חפש ב:

שטויות במיץ עגבניות

שטויות במיץ עגבניות

פרויקט של התלמידות: נעה קורץ ומוריה אמאר
מנחה: נעמה כץ
אולפנה תורנית צביה, חיפה

מזון לגוף ולנשמה

סרבנות אכילה היא תופעה שכיחה בקרב ילדים ואף מהווה חלק מהתפתחותם הטבעית – זוהי דרך לחקור את סביבתם ולעמוד על שלהם. ברוב המקרים היא כלל אינה קשורה למזון אלא לרצון של הילד להיות עצמאי. יחד עם זאת, סרבנות אכילה או בררנות מופרזת באוכל אצל ילדים עלולה לגרום לבעיות בריאותיות ונפשיות שונות ואף לעכב את התפתחותם, ונראה כי בשנים האחרונות התופעה צוברת תאוצה.

התלמידות נעה ומוריה החליטו לנסות לפתור או לפחות לצמצם את הבעיה בדרך יצירתית ההופכת כל ארוחה לאירוע חווייתי ומהנה, רווי בדמיון ויצירה. הן הגו ועיצבו סדרה של מוצרים שנועדו לעודד אכילה בקרב ילדים קטנים, ואת ההשראה לעיצוב המוצרים שאבו מעבודותיו של האמן והמאייר הישראלי, חנוך פיבן.

יצירותיו של פיבן הן חגיגה של צבעים חומרים ומרקמים. את דמויותיו יוצר פיבן על ידי יצירת קולאז' ממגוון חומרים וחפצים פשוטים המוכרים מחיי היומיום. בכך טמון סוד ייחודו של האמן: בעוד רוב האמנים יוצרים מתוך הסתכלות על הדמות אשר מובילה אותם לעיצוב חפץ דומם בהשראת הדמות, פיבן יוצר דמות מתוך הסתכלות על חפצים דוממים וזיהוי מאפייני הדמות בתוכם.

העבודה על הפרויקט כללה את כל שלבי החקר: חריש, זריעה נביטה והנצה, על פי המודל הנלמד במגמה.

תהליך החקר של התלמידות נעשה בשני מישורים: במישור האחד- בחנו התלמידות יצירות דיוקן שונות של פיבן וחקרו את מאפייניהן העיצוביים, במישור השני- חקרו התמידות את התופעה של סרבנות אכילה בקרב ילדים, את הגורמים לה, את מידת שכיחותה ואת הפתרונות המומלצים לה. במסגרת זו אף ערכו תצפית על ארוחת הצהריים בגן "הדס" בשכונת נווה שאנן בחיפה, בו עשרים וחמישה ילדים בגילאי 4-5. מהתצפית הסיקו נעה וממוריה מספר מסקנות: ילדים אוהבים מאוד פחמימות ואף ירקות חתוכים ופירות; ילדים עושים שטויות במהלך האוכל- הם מחפשים משחק והנאה גם במהלך האכילה; הגננות מעודדות את הילדים לאכול אך לא מחייבות אותם לאכול; ישנו לחץ חברתי במהלך האכילה המשותפת: כאשר ילד אחד מבקש מאכל מסוים, גם שאר הילדים מבקשים את אותו מאכל.

כשהן מצוידות במסקנות המחקר והתצפית שערכו, העלו נעה ומוריה מספר רעיונות לעיצוב מוצרים המעודדים אכילה אצל ילדים, ולבסוף עיצבו ארבעה מוצרים שונים:

"הצלחת המוצלחת"- סדרה של ארבע צלחות אוכל משחקיות

ארבע צלחות קרמיקה מאוירות, במרכז כל צלחת פרצוף "חלק" ללא תווי פנים. על כל אחד מבני המשפחה ליצור, במהלך ארוחת הערב, פרצוף מקורי ויצירתי מפריטי המזון השונים המרכיבים את הארוחה, כידע הדמיון הטובה עליו. הרעיון מאחורי המוצר הוא שהצלחות אינן רק ככלי קיבול לאוכל אלא גם "משחק" משפחתי המלווה את הארוחה ומשרה תחושה של כיף והנאה. 

הלוגו שנבחר לסדרת צלחות האוכל הוא של ילד ועגבנייה, בהשראה דמויותיו של פיבן, והשם של הסדרה - "שטויות במיץ עגבניות" נועד להדגיש את הפן המשחקי שבה.    

ספר בישול משחקי לילדים: "תעלול של בישול"

ספר בישול המעניק חוויית בישול עצמאית לילדים ללא תלות במבוגר. הספר עוצב ואויר בהשראת יצירותיו של האמן חנוך פיבן ובהשראת המוצר "page this egapcook" של רשת הקניות השוודית איקאה.

בספר שלל מתכונים בריאים ומזינים המותאמים לילדים ולארוחות משפחתיות. כל דף מתכון מעוצב כציור של כל מצרכי מזון הנחוצים להכנת המתכון. על הילדים לפרוס דף אפייה על הציור, ולהניח על כל איור את פריט המזון המתאים לו, לקפל את נייר האפייה לצורת סוכריה ולהכניס לתנור למשך הזמן הנקוב. בתום הזמן- ארוחת הערב מוכנה לאכילה!

סרטון הסבר לספר הבישול

כדי לפשט את השימוש בספר הבישול הכינו מוריה ונעה גם סרטון הסבר והדגמה אליו ניתן להגיע מכל דף מתכון בספר באמצעות סריקת ברקוד. את הסרטון יצרו בטכניקה של סטופ מושן" (stop motion) בה כל סצנה מצולמת בעזרת מצלמת סטילס המצלמת בכל פעם רק תמונה אחת (פריים), לאחר מכן כל הפריימים מוקרנים ברצף במהירות רגילה, מה שיוצר אשליה של תנועה. התוצאה היא סרטון מהנה וכייפי ההופך את השימוש בספר הבישול המשחקי לקל ופשוט.

קופסאות "בדיחה של ארוחה"

שלוש קופסאות אוכל לארוחת עשר שעוצבו כ"קופסה בתוך קופסה" ומטרתן להבנות תהליך אכילה מסודר ובריא: הקופסה הראשונה מיועדת לכריך שמהווה את עיקר הארוחה. רק לאחר אכילת הכריך עובר הילד לקופסה השנייה המכילה את הירקות והפירות. לאחר אכילת הירקות והפירות הוא עובר לקופסה השלישית שהיא "קופסת הפתעה", ומכילה בתוכה "הפתעה" כלשהי לפי בחירת ההורה. מטרתה של הקופסה האחרונה לדרבן את הילד לסיים את הארוחה ולהגיע להפתעה.


עיצוב הקופסאות ססגוני וכייפי. בנוסף לכך, בצד האחורי של כל אחת מהקופסאות ישנו ציור המתאים לתכולת הקופסה והילד יכול לצבוע אותו במהלך הפסקת העשר.

פאזל "אני עשר!"

פאזל שנועד לערב את הילד בבחירת ארוחת העשר שלו. פעמים רבות ילדים מסרבים לאכול את המזון שניתן להם לארוחת עשר, בטענה ש"שמו להם בתיק אוכל שהם לא אוהבים". כדי לאפשר בחירה חופשית של הילד בארוחת העשר שלו עיצבו  מוריה ונעה פאזל המורכב מ-3 חלקים מרכזיים, כל חלק מייצג קטגוריה של מזון: לחמים, ממרחים, ירקות ופירות. תחת כל קטגוריה חלקי פאזל של פריטי מזון השייכים לה. בעזרת הפאזל יוכל הילד, מדי ערב, להרכיב את ארוחת הבוקר אותה ירצה לקבל למחרת בבוקר בבית הספר או בגן.

תוצרי הפרויקט

לוגו לסדרת צלחות
לוגו לסדרת צלחות
הצלחת המוצלחת-1
הצלחת המוצלחת-1
הצלחת המוצלחת-2
הצלחת המוצלחת-2
צלחות השראה
צלחות השראה
לוגו בדיחה של ארוחה
לוגו בדיחה של ארוחה
לוגו אני עשר!
לוגו אני עשר!
דפים מתוך הספר
דפים מתוך הספר
אינפוגרפיקה חנוך פיבן
אינפוגרפיקה חנוך פיבן
מקום ראשון בתחרות
מקום ראשון בתחרות

אולי תתעניינו גם ב...

פורטל זה נבנה עבור מורים ונועד לשימוש צרכי חינוך בלבד. העמוד מכיל קישורים לאתרים חיצוניים שאינם אתרי משרד החינוך. תוכן אתרים אלה וכל המוצג בהם (לרבות פרסומות) הינו באחריות בעלי האתרים בלבד. אם נתקלתם בבעיה כלשהי או שיש לכם הצעות או הערות בנוגע לתוכן, באפשרותכם לפנות אלינו בקישור זה.