חפש ב:

שבוע מערכת החינוך למניעת פגיעות מיניות

שבוע מערכת החינוך למניעת פגיעות מיניות

"ובמקום שאין אנשים, השתדל להיות איש".
(מסכת אבות)
אנו רואים חשיבות חינוכית וערכית מדרגה ראשונה לחיזוק יכולתם של ילדים ומתבגרים, לפעול כשומרי סף עבור חבריהם שנקלעו למצבים של סיכון ופגיעה, ולהפוך מ"עומדים מהצד" (Bystanders (ל"עומדים לצד", היינו לשומרי סף (Upstanders).
השנה בחרנו להפנות את הזרקור אליהם, במטרה לחזק בהם את היכולת להבין את מקומם המשמעותי כשומרי סף. במהלך שבוע המערכת ננהל עם תלמידינו שיח רלוונטי שיכבד את התלבטויותיהם וייתן תוקף למורכבות הרגשית והחברתית שבבסיס ההתלבטות. שיח רלוונטי שיזכיר להם ש"אדם לאדם – אדם". נעניק להם כלים מעשיים לעצירת פגיעה של חבריהם בחבריהם, ונחזק בהם את תחושת המסוגלות לבצע זאת באופן מעשי מבלי להיפגע בעצמם.

ילדים בשביל ילדים (גני ילדים)

חזרה לראש הדף
ילדים בשביל ילדים (גני ילדים)

טיפוח מיניות בריאה ומניעת פגיעה בגיל הרך הוא אחד המרכיבים בקידום אקלים חינוכי רגשי וחברתי מוגן.
בפעילות הצעה למפגשים המבוססים על התפיסה לפיתוח מיומנויות חברתיות רגשיות של גילויי אמפתיה ואכפתיות, רגישות לזולת, עזרה לחבר, מודעות עצמית, ביטחון ועוד.
המפגשים מתאימים לחינוך הרגיל ולחינוך המיוחד, במגזרים השונים.
הגננת תפגיש את הילדים עם מצבים ואירועים מחיי הגן ועולמם של הילדים. בעזרת סיפורי "בארץ איכפת לי".
הילדים יכירו את דמויות "ארנבוני אכפת לי" ויתרגלו עמדה של רגישות כלפי החבר ונקיטת פעולה חברתית של התחשבות ועזרה הדדית. בהנחת יסודות רגשיים של ""עמידה לצד חבר"" אנו מעודדים את הילדים להגיש עזרה למעורבים בסיטואציה, מתוך הבנה, שגם ילד שטעה ופגע בחבר זקוק לעזרה כדי להבין את הטעות, בעזרת הגננת ילמד התנהגויות פרו חברתיות.
בעזרת הארנבונים, הילדים הרכים לומדים להתבונן ולהתעניין בחבריהם במבט חם ומתחשב ולשאול את עצמם – מה קרה לחבר שלי, האם הוא זקוק לעזרה?
ועל פנייה למבוגר בבקשת עזרה – מתוך אמון ותקווה שתמיד יהיה מי שיעזור.

"חיישנית הבטן" - מרגישים ובוחרים לעזור (כיתות א-ג)

חזרה לראש הדף
חיישנית הבטן

בגיל הצעיר ילדים חוקרים את סביבתם הקרובה ולומדים להכיר אותה במידה רבה דרך החושים.

התוכנית "חיישנית הבטן" מזמינה את הילדים להיעזר בכל החושים בתשומת לב מרבית, על מנת ללמוד ולהכיר מה קורה גם בסביבתם החברתית הקרובה ובמיוחד במצבים של התנהגות מינית לא מותאמת.

דרך דמותה של חיישנית הבטן לומדים הילדים לתכלל את המידע שאספו ולזהות שמידע זה מעיד על מצוקה או פגיעה באחר לדוגמא: פגיעה בפרטיות, כניסה למרחב האישי ועוד.

בשלב האחרון הילדים יתנסו בתרגול דרכי תגובה עוזרת במצבים שונים של התנהגות מינית לא מותאמת אשר קיימת לא פעם בעולם הילדים. 

מגלים אחריות - עומדים לצד ולא מהצד (כיתות ד-ו)

חזרה לראש הדף
מגלים אחריות - עומדים לצד ולא מהצד

הפעילות עוסקת בנושאים הבאים:

  1. זיהוי אירועים שעלולים להתפתח לפגיעה אפשרית בחבר.
  2. העמקת המודעות לתפקידם המיוחד והמשמעותי של חברים כשומרי סף: גילוי אחריות לחברים כחלק מחברות טובה.
  3. חיזוק ההבנה שחברים יכולים להתערב לטובת חבריהם בכמה נקודות זמן והיכרות עם מגוון תגובות אפשריות להתערבות למען חבר שנקלע לקושי. 

ערבים זה לזה ומגלים אחריות (כיתות ד-ו)

חזרה לראש הדף
ערבים זה לזה ומגלים אחריות

מקדישים זמן למחשבה ולשיחה אודות השאלה: כיצד נוכל למנוע את תופעת הפגיעה במוגנות האישית?
בשיעור נתמקד ביכולת של בנים ובנות לעזור במצבי פגיעה שמתרחשים בין ילדים כשהחברים עדים למצב או יודעים על הפגיעה. 

חברים כשומרי סף באירועי פגיעה מינית (כיתות ז-ט)

חזרה לראש הדף
חברים כשומרי סף באירועי פגיעה מינית

בשיעורים אלה נרצה לפגוש את המתבגרים בצומת קבלת ההחלטות, מתוך הבנה שהתערבותם קריטית עד כדי עצירת הפגיעה או מניעתה, אבל גם תוך הבנת הלבטים שלהם והסערה הרגשית בה הם מצויים.
עלינו לטפח את תחושת המסוגלות של קבוצת השווים, מתוך שנזמין אותם לדון בסוגיות ובקשיים שעלולים לצוץ בדרך ולתת בידיהם כלים של ממש להתמודדות עם קשיים אלה במטרה לחזק את היכולת להתערבות בפועל.
השיעורים המצורפים עוסקים בפיתוח מיומנויות ההתערבות של תלמידים כשומרי סף. ניתן להקדים ולעסוק בנושא "ההטרדה המינית" (היכרות עם החוק וזיהוי אירועי פגיעה).

ערבים זה לזה – עומדים לצד ולא מהצד (כיתות ז-ט)

חזרה לראש הדף
ערבים זה לזה – עומדים לצד ולא מהצד

בכל שנה אנו מקדישים את שבוע המערכת לסוגיות הקשורות למניעת פגיעה מינית.
פגיעה מינית כוללת מנעד רחב של התנהגויות כדוגמת: הערות מילוליות, נגיעות, התייחסות למיניות של אדם במציאות הפיסית והמקוונת, מגע ללא הסכמה ופגיעה קבוצתית.
מתבגרים נמצאים לעיתים בעמדה של עדים באירועי פגיעה מינית המתרחשים בקרב בני גילם.
במצבים אלה הם עלולים להימצא בצומת מורכב של קבלת החלטות, ללא תחושת מסוגלות להתערבות יעילה, ללא כלים, כשהם חוששים להיפגע באופן אישי.
יחד עם זאת, לקבוצת השווים בגיל ההתבגרות, השפעה רחבה ומשמעותית על ההתנהגות של חבריהם, לפעמים אף יותר מזו של המבוגרים.
בפעילות זו נרצה לפגוש אותם בצומת קבלת ההחלטות, מתוך הבנה שהתערבותם קריטית עד כדי עצירת הפגיעה או מניעתה, אבל גם תוך הבנת הלבטים שלהם והסערה הרגשית בה הם נמצאים.
לכן, ישנה חשיבות רבה לטפח ולהעצים את תחושת המסוגלות של קבוצת השווים, לדון בסוגיות ובקשיים שעלולים לצוץ בדרך, ולתת בידיהם כלים של ממש להתמודדות עם קשיים אלה במטרה לחזק את היכולת להתערבות בפועל.
השיעורים המצורפים עוסקים בפיתוח מיומנויות ההתערבות של תלמידים כשומרי סף . ניתן להקדים ולעסוק בנושא ההטרדה המינית בעזרת חומרים הנמצאים באתר שפינ"ט.

חברים כשומרי סף באירועי פגיעה מינית (כיתות י-יב)

חזרה לראש הדף
חברים כשומרי סף באירועי פגיעה מינית (כיתות י-יב)

בשיעורים אלה נרצה לפגוש את המתבגרים בצומת קבלת ההחלטות, מתוך הבנה שהתערבותם קריטית עד כדי עצירת הפגיעה או מניעתה, אבל גם תוך הבנת הלבטים שלהם והסערה הרגשית בה הם מצויים. 
עלינו לטפח את תחושת המסוגלות של קבוצת השווים, מתוך שנזמין אותם לדון בסוגיות ובקשיים שעלולים לצוץ בדרך ולתת בידיהם כלים של ממש להתמודדות עם קשיים אלה במטרה לחזק את היכולת להתערבות בפועל.
השיעורים המצורפים עוסקים בפיתוח מיומנויות ההתערבות של תלמידים כשומרי סף. ניתן להקדים ולעסוק בנושא "ההטרדה המינית" (היכרות עם החוק וזיהוי אירועי פגיעה).

ערבים זה לזה – עומדים לצד ולא מהצד (כיתות י-יב)

חזרה לראש הדף
ערבים זה לזה – עומדים לצד ולא מהצד (כיתות י-יב)

בכל שנה אנו מקדישים את שבוע המערכת לסוגיות הקשורות למניעת פגיעה מינית. 
פגיעה מינית כוללת מנעד רחב של התנהגויות כדוגמת: הערות מילוליות, נגיעות, התייחסות למיניות של אדם במציאות הפיסית והמקוונת, מגע ללא הסכמה ופגיעה קבוצתית.
מתבגרים נמצאים לעיתים בעמדה של עדים באירועי פגיעה מינית המתרחשים בקרב בני גילם. 
במצבים אלה הם עלולים להימצא בצומת מורכב של קבלת החלטות, ללא תחושת מסוגלות להתערבות יעילה, ללא כלים, כשהם חוששים להיפגע באופן אישי.
יחד עם זאת, לקבוצת השווים בגיל ההתבגרות, השפעה רחבה ומשמעותית על ההתנהגות של חבריהם, לפעמים אף יותר מזו של המבוגרים.
בפעילות זו נרצה לפגוש אותם בצומת קבלת ההחלטות, מתוך הבנה שהתערבותם קריטית עד כדי עצירת הפגיעה או מניעתה, אבל גם תוך הבנת הלבטים שלהם והסערה הרגשית בה הם נמצאים.
לכן, ישנה חשיבות רבה לטפח ולהעצים את תחושת המסוגלות של קבוצת השווים, לדון בסוגיות ובקשיים שעלולים לצוץ בדרך, ולתת בידיהם כלים של ממש להתמודדות עם קשיים אלה במטרה לחזק את היכולת להתערבות בפועל.
השיעורים המצורפים עוסקים בפיתוח מיומנויות ההתערבות של תלמידים כשומרי סף . ניתן להקדים ולעסוק בנושא ההטרדה המינית בעזרת חומרים הנמצאים באתר שפינ"ט.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.