דלג אל

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת - "מתחברים על בטוח" 13.2.2021

כבכל שנה אנו מציינים בחודש פברואר את השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת.

שבוע זה הוא חלק מהתוכנית השנתית "חיים ברשת" ומהתוכנית "כישורי חיים" – קידום התנהלות מיטבית ברשת ומניעת פגיעה.

השנה נבחר הנושא הלאומי "מתחברים על בטוח", בשיתוף משרד החינוך והמטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת 105. חשוב שנדגיש בפני תלמידינו במהלך השבוע הלאומי כי הרשת היא עוגן לשמירה על חיבורים וחברויות ונעודד אותם לשמור על קרבה חברתית, גם אם מרחוק, ולפתוח את חדרי ליבם. עם זאת, ננחה אותם כיצד להתנהל נכון ברשת, התנהלות מוגנת בטוחה ורגישה כלפי עצמם וכלפי אחרים.

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת: עברית | ערבית

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

שבוע גלישה בטוחה באקדמיה ברשת

שבוע גלישה בטוחה באקדמיה ברשת

הפעילות כוללת שידורים חיים, מפגשים מקוונים ושיעורים מוקלטים העוסקים בחיזוק נורמות וערכים של גלישה בטוחה וראויה ובבטיחות בעת שימוש ברשת.

התלמידים ירכשו כלים לשמירה על הפרטיות של ה"אני" והאחר לצד ידע ומיומנויות להתמודדות במקרה של פגיעה, בדגש על תקשורת חיובית ומכבדת, פיתוח חוסן, מניעת מקרי פגיעה ומצבי סיכון.

חזרה לראש הדף

כישורי חיים

חזרה לראש הדף

מתחברים על בטוח עם ילדי גן

מסמכי מדיניות

1. שמירת פרטיות הילדים ברשת האינטרנט
> חשוב להימנע מחשיפת פרטים אישיים מזהים של הילדים והמשפחות כגון: תעודת זהות, מספרי טלפון של הורים, כתובת מגורים ועוד
> מומלץ להימנע מהעלאת צילומים של ילדי הגן לרשת האינטרנט, במידת הצורך יש להחתים את הורי הגן על טופס צילום והעלאת תצלומים לרשת אינטרנט (ראו חוזר מנכ"ל).
2. תנאי שימוש הוגן ביצירות* למטרות הוראה
מידע על שמירת זכויות יוצרים במרחב הפדגוגי וקישור בעת שימוש בחומרים באופן ציבורי ופתוח,
וקישור לחוזר מנכ"ל המלא שימוש הוגן ביצירות המוגנות בזכות יוצרים.

3. מוגנות ואבטחת מידע במרחב המקוון סינכרוני
עלון משרד החינוך לכללי מוגנות ובטיחות בעת שימוש במרחבי למידה מקוונים בלמידה משולבת ולמידה מרחוק.

4. צפייה בטוחה בסרטוני YOUTUBE
רשת האינטרנט מציעה לנו סרטים רבים שיכולים לשמש בהוראה  ולמידה, כגירוי, כחקר ולהנאה.יחד עם זאת שימוש בסרטונים אלו צריך להיעשות תוך הגנה ושמירה על הילדים מעומס, פרסומות ותכנים לא ראויים. רוב הסרטונים מוצגים במאגר יוטיוב. סביבת יוטיוב מציעה לנו לראות סרטון אחד ובו בזמן להציע לנו גם סרטים נוספים. עומס המידע  המוצג לנו ברגע אחר הוא רב מאוד.  בקישורים ניתן למצוא סביבות שמאפשרות צפייה בטוחה, ללא פרסומות ולהשתמש בהן בהקרנת הסרטונים בגן ואף להמליץ להורים.
למידע על אפליקציית YouTube Kids
> קישור לסביבה VideoLink
> הדרכה לגננות על שימוש בסביבת VideoLink

5. להרחבה לאגרת של משרד החינוך לצוותים חינוכיים לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת
האגרת כוללת מגוון רחב של מערכים לעבודה עם תלמידים בגילאים השונים ובהתאם לחברות השונות. בנוסף, ניתן למצוא באגרת תכנים להכשרת צוותי חינוך וכן תכנים ופעילויות בשיתוף ההורים. האגרת תעלה לאתר שפ"ינט תחת "מלבן על סדר היום" בהמשך הערב. בתי הספר מוזמנים להירשם להרצאות המומחים שתתקיימנה במהלך השבוע. תודה למנהלות אגפי הגיל על השותפות.

המלצות לצוותים חינוכיים

1. הקפדה על בטיחות הילדים ברשת
> יש למקם את המכשירים הדיגיטליים בחללים פתוחים המאפשרים קשר עין והשגחה על פעילות הילד. תפקיד המבוגר להשגיח באופן קבוע על פעילות הילד ולתווך במידת הצורך.
> מומלץ למנוע גישה ישירה לאינטרנט ממסך הבית של המכשיר הדיגיטלי
> למבוגר תפקיד חשוב בהדגמת שימוש הולם, בטוח ואתי במדיה דיגיטלית
> מומלץ כבר מגיל הגן לשוחח עם הילדים על הסכנות הקיימות ברשת. חשוב להעביר מסר ברור שאין למסור מידע אישי לאחרים, אם בזמן הגלישה מופיע על המסך משהו לא מוכר, על הילדים להפסיק את הפעילות ולפנות מיד למבוגר.
2. חינוך לאתיקה והתנהגות נאותה ברשת
כבר מהגיל הצעיר חשוב:
> לחנך לשמירה על זכויות יוצרים. לדוגמה ,לא פוגעים או משתמשים ללא רשות בעבודה של חבר שנעשתה באותו מחשב
> לחנך לשמירה על אתיקה בקבוצת ה-WhatsApp של הגן, לדוגמה לא שולחים הודעות לא רלוונטיות או כאלה שפוגעות באחר ועוד
> לחנך על כללי התנהגות במרחב הווירטואלי הציבורי לדוגמה במפגשי Zoom מגיעים בלבוש הולם, מכבדים את החברים בפתיחת מצלמת וידאו, שומרים על מיקרופון כבוי ומפעילים רק במידת הצורך ועוד.

3. שמירה על בריאות הילדים
> מומלץ להגביל את זמן הפעילות הרצופה מול המסך. ההמלצה לגיל הגן (3-6) היא שהזמן הרצוף לא יעלה על 10-20 דקות וזמן המסך היומי לא יעלה על שעה אחת
> מומלץ להימנע משימוש פסיבי בכל סוגי המסכים (כגון השארת מסך "דולק" ללא משמעות ספציפית מסויימת).
> מומלץ להימנע משימוש במסכים בעת ארוחות ולפני השינה
להרחבה מדיה בגיל הרך - נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית (2014)

4. בחירת תוכן ופעילויות דיגיטליות עבור ילדים בגיל הגן:
> בחירת פעילויות עם תוכן לימודי-חינוכי, השימוש בכלים דיגיטליים חייב לשרת מטרות פדגוגיות ברורות. יש לוודא שהתוכן המוצג במסך משרת מסרים, רעיונות, חקירה ולמידה.
> שילוב פעילויות דיגיטליות עם פעילויות פיזיות במרחבי חיים בבית ובחוץ, לדוגמה פעילות גופנית, יצירה בחומרים, מוסיקה, שירה, חקר ומדע ועוד.
> חשוב שהפעילויות הדיגיטלית לא יחליפו את הפעילויות הפיזיות והחברתיות אלא יעשירו אותן.
> בחירת פעילויות מותאמות לגיל הילדים ולמאפיינים ההתפתחותיים שלהם. חשוב לבחור תוכן בעל אופי משחקי פעיל ולא פסיבי. מומלץ להימנע מדפי עבודה דיגיטליים וממשחקי מחשב שאין להן ערך חינוכי. מומלץ לבחור פעילויות שעשויות לחשוף את הילד למגוון רחב של תופעות, המחשות ומידע ברמה תואמת התפתחות ולא מהוות זמן מסך מיותר.
> בחירת תוכן הולם שאינו כולל סצנות של אלימות ובניית סטריאוטיפים.
במידה והתוכן הדיגיטלי אינו מתאים להגדרות אלה, אין להשתמש בו.
> בחירת פעילויות המעודדות הקשר חברתי רגשי של הילד/ה עם בני גילו ו/או משפחתו. רצוי לאפשר לילד לשתף את המבוגר בפעילות בסביבה דיגיטלית ואף לעודד אותו להציג את התוצרים ולשתף בתובנות.

הצעות לסדנאות לצוותים חינוכיים עם הורים

מומלץ להתאים את תוכן הסדנאות לאוכלוסיית הגן, לרגישויות ולמאפיינים ייחודיים. לעודד את ההורים להשתתף ולהיות חלק מתהליך קבוצתי של פיתוח עמדה הורית בטוחה ואחראית. הסדנאות יכולות להיערך באספת הורים ראשונה או בכל זמן אחר.

סדנה עם הורים בנושא: בניית קוד אתי לתקשורת דיגיטלית בטוחה בגן הילדים 

מוקד 105
  • עלון מידע לתלמידים

יסודי: עברית | ערבית
על יסודי: עברית | ערבית

  •  סדנה לתלמידים להיכרות עם מוקד 105

 יסודי: ממלכתי ; חוברת מלווה | חמ"ד ; חוברת מלווה | ערביתחוברת מלווה

על יסודי: ממלכתי ; חוברת מלווה | חמ"ד ; חוברת מלווה | ערבית ; חוברת מלווה

  • מכתב להורים אודות המטה הלאומי להגנה על ילדים ברשת- מוקד 105

עברית | ערבית

חזרה לראש הדף

פעילויות משותפות לתלמידים ולהורים

פעילויות משותפות לתלמידים ולהורים

מעגלי שיח - תלמידים, הורים וצוותי חינוך

סדנא המאפשרת שיחה משמעותית באשר להתנהלות מיטבית ופיתוח יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים המתעוררים בעת גלישה במרחבי הרשת. מומלץ לשלוח להורים את הכרטיסיות וההנחיות לפעילות על מנת שיוכלו לעשות בהן שימוש בבית ביחד עם הילדים. הכרטיסיות מאפשרות שיחה משמעותית באשר להתנהלות מיטבית ופיתוח יכולת התמודדות עם מצבים מורכבים המתעוררים בעת גלישה במרחבי הרשת.

אולי תתעניינו גם ב...

השיעור הגדול ביותר בעולם
השיעור הגדול בעולם, הוא שיעור המתרחש בו זמנית במדינות שונות ורבות בעולם, על מנת להעלות את המודעות של אוכלוסיית העולם ומנהיגיו ליעדים הגלובליים
יום להנצחת זאב ז'בוטינסקי במערכת החינוך, 5.1.2023, י"ב בטבת
בי"ב בטבת התשפ"ג (5.1.2023) יצוין במערכת החינוך יום להנצחת זכרו של המנהיג ואיש הרוח, זאב ז'בוטינסקי. השנה יעמוד יום זה בסימן 140 שנה להולדתו של ז'בוטינסקי ו־...
יום המאבק הבין-לאומי באלימות כלפי נשים, 25.11, א' בכסלו
25 בנובמבר הוא יום המאבק הבין-לאומי למניעת אלימות נגד נשים. מטרותיו של יום זה: לעורר מודעות לנושא, להגביר חקיקה, אכיפה של חוקים וענישה הולמת, וכן לעודד נשים ...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.