מנת לסייע לתלמידיהם: מפגשי
שיח רגשי, אישי וכיתתי אודות משימת החזרה ללמידה, תמיכה לימודית, תמיכה חברתית ועוד...
למרות כל המאמצים משימת החזרה ללמידה התגלתה כמשימה מורכבת לצוותי החינוך, להורים
ובעיקר לתלמידים. כולנו מבינים כי החזרה לסדר היום, ללמידה פנים אל פנים, למפגש החברתי
ולשהות מחוץ לבית דורשת מהתלמידים משאבי הסתגלות והתמודדות. רבים מקרב התלמידים
מצליחים לגייס כוחות, להתחבר לחוויית המסוגלות שפיתחו במהלך הלמידה מרחוק ולהתמסר לשגרה
המתחדשת, אחרים מתקשים לפלס את דרכם החברתית והלימודית.
מצוקת ההסתגלות היא קושי רגשי שלא אחת מאופיין גם בקושי התנהגותי ואכן, אנשי חינוך רבים
מדווחים על קשיי משמעת, בעיות התנהגות וגילויי אלימות בקרב תלמידים.
בתי הספר והגנים פועלים מתוך אמונה עמוקה בכוחם להיות מקום מיטיב ומחזק עבור התלמידים.
לצד תהליך ההסתגלות והתמיכה הרגשית והחברתית חשוב להקדיש זמן גם לחיזוק תחושת הקשר
והשייכות לארגון החינוכי ולריענון התקנון הבית ספרי והכיתתי.
בחודשים הקרובים יקדישו כל מוסדות החינוך זמן ומקום לפעולות חינוכיות שמטרותיהן: העמקת קשר
ותחושת שייכות, חיזוק מוגנות ומניעת אלימות במוסדות החינוך.
ראשיתו של המהלך ארוך הטווח החל ביום חמישי 2021.11.11 ,ז' כסלו תשפ"ב. בתאריך
זה הקדישו צוותי החינוך את יום הלימודים כולו, מתחילתו ועד סופו, כדי להעביר לתלמידינו מסר
ברור של מוגנות, גבולות וסדר למען הקהילה החינוכית שלנו ולטובת כל אחד ואחת מהם.
במהלך היום התנסו התלמידים, צוותי החינוך וההורים בפעילויות להגברת תחושת השייכות ולקידום
הקשר בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לצוות, במהלכים לחיזוק המוגנות ובפעולות למניעת
אלימות במרחב הפיזי ובמרחב המקוון.
מובילים מוגנות ושייכות במערכת החינוך
הצעות לשיעורים ופעילויות עם ילדי הגנים
- פשוט לשחק
לקט משחקים לילדי הגנים בדגש רגשי-חברתי להעמקת היכרות וקשר, להנאה וגיבוש.
עברית | ערבית - "מה עושים שכועסים?" - שיעור מוקלט, כישורי חיים
"מה קורה פה?! – אלימות- לא בבית ספרנו"
חינוך חברתי לחטיבת הביניים ושעת חינוך לחטיבה העליונה
על רקע עלייה חדה באירועי אלימות במערכת החינוך, המתבטאת באלימות פיזית, בוונדליזם, בחרמים, בבריונות
ברשת ועוד, החליטה הנהלת משרד החינוך לנקוט בכמה צעדים למיגור האלימות וללוות את בתי הספר
בהתמודדותם עם הנושא.
בין הסיבות לאירועים החריפים, אפשר למנות את משבר הקורונה על השפעותיו הרגשיות, החברתיות והפדגוגיות.
היקף המקרים, עוצמתם וחומרתם של אירועי האלימות האחרונים מחייבים את כל באי מערכת החינוך (הורים,
תלמידים, צווים חינוכיים, מחנכים ושותפים) לעצור, לבחון את המצב, להפיק לקחים, להציב קווים אדומים ולעודד
סולידריות, סובלנות וסבלנות בין אדם וחברו.
לצורך כך, הוחלט להכריז על יום חמישי, 11 בנובמבר 2021 ,ז' בכסלו תשפ"ב, כעל "יום עצירה". יום זה יוקדש
לשיח ולדיון בנוגע למאבק החשוב וההכרחי בתופעת האלימות במאמץ לבלום את אירועי האלימות.
המערך שלהלן הוא פרי יוזמה של אגף תכנים, תוכניות, הכשרה והשתלמויות ושל אגף חח"ק במינהל חברה ונוער.
הוא נועד לשמש מחנכים ותלמידים להעברת שיעורים סדנתיים להעמקת העיסוק בתופעת האלימות הגוברת
ובהשפעותיה. בערכה פעילויות, המאפשרות עיסוק בתופעת האלימות מנקודות מבט שונות, וכן שאלות מנחות
שמטרתן לאפשר דיון.
הנחת היסוד היא שדיון שקוף, מאפשר ופתוח בסוגיות חברתיות מורכבות יסייע להבנת המצוקות החברתיות
שהתלמידים והמורים מתמודדים עימן במערכת החינוך ויאפשר דיאלוג ליצירת מענים לטיפול בהן ולהפחתת
אגרסיות ואירועים שליליים.
פעילויות לתלמידים
- מבחר שאלות לדיון ולשיח - פעילות לפתיחת היום
- "איכפתומטר"
המשתתפים מדרגים בטבלת ה"איכפתומטר" אירועים של אלימות, מציגים את האירוע בפני חבריהם ודנים בשאלות המרכזיות שהתעוררו בעקבות האירוע. - יוצאים לעשייה חברתית
שלוש פעילויות לבחירה:
- אלימות זה לא מצחיק אותי - קמפיין כיתתי לעצירת תופעות של אלימות.
- הסכם: אין מקום לאלימות - ניסוח הסכם כיתתי על מערכת כללים לפעילות משותפת ללא אלימות.
- כי חייבים לעשות משהו - הצעות, יוזמות ורעיונות למיגור האלימות בקהילה, בבית הספר ובכיתה. - עוצרים את מעגל האלימות מדרש תמונה
- מבחר פעילויות לשיפור האקלים החינוכי ולמיגור האלימות
קישורים לפעילויות מהמאגר הלאומי לשעת חינוך של מינהל חברה ונוער וממרכז רבין. - תכניות והפעלות לצמצום האלימות - בשפה הערבית
מבחר הפעלות בשפה הערבית שנכתבו על ידי אגף החברה הערבית במינהל חברה ונוער, ואשר עוסקות בדרכים לצמצום האלימות בחברה.
חומרי עזר למורה
- מודל אקטואליה
המודל לעיסוק בנושאים אקטואליים פותח על ידי צוות אגף תכנים במינהל חברה ונוער ומבוסס על עקרונות הלמידה המשמעותית: ערך, מעורבות ורלוונטיות. המודל מורכב משלבים, כאשר לכל שלב יש מטרות ומוצעות מתודות לפעילות וכן עקרונות להנחייה. - הצעות לאקטיביזם חברתי
ניסוח כללים, בחינה מחודשת של התקנון, יצירת קמפיין ועוד
תכנים להורים
- מכתב להורים- עברית | ערבית
- מעגלי שיח הורים -תלמידים- עברית | ערבית | אוכלוסיות תלמידים שוני צרכים