דלג אל

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת - 2022

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת -  2022

השבוע הלאומי "מתחברים על בטוח: התקיים בימים ראשון עד חמישי ה-ט באדר א תשפ"ב, 10-6 בפברואר 2022.

שיוך לכיתות ונושאים מרכזיים בתוכנית הלימודים

כיתה
נושא מרכזי
{{m.label}}{{$last ? '' : ', '}}
חזרה לראש הדף

שידורי האקדמיה ברשת

שידורי האקדמיה ברשת

לרגל שבוע זה אתם מוזמנים לצפות בתוכניות מוקלטות בשפות עברית וערבית.

התוכניות עוסקות בחיזוק נורמות וערכים של גלישה בטוחה וראויה ובבטיחות בעת השימוש ברשת. התלמידים יוכלו לרכוש כלים לשמירה על הפרטיות של האני והאחר לצד ידע ומיומנויות להתמודדות במקרה של פגיעה.

חזרה לראש הדף

מוגנות ואבטחת מידע בסייבר - אוריינות דיגיטלית

מוגנות ואבטחת מידע בסייבר  - אוריינות דיגיטלית

בשבוע זה אתם מוזמנים להשתתף עם התלמידים בפעילויות מגוונות בתחום מוגנות ואבטחת מידע ברשת.
הפעילויות כוללות:
התנסות בסביבת הסייבר, דיון בכיתה, חשיבה ביקורתית ויצירת תוצר קבוצתי והן תסייענה להטמיע התנהגות נאותה ברשת.

חזרה לראש הדף

מקודדים על בטוח - חשיבה מחשובית ורובוטיקה (כיתות ד-ו)

מקודדים על בטוח - חשיבה מחשובית ורובוטיקה (כיתות ד-ו)

פעילויות של קידוד בסקראץ' העוסקות בכללי התנהגות ושמירה על הפרטיות ברשת. הפעילויות כוללות מדריכים וקובצי פרויקט לקידוד בסביבת מגרש המשחקים.

חזרה לראש הדף

כישורי חיים - שפ"י

השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת מתקיים תחת הכותרת "מתחברים על בטוח". כותרת זו מקבלת משנה תוקף לנוכח השאיפה שלנו, לקדם את תחושת המוגנות והשייכות של התלמידים למערכת הבית ספרית והכיתתית, בשגרה ובוודאי גם בתקופת הקורונה. שגרת שנת הלימודים תשפ"ב מושפעת עדיין לצערנו מהקורונה, ובימים של תנודות כגון אלו בכוחה של הרשת לסייע לנו ולתלמידינו להישאר מחוברים ומעודכנים ולהישאר במעגלי השייכות ובלמידה.
בכוחה של הרשת החברתית להיות רשת המסייעת בתמיכה, שייכות ויציבות, אולם בקרב תלמידים שחווים בדידות, ניכור וחוסר אונים עלולה הרשת להפוך למקום לא בטוח ואף מסוכן.
השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת הוא הזדמנות לקדם שייכות, מוגנות ומניעת אלימות במערכת החינוך. גם בשבוע זה וכחלק מהתכנית "באים בטוב" נעצור ונבדוק בצוותים ועם התלמידים למה הם זקוקים כדי לשמר תחושת שייכות וקשר.
נבדוק עם התלמידים ואנשי הצוות מה מאפשר להם לבנות שיגרה ויציבות בתקופות בהן נבצר מהם להגיע ללמידה באופן סדיר ונזכיר להם את מנגנוני התמיכה שעומדים לרשותם, בכלל וגם באופן מקוון.

מומלץ לעיין גם במערכי השיעור שלא עברו התאמות ולבדוק מה נכון ומותאם עבור אוכלוסיית התלמידים עימם הצוות עובד.

  • אתר סייבר ליסודי - סביבת למידה עצמאית בנושא מרחב הסייבר
  • פרטיול - סביבת למידה אינטראקטיבית חדשה לבני נוער מטעם הרשות להגנת הפרטיות הכוללת מידע, טיפים וכלים לשמירה על פרטיות ברשת
  • הגנה בסייבר על טלפונים - סרטון הסבר לתלמידים כיצד להגן על עצמם בטלפון הסלולרי
  • אתר סייבר לעל-יסודי - למידה עצמאית בנושא היכרות עם מרחב הסייבר, המאפיין האנושי והמאפיין הטכנולוגי שבו
  • מקדם הגנה בסייבר – כלים להתנהלות בטוחה ברשת - על יסודי
    קורס קמפוס IL ללמידה עצמית: בכל שנה אלפי אנשים בישראל נפגעים ממתקפת סייבר! האם החשש נוגע גם לך? כן! כולנו פועלים באינטרנט ולכן כולנו חשופים. בקורס נכיר את עולם הסייבר ואת הסכנות המרכזיות הקיימות בו - פריצות, פישינג, נוזקות ובעיקר - נציע לך כלים פשוטים לצמצום הסכנה

כיתות א-ג:

  • חכם ברשת - צמצום חשיפה לתכנים ברשת שלא תואמי גיל
    עברית | ערבית

כיתות ד-ו:

חטיבת ביניים:

חטיבה עליונה:

חזרה לראש הדף

מתחברים על בטוח עם ילדי גן

מסמכי מדיניות

1. שמירת פרטיות הילדים ברשת האינטרנט
> חשוב להימנע מחשיפת פרטים אישיים מזהים של הילדים והמשפחות כגון: תעודת זהות, מספרי טלפון של הורים, כתובת מגורים ועוד
> מומלץ להימנע מהעלאת צילומים של ילדי הגן לרשת האינטרנט, במידת הצורך יש להחתים את הורי הגן על טופס צילום והעלאת תצלומים לרשת אינטרנט (ראו חוזר מנכ"ל).
2. תנאי שימוש הוגן ביצירות* למטרות הוראה
מידע על שמירת זכויות יוצרים במרחב הפדגוגי וקישור בעת שימוש בחומרים באופן ציבורי ופתוח,
וקישור לחוזר מנכ"ל המלא שימוש הוגן ביצירות המוגנות בזכות יוצרים.

3. מוגנות ואבטחת מידע במרחב המקוון סינכרוני
עלון משרד החינוך לכללי מוגנות ובטיחות בעת שימוש במרחבי למידה מקוונים בלמידה משולבת ולמידה מרחוק.

4. צפייה בטוחה בסרטוני YOUTUBE
רשת האינטרנט מציעה לנו סרטים רבים שיכולים לשמש בהוראה  ולמידה, כגירוי, כחקר ולהנאה.יחד עם זאת שימוש בסרטונים אלו צריך להיעשות תוך הגנה ושמירה על הילדים מעומס, פרסומות ותכנים לא ראויים. רוב הסרטונים מוצגים במאגר יוטיוב. סביבת יוטיוב מציעה לנו לראות סרטון אחד ובו בזמן להציע לנו גם סרטים נוספים. עומס המידע  המוצג לנו ברגע אחר הוא רב מאוד.  בקישורים ניתן למצוא סביבות שמאפשרות צפייה בטוחה, ללא פרסומות ולהשתמש בהן בהקרנת הסרטונים בגן ואף להמליץ להורים.
למידע על אפליקציית YouTube Kids
> קישור לסביבה VideoLink
> הדרכה לגננות על שימוש בסביבת VideoLink

5. להרחבה לאגרת של משרד החינוך לצוותים חינוכיים לקראת השבוע הלאומי לגלישה בטוחה ברשת
האגרת כוללת מגוון רחב של מערכים לעבודה עם תלמידים בגילאים השונים ובהתאם לחברות השונות. בנוסף, ניתן למצוא באגרת תכנים להכשרת צוותי חינוך וכן תכנים ופעילויות בשיתוף ההורים. האגרת תעלה לאתר שפ"ינט תחת "מלבן על סדר היום" בהמשך הערב. בתי הספר מוזמנים להירשם להרצאות המומחים שתתקיימנה במהלך השבוע. תודה למנהלות אגפי הגיל על השותפות.

המלצות לצוותים חינוכיים

1. הקפדה על בטיחות הילדים ברשת
> יש למקם את המכשירים הדיגיטליים בחללים פתוחים המאפשרים קשר עין והשגחה על פעילות הילד. תפקיד המבוגר להשגיח באופן קבוע על פעילות הילד ולתווך במידת הצורך.
> מומלץ למנוע גישה ישירה לאינטרנט ממסך הבית של המכשיר הדיגיטלי
> למבוגר תפקיד חשוב בהדגמת שימוש הולם, בטוח ואתי במדיה דיגיטלית
> מומלץ כבר מגיל הגן לשוחח עם הילדים על הסכנות הקיימות ברשת. חשוב להעביר מסר ברור שאין למסור מידע אישי לאחרים, אם בזמן הגלישה מופיע על המסך משהו לא מוכר, על הילדים להפסיק את הפעילות ולפנות מיד למבוגר.
2. חינוך לאתיקה והתנהגות נאותה ברשת
כבר מהגיל הצעיר חשוב:
> לחנך לשמירה על זכויות יוצרים. לדוגמה ,לא פוגעים או משתמשים ללא רשות בעבודה של חבר שנעשתה באותו מחשב
> לחנך לשמירה על אתיקה בקבוצת ה-WhatsApp של הגן, לדוגמה לא שולחים הודעות לא רלוונטיות או כאלה שפוגעות באחר ועוד
> לחנך על כללי התנהגות במרחב הווירטואלי הציבורי לדוגמה במפגשי Zoom מגיעים בלבוש הולם, מכבדים את החברים בפתיחת מצלמת וידאו, שומרים על מיקרופון כבוי ומפעילים רק במידת הצורך ועוד.

3. שמירה על בריאות הילדים
> מומלץ להגביל את זמן הפעילות הרצופה מול המסך. ההמלצה לגיל הגן (3-6) היא שהזמן הרצוף לא יעלה על 10-20 דקות וזמן המסך היומי לא יעלה על שעה אחת
> מומלץ להימנע משימוש פסיבי בכל סוגי המסכים (כגון השארת מסך "דולק" ללא משמעות ספציפית מסויימת).
> מומלץ להימנע משימוש במסכים בעת ארוחות ולפני השינה
להרחבה מדיה בגיל הרך - נייר עמדה של ההסתדרות הרפואית (2014)

4. בחירת תוכן ופעילויות דיגיטליות עבור ילדים בגיל הגן:
> בחירת פעילויות עם תוכן לימודי-חינוכי, השימוש בכלים דיגיטליים חייב לשרת מטרות פדגוגיות ברורות. יש לוודא שהתוכן המוצג במסך משרת מסרים, רעיונות, חקירה ולמידה.
> שילוב פעילויות דיגיטליות עם פעילויות פיזיות במרחבי חיים בבית ובחוץ, לדוגמה פעילות גופנית, יצירה בחומרים, מוסיקה, שירה, חקר ומדע ועוד.
> חשוב שהפעילויות הדיגיטלית לא יחליפו את הפעילויות הפיזיות והחברתיות אלא יעשירו אותן.
> בחירת פעילויות מותאמות לגיל הילדים ולמאפיינים ההתפתחותיים שלהם. חשוב לבחור תוכן בעל אופי משחקי פעיל ולא פסיבי. מומלץ להימנע מדפי עבודה דיגיטליים וממשחקי מחשב שאין להן ערך חינוכי. מומלץ לבחור פעילויות שעשויות לחשוף את הילד למגוון רחב של תופעות, המחשות ומידע ברמה תואמת התפתחות ולא מהוות זמן מסך מיותר.
> בחירת תוכן הולם שאינו כולל סצנות של אלימות ובניית סטריאוטיפים.
במידה והתוכן הדיגיטלי אינו מתאים להגדרות אלה, אין להשתמש בו.
> בחירת פעילויות המעודדות הקשר חברתי רגשי של הילד/ה עם בני גילו ו/או משפחתו. רצוי לאפשר לילד לשתף את המבוגר בפעילות בסביבה דיגיטלית ואף לעודד אותו להציג את התוצרים ולשתף בתובנות.

כנס מתחברים על בטוח עם ילדי הגנים

הצעות לסדנאות לצוותים חינוכיים עם הורים

מומלץ להתאים את תוכן הסדנאות לאוכלוסיית הגן, לרגישויות ולמאפיינים ייחודיים. לעודד את ההורים להשתתף ולהיות חלק מתהליך קבוצתי של פיתוח עמדה הורית בטוחה ואחראית. הסדנאות יכולות להיערך באספת הורים ראשונה או בכל זמן אחר.

סדנה עם הורים בנושא: בניית קוד אתי לתקשורת דיגיטלית בטוחה בגן הילדים 

חזרה לראש הדף

אוריינות תקשורת - טכנולוגיה, אדם, חברה - חינוך חברתי ושעת חינוך

אוריינות תקשורת - טכנולוגיה, אדם, חברה - חינוך חברתי ושעת חינוך

ערכת תכנים חברתיים הכוללת מגוון פעילויות מעולמות התוכן של הפדגוגיה החברתית ומיועדות לניהול שיח, להעלאת מודעות ולרכישת כלים להתמודדות עם האתגרים השונים שמזמן השימוש ברשת.

הערכה כוללת:
מבוא, מערכי שיעור, דבר מועצת התלמידים והנוער, כתבות ושאלות לדיון, סרטים ושאלות לדיון, אקדמיה ברשת, אוריינות אתיקה, מוגנות ואבטחת מידע במרחב הדיגיטלי.

אולי תתעניינו גם ב...

יום בעלי חיים במערכת החינוך, 19.5, י"א אייר
הקשר המיוחד בין בעלי החיים לבין ילדים ובני נוער תורם רבות להתפתחותם הרגשית והחברתית, מעניק להם תחושת שייכות ומשמעות ואף עשוי לסייע בהפחתת אלימות ובמניעתה.
יום הפאי הבין-לאומי, 14.3, כ"א באדר
14.3 יום הפאי הבין-לאומי ויום הולדתו של אלברט איינשטיין
יום האישה הבין-לאומי, 8.3, ט"ו באדר
מידי שנה בשמונה במרץ מצוין יום האישה הבין-לאומי ברחבי העולם. שלושה היבטים בפועלן של נשים נבחרו לעמוד במרכז יום זה: זיכרון הנשים שפעלו בעבר ופועלות בהווה למען...
הרעיון שלכם כאן!
אם גם לכם יש מערך שעור רב כשרון או רעיון מקורי, מעניין, שמצית את הדמיון, מעורר את החושים ומפיח חיים בשיעורים- שלחו לנו אותו!

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.