דלג אל

Tec4Schools

על עמותת ניר ותוכנית TEC4Schools

בחברה הישראלית בכלל, ובמערכת החינוך הישראלית בפרט, קיימת הפרדה בין מגזרים שונים באוכלוסייה. התלמידים לומדים בזרמי חינוך שונים והם אינם זוכים להיפגש אלה עם אלה כחלק ממערך הלימודים הרגיל.

עמותת ניר מבקשת לשנות מציאות זו באופן הדרגתי, בטוח ומיטבי. היא עושה זאת באמצעות בניית קשרים אותנטיים בין ילדים ונוער, המשויכים למגזרים שונים, בשלב שנפשם עוד רכה וניתנת לעיצוב באופן מיטבי. זאת בשילוב טכנולוגיה חדשנית ופדגוגיה ייעודית.

העמותה הוקמה לזכרו של ניר דיסקין, שנפטר לאחר מאבק עיקש במחלת הסרטן, בשיתוף גורמים אקדמיים מובילים בתחום החינוך והטכנולוגיה ממרכז TEC במכון מופ"ת. ההתפתחות הטכנולוגית של המאה ה-21 מאפשרת תקשורת בין תלמידים מהתרבויות השונות, ואפשר לגייסה להעמקת ההיכרות ולמציאת הערכים האוניברסליים המשותפים לצד הערכים הייחודיים לכל תרבות, בשיח רב משתתפים המבוסס על כבוד הדדי. יתרונותיו של המודל שלנו באים לידי ביטוי בתהליך היכרות הדרגתי אגב פעילות שיתופית במערכת מחשב. בחלקה השני של התוכנית, ולאחר שהתלמידים הכירו זה את זה ברשת, נפגשים התלמידים לסדרה של מפגשים. השילוב הייחודי של החדשנות הטכנולוגית עם המודל הפדגוגי מאפשר לנטרל את המטענים התרבותיים, הסטריאוטיפים והדעות הקדומות. כך אפשר לבסס מערכת יחסים אותנטית בין ילדים מרקעים שונים, הנשענת על האוניברסלי והמשותף ומבוססת כבוד, אמון ושיח ויוצרת סקרנות.

מודל העבודה

במהלך שנת הלימודים אנו מחברים שלוש כיתות מכל מגזר ומחלקים את התלמידים לקבוצות מעורבות קטנות של שישה ילדים (שניים מכל מגזר), הלומדות יחד לאורך השנה בפלטפורמה האינטרנטית NEAR שפותחה בעמותה. לכל קבוצה מעורבת יש סביבה סגורה ברשת, שבה הם נפגשים ומבצעים את המשימות השיתופיות. התלמידים עוברים תהליך למידה שיתופי ומדורג בתחום למידה שבו בוחרים המורים המלווים (אנגלית, גאוגרפיה, מדעים, סביבה ועוד).

על פי מודל TEC, תהליך ההיכרות מתבצע באמצעות תקשורת מתפתחת: תחילה במשימות של טקסט בלבד (כדי לנטרל דעות קדומות), ובהמשך בתמונה, באודיו ובווידאו. בשלב הבא נפגשים התלמידים ככיתה באמצעות הזום ומרחיבים את ההיכרות על ידי הצגה ייחודית של הכיתה, בית הספר והיישוב במצגות, בשירים ובסרטונים.

במפגש זה ניתנת האפשרות לתלמידים לשאול זה את זה שאלות על תרבות העמיתים. לאחר שהתלמידים לומדים להכיר אלה את אלה באמצעות הפעילות המקוונת, הפעילות משלבת סדרה של מפגשים פנים אל פנים עד ליום השיא שבו התלמידים נפגשים ליום חגיגה של פעילות משותפת במפגש הסיום. השילוב של הלמידה השיתופית המקוונת עם המפגשים הפיזיים יוצר שנת פעילות שלמה עם תהליך היכרות מלא ושובר מחיצות וחסמים הן אצל התלמידים והן - אף חשוב יותר - אצל המורים והמנהלים.

קהל היעד: התוכנית מיועדת לכיתות ה-ח
תחומי דעת: מורשת, אנגלית, לימודי סביבה, גאוגרפיה - אדם וסביבה ואמירים
ליווי פדגוגי: השתלמות מורים בבית יציב וקורס מקוון לאורך השנה
הרשמה לתוכנית מתבצעת דרך מערכת גפ"ן, מס' התוכנית 14223

לפרטים נוספים:
צחי ברזילי -
מנכ"ל עמותת ניר, טל' 054-3901405
אורית קייזר -
מנהלת תוכנית ניר - TEC4Schools, טל' 054-2433441

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.