חפש ב:

מובילים מוגנות ושייכות במערכת החינוך

מובילים מוגנות ושייכות במערכת החינוך

שנת הלימודים תשפ"ב מוקדשת לתמיכה בחזרה ללמידה פנים אל פנים, בצל הקורונה. מאז שובם
של התלמידים לכיתות ולגנים עשו אנשי החינוך כל שלאל ידם על מנת לסייע לתלמידיהם: מפגשי
שיח רגשי, אישי וכיתתי אודות משימת החזרה ללמידה, תמיכה לימודית, תמיכה חברתית ועוד...
למרות כל המאמצים משימת החזרה ללמידה התגלתה כמשימה מורכבת לצוותי החינוך, להורים
ובעיקר לתלמידים. כולנו מבינים כי החזרה לסדר היום, ללמידה פנים אל פנים, למפגש החברתי
ולשהות מחוץ לבית דורשת מהתלמידים משאבי הסתגלות והתמודדות. רבים מקרב התלמידים
מצליחים לגייס כוחות, להתחבר לחוויית המסוגלות שפיתחו במהלך הלמידה מרחוק ולהתמסר לשגרה
המתחדשת, אחרים מתקשים לפלס את דרכם החברתית והלימודית.
מצוקת ההסתגלות היא קושי רגשי שלא אחת מאופיין גם בקושי התנהגותי ואכן, אנשי חינוך רבים
מדווחים על קשיי משמעת, בעיות התנהגות וגילויי אלימות בקרב תלמידים.
בתי הספר והגנים פועלים מתוך אמונה עמוקה בכוחם להיות מקום מיטיב ומחזק עבור התלמידים.
לצד תהליך ההסתגלות והתמיכה הרגשית והחברתית חשוב להקדיש זמן גם לחיזוק תחושת הקשר
והשייכות לארגון החינוכי ולריענון התקנון הבית ספרי והכיתתי.
בחודשים הקרובים יקדישו כל מוסדות החינוך זמן ומקום לפעולות חינוכיות שמטרותיהן: העמקת קשר
ותחושת שייכות, חיזוק מוגנות ומניעת אלימות במוסדות החינוך.
ראשיתו של המהלך ארוך הטווח החל ביום חמישי 2021.11.11 ,ז' כסלו תשפ"ב. בתאריך
זה הקדישו צוותי החינוך את יום הלימודים כולו, מתחילתו ועד סופו, כדי להעביר לתלמידינו מסר
ברור של מוגנות, גבולות וסדר למען הקהילה החינוכית שלנו ולטובת כל אחד ואחת מהם.
במהלך היום התנסו התלמידים, צוותי החינוך וההורים בפעילויות להגברת תחושת השייכות ולקידום
הקשר בין התלמידים לבין עצמם ובין התלמידים לצוות, במהלכים לחיזוק המוגנות ובפעולות למניעת
אלימות במרחב הפיזי ובמרחב המקוון.

חזרה לראש הדף

הצעות לשיעורים ופעילויות עם ילדי הגנים

הצעות לשיעורים ופעילויות עם ילדי הגנים
חזרה לראש הדף

"מה קורה פה?! – אלימות- לא בבית ספרנו"

חינוך חברתי לחטיבת הביניים ושעת חינוך לחטיבה העליונה

על רקע עלייה חדה באירועי אלימות במערכת החינוך, המתבטאת באלימות פיזית, בוונדליזם, בחרמים, בבריונות
ברשת ועוד, החליטה הנהלת משרד החינוך לנקוט בכמה צעדים למיגור האלימות וללוות את בתי הספר
בהתמודדותם עם הנושא.
בין הסיבות לאירועים החריפים, אפשר למנות את משבר הקורונה על השפעותיו הרגשיות, החברתיות והפדגוגיות.
היקף המקרים, עוצמתם וחומרתם של אירועי האלימות האחרונים מחייבים את כל באי מערכת החינוך (הורים,
תלמידים, צווים חינוכיים, מחנכים ושותפים) לעצור, לבחון את המצב, להפיק לקחים, להציב קווים אדומים ולעודד
סולידריות, סובלנות וסבלנות בין אדם וחברו.
לצורך כך, הוחלט להכריז על יום חמישי, 11 בנובמבר 2021 ,ז' בכסלו תשפ"ב, כעל "יום עצירה". יום זה יוקדש
לשיח ולדיון בנוגע למאבק החשוב וההכרחי בתופעת האלימות במאמץ לבלום את אירועי האלימות.
המערך שלהלן הוא פרי יוזמה של אגף תכנים, תוכניות, הכשרה והשתלמויות ושל אגף חח"ק במינהל חברה ונוער.
הוא נועד לשמש מחנכים ותלמידים להעברת שיעורים סדנתיים להעמקת העיסוק בתופעת האלימות הגוברת
ובהשפעותיה. בערכה פעילויות, המאפשרות עיסוק בתופעת האלימות מנקודות מבט שונות, וכן שאלות מנחות
שמטרתן לאפשר דיון.
הנחת היסוד היא שדיון שקוף, מאפשר ופתוח בסוגיות חברתיות מורכבות יסייע להבנת המצוקות החברתיות
שהתלמידים והמורים מתמודדים עימן במערכת החינוך ויאפשר דיאלוג ליצירת מענים לטיפול בהן ולהפחתת
אגרסיות ואירועים שליליים.

פעילויות לתלמידים

חומרי עזר למורה

  • מודל אקטואליה
    המודל לעיסוק בנושאים אקטואליים פותח על ידי צוות אגף תכנים במינהל חברה ונוער ומבוסס על עקרונות הלמידה המשמעותית: ערך, מעורבות ורלוונטיות. המודל מורכב משלבים, כאשר לכל שלב יש מטרות ומוצעות מתודות לפעילות וכן עקרונות להנחייה.
  • הצעות לאקטיביזם חברתי
    ניסוח כללים, בחינה מחודשת של התקנון, יצירת קמפיין ועוד
חזרה לראש הדף

תכנים להורים

תכנים להורים

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.