דלג אל

התאמות לזרמי חינוך שונים

החינוך הממלכתי-דתי

מתווה הלמידה וההערכה בחמ"ד יהיה כמו מתווה החינוך הממלכתי בתוך שמירה על ההתאמות הקיימות מאז ומעולם בתחומי הלימוד ובהיקפי הלמידה.

בחמ"ד ובחינוך החרדי ישנם שני אשכולות:

אשכול הקודש

הכולל את תחומי הדעת תנ"ך, תורה שבעל פה, יהדות.

באשכול זה תחום אחד (על פי בחירת בית הספר) יילמד ויוערך כמו לימודי היסוד בהיבחנות חיצונית + הערכה חלופית (בדומה למתמטיקה ואנגלית), ותחום שני יילמד ויוערך במסגרת התחדשות לימודי המח"ר. מספר אירועי ההערכה ומשך הלמידה יותאמו להיקף הלמידה ויתקיימו גם במהלך כיתה י"ב (ולא יסתיימו בסוף כיתה י"א). שני תחומי הדעת שייבחר יילמדו בהיקף של 2.5 יח"ל.

* ההערכה החלופית במקצוע החיצוני, תתקיים בהיקף מצומצם של 0.5 יח"ל ותשמש הכנה לקראת כתיבת הפרק המסכם.

אשכול המח"ר

הכולל את תחומי הדעת אזרחות (1.5 יח"ל), היסטוריה חמ"ד (1.5 יח"ל), ספרות חמ"ד (1 יח"ל), ומחשבת ישראל (1 יח"ל).

העבודה המסכמת תהיה במודל המוצג לעיל, בהיקף של 2 יח"ל, ותכלול את ארבעת תחומי הדעת תנ"ך או תורה שבעל פה, היסטוריה, אזרחות. במסגרת העבודה יוקדש פרק שבו תשולב זיקתו של הכותב לתפיסת העולם הציונית-דתית "תורת חיים".

תהליכי הבקרה וההערכה בתחומי המח"ר בחמ"ד יהיו דומים למתואר לעיל בהתאם לשלושת הנתיבים שבית הספר יעבוד על פיהם.

החינוך החרדי

מתווה הלמידה וההערכה בחינוך החרדי יהיה כמו מתווה החינוך הממלכתי בתוך שמירה על ההתאמות הקיימות מאז ומעולם בתחומי הלימוד ובהיקפי הלמידה.

בחינוך החרדי ישנם שני אשכולות:

אשכול הקודש

הכולל את תחומי הדעת תנ"ך תורה שבעל פה, תלמוד, יהדות.

באשכול זה תחום אחד (על פי בחירת בית הספר) יילמד ויוערך כמו לימודי היסוד בהיבחנות חיצונית + הערכה חלופית (בדומה למתמטיקה ואנגלית).

תחום שני יילמד ויוערך בדגם התחדשות לימודי המח"ר. מספר אירועי ההערכה ומשך הלמידה יותאמו להיקף הלמידה, ויתקיימו גם במהלך כיתה י"ב (ולא יסתיימו בסוף כיתה י"א). תחום הדעת שייבחר כפנימי יילמד בהיקף של 2.5 יח"ל.

אשכול המח"ר

הכולל את תחומי הדעת אזרחות (1.5 יח"ל), היסטוריה (1.5 יח"ל), ספרות (1.5 יח"ל).

העבודה המסכמת תהיה סביב נושא מוגדר מראש, בהיקף של 2 יח"ל, ותכלול את שלושת תחומי המח"ר (היסטוריה, ספרות ואזרחות) + תחום הקודש הפנימי.

תהליכי הבקרה וההערכה בתחומי המח"ר בחינוך החרדי יהיו דומים למתואר לעיל בהתאם לשלושת נתיבי הוראה-למידה-הערכה שבית הספר יעבוד על פיהם.

החינוך בחברה הערבית והדרוזית

  1. לימודי היסוד יילמדו בתחומי היסטוריה, אזרחות ומורשת.
  2. תהליכי הבקרה וההערכה בתחומי המח"ר יהיו דומים למתואר לעיל בהתאם לשלושת נתיבי ההוראה- למידה-הערכה שבית הספר יעבוד על פיהם.
  3. בהיסטוריה ואזרחות יילמדו לימודי היסוד ב־5 שעות שבועיות ובהיקף של 1.5 יחידות לימוד (יח"ל).
  4. בתחום המורשת היקף הלמידה נשאר כבעבר ואינו מצטרף לשקלול במסגרת העבודה המסכמת חוצת תחומים. כל הלמידה תהיה במסגרת לימודי היסוד.
  5. תחומי שפה וספרות ערבית והשפה העברית יילמדו ב־8 שעות שבועיות בהיקף של 2.5 יח"ל. במקצועות אלה מתקיימת בחינה חיצונית כפי שהיתה נהוגה עד כה. ההערכה החלופית תתקיים בהיקף מצומצם של 0.5 יח"ל ותשמש הכנה לקראת כתיבת הפרק המסכם.
  6. לטובת העבודה המסכמת ייכתבו פרקים מהמקצועות האלה: הסטוריה, אזרחות, שפה וספרות ערבית, שפה עברית. היקף יחידות הלימוד מכל תחום דעת המועבר לטובת העבודה הוא 0.5.

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.